اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : رئیس قوه‌قضاییه: مهم‌ترین بستر گام دوم علم و فناوری است
کد خبر : ۳۴۹۷۱
تعداد بازدید : ۱۴۸
متن کامل خبر

رئیس قوه‌قضاییه گفت: کارهای خوبی در این چهل سال شده است اما جامع‌ترین نسخه در گام دوم است که رهبری آن را فرمودند و تحولی که در بستر گام دوم باید صورت گیرد. به گزارش ایسنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی- اسلامی که صبح(یکشنبه) سوم آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: مسئله اجرای عدالت در جامعه، پیوند بین حقوق و جامعه‌شناسی بسیار مهم است. وی با اشاره به اینکه قاضی باید بلد را بشناسد، افزود: چه ارتباطی بین حقوق و جامعه مطرح است؟ بین جامعه‌شناسی و حقوق و نیز روانشناسی و حقوق و اخلاق و حقوق ارتباط وجود دارد. باید این میز و کنگره و دانشگاه در این موارد کاربردی مسایل را حل کند. وی افزود: مسایل اجتماعی و آسیب شناسی‌های رهبری از مباحثی است که دانشگاه باید آن را حس کند و به میدان بیاید و حضور پیدا کند. رئیسی تصریح کرد: مسایل مطروحه در پایان نامه‌ها و تحقیقات غیربومی است و باید بومی شود. همچنین در مسئله‌یابی و راهکارها نباید تقلید کنیم. وی افزود: از مهم‌ترین بسترهای گام دوم علم و فناوری است و یکی از مهم‌ترین محورهای آن عدالت و مبارزه با فساد است. رئیسی ادامه داد: حضور بنده در این جلسه برای ارائه بحث نظری علوم اسلامی نیست بلکه در راستای ماموریت‌هایی است که برعهده دستگاه قضایی قرار دارد. در راستای این مأموریت‌ها، کمک خواستن از فرهیختگان علوم اسلامی برای اینکه بتواند در کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کرده و هنجارهای مثبت را در جامعه بسط دهیم است. وی با اشاره به سخنی از پیامبر اسلام (ص) درباره علم و دانش، بیان کرد: علم به عقاید و باورهای دینی و اخلاق فاضله و کریمه و نسبت به بایدها و نبایدهای الهی است. وی با بیان اینکه ما در نظام‌مان که مبتنی بر فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر است، گفت: تفاوت زمان ما با شیخ انصاری صاحب مکاسب، محقق و دیگران در این است که شیخ باید حکومت کند و مسائل جامعه براساس آموزه‌های دینی باشد. وی افزود: اگر نظام مبتنی بر دین باشد باید مغزافزار و نرم‌افزار آن نیز مبتنی بر علوم انسانی اسلامی باشد. علوم انسانی سکولار نمی‌تواند مغزافزار جامعه و نظام مبتنی بر دین باشد. این موضوع به این معنی نیست که علوم انسانی غرب قابل تحقیق و بررسی نباشد، هست اما قابل نقد هم هست؛ نباید علوم انسانی غرب به یک تابوی غیرقابل نقد تبدیل شود. رئیسی ادامه داد: دستگاه‌های حاکمیتی از نوآوری‌های علمی باید حمایت کنند. ارتباط جدی بین نظام برنامه‌ریزی و علوم انسانی اخلاقی بسیار مهم است. نمی‌توان برنامه‌ریزها کار خودشان را کنند و دانشگاه‌ها کار خود را بلکه باید این ارتباط بین آنها وجود داشته‌باشد و به طور کلی ارتباط بین برنامه‌ریزی و علم اجتناب‌ناپذیر است. وی افزود: کارهای خوبی در این چهل سال شده است اما جامع‌ترین نسخه در گام دوم است که رهبری آن را فرمودند و تحولی که در بستر گام دوم باید صورت گیرد. وی افزود: ما توسعه را در پرتو عدالت تعریف‌می‌کنیم و باید در حوزه علوم انسانی اسلامی، عدالت مورد توجه قرار گیرد البته با نگاه کاربردی. وی تأکید کرد: قضات و دست‌اندرکاران ما اگر از علم جدا شوند مشکلات جدی ایجاد می‌شود. این ارتباط معناداری است که همه بخش‌های اجرایی در نظام باید آن را تعریف کنند و از سوی شما نیز ارتباط برنامه‌ریزی تعریف شود و ضروری و قطعی است. رئیسی با بیان اینکه اینجا جمع شده‌ایم تا چند کار عمده انجام دهیم، گفت: نخستین آن مسئله‌یابی است، باید نظام مسئله تنظیم شود. دومین آن اولویت‌بندی است. همچنان مسائل جامعه روی میز است که باید راهکارهایی برای آن پیدا شود. رئیسی با اشاره به تلاش فقهای گذشته در زمینه تبیین علوم اسلامی گفت: اینکه آنها چنین اقدامات مهمی انجام داده‌اند بدون حضور در نظام اسلامی بوده است. اکنون که در نظام اسلامی قرار داریم، باید مؤثرتر و گسترده‌تر در این زمینه فعالیت شود. به طور مثال در موضوع قضا هزاران مورد وجود دارد که باید مبتنی بر تفکر تمدن‌ساز مورد بررسی قرار بگیرند و محافل علمی باید این موارد را برای قضات بررسی و تبیین کنند که این تنها به این مورد ختم نمی‌شود، بلکه باید در علوم دیگر از جمله، اقتصاد، اجتماع، سیاست و فرهنگ به آن توجه شود. وی افزود: باید علوم انسانی اسلامی به دو مسئله عدالت و مبارزه با فساد ورود پیدا کند. چه کنیم که در جامعه جرم و جنایت کاهش پیدا کند؟ این مسئله را باید علم و دانش به کمک اجرا آمده و حل کند. چه کنیم که دیگر انگیزه و اندیشه جرم به وجود نیاید؟ وی با بیان اینکه اگر می‌گوییم علوم انسانی اسلامی به این معنی نیست که راجع به آنها نقد نشود، باید توسط اندیشمندان این حوزه نقد، بررسی و مورد پژوهش قرار بگیرد، گفت: کار حوزه آزاداندیشی، نقد و پژوهش داشتن در این علوم است که البته رسم همه بزرگان، سلف و اندیشمندان نقد و بررسی در علوم دین بوده است وی تأکید کرد: ما بایدبین تخریب ونقد عالمانه تفاوت قائل باشیم. نقد عالمانه ارزشمند است اما تخریبی که ناشی از مسائل سیاسی باشد، قابل‌قبول نیست.