اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : خط مثلث طلایی در سکوی انتظار
کد خبر : ۲۸۷۶
تعداد بازدید : ۲۶۵
متن کامل خبر

مدیرکل راه‌آهن استان فارس با اشاره به افزایش میزان تمایل مردم به سفر با خطوط ریلی، تحلیل برآوردها و ارزیابی‌ها را نشان‌دهنده ارتقای سطح رضایتمندی مسافران از این خدمات دانست و در عین حال کسب رضایت ۱۰۰درصدی را یک آرمان توصیف کرد. مهرداد انصاری سه‌شنبه ۲۹ آذر و به مناسبت هفته حمل و نقل در جمع خبرنگاران، افزایش کیفیت خدمات و تغییر و تحول در این زمینه را از وظایف اداره کل راه‌آهن برشمرد و مدعی شد که شرایط ایستگاه‌ها در استان فارس نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و خدمات نیز مطلوب‌تر شده است. انصاری در خصوص سرعت سفر با خطوط ریلی در فارس، گفت: در بخش زیادی از مسیر، سرعت قطار ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است، اما با توجه به اینکه زمان سفر، تلفیقی از مدت زمان صرف شده برای پیاده و سوار شدن مسافران در ایستگاه‌های مختلف و توقف برای اقامه نماز است، مدت طی مسافت طولانی است؛ اگرچه اکنون هم شاهد افزایش سرعت هستیم، هم توسعه ناوگان در سطح ملی دنبال می‌شود. این مقام مسئول، یکی از خدمات راه‌آهن را بخش بار اعلام و اضافه کرد: قیمت حمل بار توسط خطوط ریلی مناسب‌تر و شرایط جابه‌جایی نیز ایمن‌تر از سایر بخش‌هاست. تعیین قیمت این خدمات به شکل سالانه و با مجوز هیئت مدیره تعیین و اعمال می‌شود. انصاری با طرح این نکته که در استان‌های فارس و اصفهان، کمترین میزان ورود به حریم خطوط ریلی ثبت شده است، این موضوع را نشانه فرهنگ بالای مردم این استان‌ها ذکر و در عین حال خاطرنشان کرد که برای حفظ ایمنی، در مسیرهایی که خطوط ریلی با شهرها و مناطق مسکونی هم‌جواری دارد، اقدام به دیوارگذاری و ایمن‌سازی شده است. او در موضوع توسعه خطوط ریلی نیز گفت: فارس از استان‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین تعداد خطوط ریلی برای آن تعریف شده است، اما با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز، اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به بحث احداث خطوط جدید ورود کنند، زودتر به نتیجه خواهیم رسید. هرچند در برنامه توسعه، خط آهن شیراز به بوشهر به شکلی جدی در دستور کار قرار دارد. مدیرکل راه‌آهن فارس، مدعی شد که هیچ‌گونه فرسودگی در زیرساخت و ناوگان خطوط ریلی این استان وجود ندارد؛ هرچند عمر واگن‌ها بالاست، اما از ایمنی مناسبی برخوردارند؛ در عین حال نوسازی ناوگان مدنظر قرار دارد و بخش قابل‌توجهی از اعتبارات به نگهداری زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد. انصاری با اشاره به افزایش اقبال مردم نسبت به سفرهای ریلی، افزایش ۲۵درصدی جابه‌جایی مسافر نسبت به سال گذشته را شاهدی بر این مدعا ذکر و خاطرنشان کرد: هم اکنون هر روز هفته قطار ورودی و خروجی به استان را شاهد هستیم. البته در بعضی از روزها سه قطار ورودی و خروجی و در روزهایی هم یک قطار ورودی و خروجی داریم. مدیرکل راه آهن فارس در خصوص راه‌اندازی مجدد خط مثلث طلایی بین شیراز، یزد و اصفهان نیز گفت: طی سال‌های اخیر و با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود بر اثر شیوع کرونا، این برنامه متوقف شد. اکنون هم برای شروع کار نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم تا با تأمین واگن، برنامه بار دیگر راه‌اندازی شود. انصاری حجم بار حمل شده طی ۹ ماه گذشته را بالغ بر ۱۰۵میلیون تن کیلومتر و میزان بارگیری انجام شده را ۲۵۰هزار تن و حجم بار صادراتی از استان فارس را ۱۱هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد که بیشترین تعداد مسافر، مربوط به خط شیراز- تهران و پس از آن شیراز- مشهد است.