اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
کارشناس انرژی مطرح کرد: غلبه بر ناترازی بنزین با خودروهای دوگانهسوز
متن کامل خبر
یک کارشناس انرژی گفت: با کاهش وابستگی به بنزین وارداتی از طریق فعال شدن مسیر دوگانهسوز کردن خودروها، کشور میتواند علاوه بر کنترل ناترازی بنزین و کاهش چشمگیر واردات بنزین، در مسیر مربوط به حفظ منابع ارزی خود نیز پیشرفت جدی داشته باشد. محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره ناترازی بنزین در سال جاری اظهار داشت: دولت چهاردهم ایران با ناترازی بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل مواجه است. کشور در سال جاری ۳میلیارد دلار بنزین وارد خواهد کرد. برای حل این موضوع، دولت چهاردهم باید سه راهکار ترویج مصرف سوخت جایگزین با محوریت گاز طبیعی فشرده (CNG) با اولویت دادن به دوگانهسوز کردن خودروهای صنعت حملونقل و نظارت بر مصرف بنزین در مناطق مرزی و کاهش قاچاق و همچنین واردات خودروهای خارجی کممصرف را در اولویت قرار دهد. وی در ادامه افزود: صنعت حملونقل ایران با چالشی بحرانی در قالب عدم تعادل بنزین مواجه است که نه تنها منابع ارزی کشور را تحلیل میبرد بلکه به محیطزیست نیز آسیب میرساند. مصرف بالای خودروهای داخلی سهم بسزایی در بروز این مشکل دارد بهطوری که مصرف روزانه بنزین تولیدی در کشور به مرز نگران کننده ۵۰میلیون لیتر میرسد. برآورد میشود که این الگوی مصرف ناکارآمد سالانه ۱۴میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته باشد که شامل ۹میلیارد دلار ضرر اقتصادی و ۵میلیارد دلار واردات بنزین است. برای این رویکرد، CNG میتواند بهطور کامل جایگزین نیاز به بنزین در صنعت حملونقل شود. این کارشناس انرژی در رابطه با راهکار حل ناترازی بنزین گفت» دوگانهسوز کردن سوخت مصرفی تمام وسایل نقلیه فعال در صنعت حملونقل یک راهحل مناسب برای رسیدگی به این موضوع مبرم است. با تبدیل تمام خودروها به گاز طبیعی فشرده (CNG)، ایران میتواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد، منابع ارزی را حفظ کند و آسیبهای زیستمحیطی ناشی از مصرف بیرویه بنزین را کاهش دهد. وی ادامه داد: بخش حملونقل برای اقتصاد ایران حیاتی است و توسعه آن کلید حل عدمتعادل بنزین است. دولت باید علاوه بر اینکه سرمایهگذاری در حملونقل عمومی مدرن و کارآمد مانند اتوبوس و قطار برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تقاضای بنزین داشته باشد؛ با تشویق خودروهای فعال صنعت حملونقل به سمت استفاده از سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG به سمت کاهش بیشتر مصرف بنزین برود و این گامها تقاضای بنزین را کاهش میدهد و انگیزه سوختهای جایگزین مانند CNG را ایجاد میکند. کارگذار در پایان گفت: با کاهش وابستگی کشور به بنزین وارداتی از طریق فعال شدن مسیر دوگانهسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حملونقل، کشور میتواند علاوه بر کنترل ناترازی بنزین و کاهش چشمگیر واردات بنزین، در مسیر مربوط به حفظ منابع ارزی خود نیز پیشرفت جدی داشته باشد. از طرف دیگر سوخت CNG نه تنها پاکیزهتر از بنزین است؛ امکان جایگزینی آن با بنزین هزینه فرصت بالایی نیز برای کشور دارد و در نهایت منجر به حل معضل ناترازی بنزین به مانند تجربه اواخر دهه ۸۰ خواهد شد.