اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
چهار پروژه بزرگ ریلی در حال اجراست
متن کامل خبر
در دنیای امروز، حمل و نقل از ملزومات اساسی و زیربنایی هر اقتصاد پویا محسوب میشود و تقویت زیرساختهای این حوزه روند توسعه اقتصادی و مراودت تجاری و مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها را شتاب میبخشد و در قالب ملی نیز میتواند به پیشرفت استانها از جمله استان فارس کمک کند.
به گزارش ایرنا، تصور رشد و توسعه اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها بدون داشتن یک شبکه حمل و نقل قوی در حوزه جادهای، ریلی، هوایی و دریایی چندان ممکن نیست و در نبود این زیرساختها این مهم چندان دستیافتنی نخواهد بود.
استان فارس با داشتن افزون بر ۱۲۲هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از پنجمیلیون نفر جمعیت هم از نظر مساحت و هم جمعیت چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت کشور محسوب میشود.
چهار پروژه بزرگ ریلی فارس و چشمانداز پیش رو
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به در دست اجرا بودن چهار پروژه بزرگ ریلی در این استان گفت: یکی از این پروژهها که در هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی شاهد افتتاح آن بودیم، پروژه راهآهن اقلید- یزد است.
محمد رضایی کوچی افزود: این پروژه ۲ سال پیش نیز به شکل آزمایشی افتتاح شد که با رفع نواقص آن با ظرفیت انتقال و جابهجایی سالانه چهارمیلیون تن بار و یکمیلیون مسافر ششم خردادماه جاری به بهرهبرداری رسید.
وی ادامه داد: این خط ریلی با ۲۷۰ کیلومتر طول، حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب کشور است و فاصله شیراز به مشهد را ۳۲۰ کیلومتر و حدود چهار ساعت کوتاهتر میکند و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.
او اظهار کرد: عملیات اجرایی راهآهن اقلید- یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم آغاز شد که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر آن در استان یزد و ۲۵ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: راهآهن اقلید- یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد، دارای توجیه اقتصادی بالایی است و افتتاح آن ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری یعنی شیراز، یزد و اصفهان را ممکن ساخت. رضایی کوچی اظهار کرد: راهآهن شیراز- بوشهر نیز دیگر پروژه ریلی استان فارس است که حدود ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و هماینک ۱۰ پیمانکار تراز اول کشور در آن فعال هستند و بناست طی چهار سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: پروژه ریلی دیگر استان، راهآهن گلگهر- شیراز است که ۲ قطعه آن با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فعال است که با فعال شدن آن شهرستانهای شرق استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل میشوند. او اظهار کرد: از دیگر پروژههای ریلی مهم استان، راهآهن شیراز- اهواز است که مطالعاتی در خصوص آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با مشارکت وزارت نفت و منابع دولتی آغاز خواهد شد.
وی گفت: بدون شک با افتتاح سایر طرحهای ریلی فارس، ارتباط این استان که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیتهای قابل توجه گردشگری، کشاورزی، درمانی، صنعتی و علمی ایران است، پس از استان یزد، با استانهای اصفهان، خوزستان، بوشهر و کرمان نیز تقویت خواهد شد.