اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : دوچرخه‌سواری با تقویت تقاضا همراه باشد
کد خبر : ۲۷۵۶۸
تعداد بازدید : ۱۳۶
متن کامل خبر

پیمان کشاورز-گروه خبر پس از گذشت حدود ۴ماه از اجرای مسیرهای دوچرخه‌سواری در شیراز، حال جمع‌بندی بررسی‌ها و پیشنهادها و انتقادات مردمی، مسئولان مربوط را به این نتیجه رسانده که در اولویت‌گذاری بین عرضه و تقاضا در دوچرخه‌سواری، باید به تقویت تقاضا پرداخت و پس از آن است که ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، خود به مطالبه‌ای عمومی تبدیل می‌شود. نواب قایدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر که نطق پیش از دستور خود را به موضوع دوچرخه و استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند اختصاص داده بود، با بیان مطالب فوق از مذاکره با بخش خصوصی در زمینه استفاده از این نوع دوچرخه‌ها گفت: در راستای تقویت تقاضای دوچرخه‌سواری، علاوه بر راه‌اندازی و تقویت پویش‌هایی همچون سه‌شنبه‌های بدون خودرو و همایش‌های دوچرخه‌سواری عمومی، به ایجاد ایستگاه‌های تحویل دوچرخه (یا همان دوچرخه‌های اشتراکی) در طول مسیرهای ویژه دوچرخه نیز اقدام گردید. اما بنا به پاره‌ای از دلایل، این اقدامات، انتظارات مورد نظر برای افزایش مؤثر در تقاضای دوچرخه‌سواری را به همراه نداشت. در بررسی علل این مسئله، مشخص گردید که چاره کار را باید در هوشمندسازی این اقدام دنبال کرد؛ چیزی که از آن در دنیای امروز به عنوان نسل چهارم دوچرخه‌های اشتراکی یاد می‌شود. سخنگوی شورا تصریح کرد: در این نسل از دوچرخه‌های اشتراکی، بسیاری از محدودیت‌های نسل‌های پیشین رفع شده و دوچرخه‌سواری تبدیل به شیوه‌ای بسیار جذاب تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که دسترسی به دوچرخه در هر نقطه از شهر و به ساده‌ترین شکل ممکن میسر خواهد بود و در پایان سفر نیز دوچرخه دریافت شده، در هر نقطه از شهر پارک خواهد شد. چنین سهولت در دسترسی و استفاده از دوچرخه، سبب تحولی شگرف در زمینه استفاده از دوچرخه در سراسر دنیا شده است. قایدی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در این راستا گفت: استفاده از توان اپراتورهای مطرح ملی و بین‌المللی در زمینه دوچرخه‌های اشتراکی به عنوان یکی از تکالیف بودجه شهرداری شیراز در سال ۹۸ در نظر گرفته شد که بر این اساس و پس از جلسات کارشناسی متعدد در کمیسیون‌ عمران، حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر و با همراهی معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان سرمایه‌گذاری، تصمیم بر آن شد تا ضمن شناسایی اپراتورهای مطرح ملی و بین‌المللی فعال در این حوزه، زمینه برای حضور آنها فراهم گردد. وی افزود: مکاتبات و مذاکرات متعددی با شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در این زمینه صورت پذیرفت و با سرمایه‌گذاران متعددی موضوع پیش برده شد، تا در نهایت با یکی از شرکت‌های موفق داخلی که در شهرهای دیگری از کشور نیز فعالیت دارد، توافق و تفاهم اولیه انجام گرفت. به گفته قایدی، زمان ارائه سرویس دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند پس از انعقاد قراردادهای مربوط، ابتدای تابستان پیش رو خواهد بود. وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با اتمام مراحل انعقاد قرارداد با شرکت مذکور و راه‌اندازی خدمات دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شهر شیراز، در کنار اقدامات ارزشمند دیگری که در حوزه حمل و نقل در دست اقدام است، تحولی قابل توجه و مؤثر در کیفیت خدمات حمل و نقلی در شهر شیراز در شش ماه نخست سال جاری شاهد باشیم و بدون شک گامی ارزشمند در جهت تحقق شعار انسان‌محوری شورای پنجم برداشته خواهد شد.