اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
فارس از لحاظ سرانه ورزش دانش آموزی، از آخر هفتم است!
متن کامل خبر
<p style="text-align: justify;"><strong> nbsp;میثم محجوبی - گروه ورزش<br /> معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس، نسبت به کمبود نیروهای متخصص، کمبود فضای ورزشی و کمبود تجهیزات لازم برای درس تربیت بدنی هشدار داد. سید کاظم حسینی در گفت zwnj;وگو با شبکه استانی فارس از ابعاد مختلف ورزش دانش آموزی و درس تربیت بدنی مدارس سخن گفت که مشروح صحبت zwnj;های وی را در ادامه می zwnj;خوانید: nbsp;<br /> *رفتارهای مبتنی بر سلامت باید جزو عادات زندگی شود<br /> ما همیشه گفته zwnj;ایم که بحث سلامت یکی از مؤلفه zwnj;های مهم در توسعه کشورهاست. هم مراقبین سلامت، هم مربیان بهداشت و هم دبیران درس تربیت بدنی، مسئولیت بزرگی در مدارس دارند و در زمینه سلامت، می zwnj;بایست آموزش کافی را به بچه zwnj;ها بدهند و به طور کلی رفتارهای مبتنی بر سلامت باید جزو عادات زندگی دانش آموزان شود. ما قریب به بیش از 40 هزارکلاس درس در مدارس استان داریم که در هفته 2 ساعت درس تربیت بدنی دارند که zwnj;این 2 ساعت در مقطع ابتدایی 2 روز در هفته پیش zwnj;بینی شده و در مقطع متوسطه اول و دوم، یک زنگِ دوساعته است. یعنی هشتاد هزار ساعت درس تربیت بدنی در یک هفته داریم و اگر تعداد دانش آموزان سطح استان که 900 هزارهستند را در نظر بگیریم، می zwnj;شود 72میلیارد نفر-ساعت که به صورت سازمان یافته زیرنظر آموزش و پرورش استان، ورزش می zwnj;کنند.<br /> *فارس در رتبه نازل بیست و پنجم!<br /> در بحث زیرساخت zwnj;ها و فضاهای ورزشی مشکلاتی وجود دارد و از نظر تجهیزات و نیروی انسانی هم دچار کمبود هستیم. نیاز است که تغییر نگرشی در درس تربیت بدنی داشته باشیم، به لحاظ zwnj;اینکه سلامت، مهمترین بخش زندگی ما محسوب می zwnj;شود. به همین علت باید توجه ویژه zwnj;ای در جذب و آموزش نیروی انسانی و همچنین در بحث توسعه فضاهای ورزشی و تجهیزات لازم داشته باشیم.<br /> قرار بود در برنامه ششم توسعه، متوسط سرانه ورزش دانش آموزی کشور به 33 صدم برسد. ما در استان فارس قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی دارای سرانه 22صدم متر مربع بودیم که به لطف خدا با اجرای zwnj;این طرح، توانستیم به 27صدم متر برسیم. با وجود zwnj;این پیشرفت، ما همچنان در رتبه 25 در بین استان zwnj;ها قرار داریم که نشان دهنده کمبودهای ماست. zwnj; این سرانه، مجموع فضاهای روباز و سرپوشیده ماست. ما دارای 276 سالن سقف کوتاه و سقف بلند هستیم و در قالب طرح شهید سلیمانی نیز قرار است 14 سالن دیگر به فضاهای سرپوشیده zwnj;مان اضافه شود. در سند تحول بنیادین اشاره شده که عوامل سهیم و مؤثر باید دخالت کنند تا در بحث تربیت بدنی به گستردگی مطلوب برسیم. مشارکت مردم عزیز، اولیای گرامی zwnj;و خیرین بزرگوار نباید فقط در zwnj;این حد باشد که کمک مالی کنند تا سالن درست کنیم. همین که یک نفر وقت بگذارد و در فعالیت zwnj;های فوق برنامه شرکت کند یا در تهیه تجهیزات کوچکی مثل طناب یا میز پینگ پنگ به مدارس کمک کنند، بسیار مهم و قابل تقدیر است. اگر بتوانیم انجمن خیرین ورزش دانش آموزی را فعال کنیم و همه کمک کنند، می zwnj;توانیم تجهیزات مورد نیاز مدارس را فراهم کنیم.<br /> *تغییر نگرش در تخصیص بودجه zwnj;ها<br /> تعداد زیاد دانش آموزان فارس نیز در پایین آمدن سرانه تأثیرگذار است. در خصوص اعتباراتی هم که به استان وارد می zwnj;شود و در ادارات تقسیم می zwnj;شود، باید تغییر نگرشی صورت پذیرد که بیاید به سمت توسعه و تجهیز فضاهای ورزشی مدارس و ان zwnj;شاالله بتوانیم با کمک یکدیگر zwnj;این سرانه را افزایش دهیم. اصل بودجه در اختیار اداره نوسازی مدارس است و بودجه zwnj;ای که در اختیار ما در تربیت بدنی آموزش و پرورش است، در حد کارهای جاری و برگزاری مسابقات است.<br /> از روزی که دانشگاه فرهنگیان جدی گرفته شد و پذیرش دانشجو آغاز شد، سال به سال وضعیت در حال بهتر شدن است و باید همین روند را تسریع کنیم. در استان فارس مشکلات زیرساختی وجود داشت که با همت آقای استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه و سایر عزیزان، zwnj;این مشکلات امسال به نحوی حل شده و امیدواریم که برای سال آینده با همتی که از دوستان شاهد هستیم، بتوانیم شاهد پیشرفت خوبی در زمینه تربیت معلمان ورزش باشیم. ما امسال هم در بخش دختران و هم در بخش پسران، جذب معلم ورزش داشتیم ولی هنوز کمبود داریم و zwnj;این میزان نیرو جوابگو نیستند. nbsp;<br /> *نقش پررنگ مدیران مدارس<br /> برای zwnj;اینکه معلم zwnj;های ورزش را توانمند کنیم، کارهایی را شروع کرده zwnj;ایم. من از مدیران مدارس استان خواهش می zwnj;کنم که به درس تربیت بدنی و سلامت، توجه ویژه zwnj;ای داشته باشند. برنامه zwnj;های مدیران عزیز را دارم می zwnj;بینم که کارهای خوبی در زمینه تربیت بدنی انجام می zwnj;دهند و گزارش zwnj;هایشان از سراسر استان به دست ما می zwnj;رسد. نقش مدیر خیلی مهم است و هر تحولی که قرار است در مدرسه اتفاق بیفتد، با نظر مدیران انجام می zwnj;شود، بنابراین ما باید در بحث آموزش مدیران مدارس نیز فعال zwnj;تر عمل کنیم. همچنین باید آموزگاران پایه را آموزش دهیم، چون در مقطع ابتدایی با کمبود معلم ورزش روبه zwnj;رو هستیم و آموزگاران مقطع پایه می zwnj;توانند با فراگیری علم تربیت بدنی، بخشی از کمبودهای ما را پوشش بدهند. جدا از برنامه zwnj;های درس تربیت بدنی که به صورت هفتگی اجرا می zwnj;شود، بحث فوق برنامه را هم داریم. کانون zwnj;های حرکات اصلاحی، کانون تندرستی، طرح نشاط، طرح پاک و سایر کانون zwnj;های ورزشی که داریم، کمک می zwnj;کند تا بخشی از zwnj;این مشکلات رفع شوند.<br /> *کمبود حداقل 1600 نیروی انسانی متخصص<br /> با توجه به zwnj;اینکه یک سوم دانش آموزان استان در شیراز حضور دارند، در کل استان نزدیک به 850 دبیر و آموزگار درس تربیت بدنی کم داریم که بیشتر هم در نواحی 4 گانه شیراز، zwnj;این نیاز حس می zwnj;شود. همچنین در بحث مراقب سلامت هم با توجه به zwnj;اینکه هر 480 دانش آموز باید یک مراقب سلامت داشته باشد، نزدیک به 750 نفر مراقب سلامت کم داریم که باید تغییر نگرشی در بحث نیروی انسانی، محتوا و تجهیزات اتفاق بیفتد و سلامت دانش آموزان به عنوان مهمترین اصل، جدی zwnj;تر گرفته شود.</strong><br /> nbsp;</p>