اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : رویدادمحوری منجر به بهبود اقتصاد گردشگری می‌شود
کد خبر : ۱۵۴۱۱
تعداد بازدید : ۱۳۱
متن کامل خبر

مریم شمالیان- شیرازنوین shomalianm@gmail.com مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: بازاریابی و تبلیغات در جذب گردشگر مؤثر است و نباید به شکل سنتی منتظر آمدن مهمان باشیم. یکی از راه‌های توسعه اقتصادی توجه به صنعت گردشگری و فراهم کردن زمینه‌های رشد آن است. در این میان افزایش مدت‌زمان اقامت در یک شهر، روستا و منطقه است که موجب می‌شود درآمد حاصل از گردشگری افزایش یابد. زمانی که رویداد و جاذبه‌های متنوع و جذابی برای گردشگر در یک منطقه در نظر گرفته شود، بی‌شک تمایل اقامت گردشگر در مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مسافرخانه‌ها و زائرسراها افزایش خواهد یافت. افزایش اقامت موجب می‌شود تا درآمد حاصل از مشاغلی که در گردشگری به ارائه خدمات می‌پردازند نیز افزایش یابد و بدین ترتیب رشد اقتصاد گردشگری در یک شهر یا استان را رقم خواهد زد. معرفی صنایع‌دستی بومی یک شهر و استان هم در رشد درآمد حاصل از گردشگری مؤثر است و در این خصوص لازم است تا با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف و انجام بازاریابی و تبلیغات لازم اقدام کرد. در این خصوص با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم: محمد ثابت اقلیدی با تأکید بر حفظ تمام داشته‌های تاریخی و فرهنگی، در گفت‌وگو با شیرازنوین گفت: ۳۷ درصد آثار فاخر کشور در استان فارس قرار دارد و مأموریت میراث‌فرهنگی، صیانت و حفظ میراث گذشتگان است. این میراث و یادگارهای ارزشمند، تنها بناهای تاریخی نیستند؛ بلکه حفظ تمام شاخصه‌های فرهنگی را در بر می‌گیرد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله ‌العالی) درمورد اهمیت نقش‌برجسته والرین در کازرون فارس گفت: حسب تأکید ایشان در سفر به استان فارس، ما نقوش برجسته‌ای در تنگ چوگان کازرون و نقش رستم داریم که نشان‌دهنده شکست والرین، امپراتور روم در جنگ با ایران است و در این نقش‌برجسته، والرین در مقابل شاپور ساسانی که سوار بر اسب است، زانو زده است؛ وظیفه ماست که این جاذبه‌ها را به‌ خوبی معرفی کنیم. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اینکه تبلیغات و بازاریابی تا چه اندازه در رشد گردشگری استان می‌تواند مؤثر باشد، عنوان می‌کند: بازار گردشگری امروز مبتنی بر عرضه و تقاضاست و شکی وجود ندارد که بازاریابی و تبلیغات در جذب گردشگر مؤثر است و نباید به شکل سنتی منتظر آمدن مهمان باشیم. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تصریح می‌کند: اینکه ضریب اشغال برخی هتل‌ها پایین است را ناشی از عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب ارزیابی می‌کنیم. در کنار برخورداری از داشته‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی در استان، باید در زمینه برگزاری رویدادهای بین‌المللی خلاقیت و پویایی بیشتر داشته باشیم؛ زیرا این رویدادها با معرفی شدن مؤثر می‌تواند زمینه جذب گردشگر و متعاقباً ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی ما را افزایش دهد. ثابت اقلیدی ادامه می‌دهد: در این راستا لازم است تا همدلی و هم‌افزایی میان بخش دولتی و بخش خصوصی هم افزایش یابد. وی اضافه می‌کند: اقامت، رکن اساسی ضریب تکاثری اقتصاد گردشگری است و قطعاً رویدادمحوری، منجر به افزایش مدت‌زمان اقامت و در نتیجه بهبود اقتصاد گردشگری استان فارس می‌شود. ثابت اقلیدی همچنین اظهار می‌کند: میزبانی از رویدادها، جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌ها با موضوعات مختلف به اقتصاد گردشگری استان و مراکز اقامتی کمک می‌کند و استان آمادگی دارد میزبان سمینارها و رویدادهای مختلف ورزشی، فرهنگی، هنری، عملی و... باشد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ضمن ارائه آماری در خصوص میزان اقامت در استان، اعلام می‌کند: فارس در گذشته به‌ طور میانگین 4/5 شب اقامت داشته، اما متأسفانه اقامت شب استان روند کاهشی داشته و باید تلاش کنیم فارس به جایگاه واقعی خود در میزان مدت‌زمان اقامت دست یابد. وی در پاسخ به سؤال ما در خصوص میزان تأثیر ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در رشد گردشگری استان فارس می‌گوید: در شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس، ظرفیت‌هایی نهفته است که می‌تواند اقتصاد گردشگری را پویا کند؛ از جمله محوریت شیراز به‌ عنوان سومین حرم اهل ‌بیت(ع) ظرفیت‌هایی بی‌نظیری برای جذب زائران از داخل و خارج محسوب می‌شود. ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه صنایع دستی استان نیز اشاره‌ای داشته و می‌گوید: شیراز شهر جهانی خاتم و آباده شهر جهانی منبت بوده و این نشانگر اهمیت صنایع‌دستی فارس در سطح بین‌المللی است. استفاده از ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی برای رونق صنایع‌دستی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به‌ ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی، بیان می‌کند: کالاهای صنایع‌دستی بیشتر جنبه لوکس و تزیینی دارند و کمتر در سبد خرید مردم قرار می‌گیرند و از سویی، بیشتر تولیدکنندگان صنایع‌دستی از اقشار کم‌درآمد هستند؛ بنابراین استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی برای کمک به توسعه و رونق صنایع‌دستی یک امر مهم و ضروری است. وی تصریح می‌کند: خرید کالاهای صنایع‌دستی توسط دستگاه‌های اجرایی به عنوان هدیه در خصوص مراسم و مناسبات مختلف از راهکارهای قانونگذاران برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی است و از دستگاه‌های اجرایی و ذی‌حسابان در این خصوص تقاضای توجه و همکاری داریم.