اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : سازندگی برای ارتقای کیفیت زندگی
کد خبر : ۶۱۰۹۴
تعداد بازدید : ۳۱
متن کامل خبر

سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر شهردار کلان شهر شیراز گفت: بیش از 150 پروژه آماده افتتاح داریم و همه آنها بر اساس نیاز شهروندان تعریف و اجرا شده اند. حیدر اسکندرپور ظهر دیروز یکشنبه 27 تیرماه با اشاره به فرمایشی از مولای متقیان خاطرنشان کرد: حاکم و فرمانروا باید از دریدگی بپرهیزد و از وقتی که در شهرداری شیراز قبول مسئولیت کردم، تلاش داشته ام تا این مسیر را دنبال کنم. بر پایه همین دیدگاه بود که هماهنگی‌های منسجمی را با منتخبان مردم در شورای ششم پایه ریزی کردیم و روند انتقال اطلاعات به اعضای شورای ششم با یک برنامه‌ریزی مشخص در حال انجام است. همکاری با منتخبان مردم در شورای ششم وی در ادامه با بیان اینکه هیچ‌گونه موضع گیری نسبت به انتخاب مردم نداریم، اظهار داشت: حاصل عمر شوراها در دو دهه اخیر به انباشته‌های گران‌بهایی تبدیل شده و امیدواریم شورای ششم نیز از این پتانسیل ارزنده استفاده کند. شهردار شیراز با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری شیراز در دوره اخیر صرف اتمام پروژه‌های نیمه تمام شده است، افزود: پروژه زیرگذر گلستان در ابتدای فعالیت این دوره از مدیدیت شهری ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۳۵میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده بود که با تخصیص ۳۸میلیارد تومان هزینه دیگر در این دوره به پایان رسید. وی خاطرنشان کرد: اینکه پروژه را به نام چه کسی ثبت کنیم مهم نیست؛ چراکه اعداد و آمار و اسناد گویای تلاش‌ها در دوران مسئولیت افراد بوده و هدف خدمت رسانی به مردم است. اسکندرپور با اشاره به صحبت‌های اخیر شهردار سابق شیراز درباره بدهی‌های شهرداری نیز با تأکید بر اینکه همه اسناد مالی در شهرداری ثبت شده و با گفتن من و دیگری واقعیت تغییر نمی‌کند، عنوان کرد: بر اساس این اسناد دوره گذشته شهرداری در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۶ بدهی ۴۱۷۰میلیارد تومان بدهی را به دوره فعلی تحویل داده که شامل ۱۰۰۸میلیارد تومان بدهی بانکی، ۱۵۶۷میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ۱۵۹۹میلیارد تومان اوراق مشارکت است که بر اساس قیمت ۳۵۰۰ تومان دلار در آن زمان این بدهی یک‌میلیارد و ۱۷۱میلیون تومان محاسبه می‌شود. وی ادامه داد: بدهی بانکی ۱۰۰۸میلبارد تومانی باقی مانده از دوره گذشته تبدیل به ۲۶۰۰میلیارد تومان شده که ۱۰۰۰میلیارد تومان سود تسهیلاتی بوده که در گذشته گرفته شده است. اسکندرپور یادآور شد: مجموع تسهیلات دریافتی شهرداری از بانک طی ۴ سال گذشته ۵۴۹میلیارد تومان بوده که ۵۱۳میلیارد از این میزان بازپرداخت شده است. به گفته شهردار شیراز بدهی پیمانکاران در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵۶۰میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این رقم به ۱۲۰۳میلیارد تومان رسیده و این عدد به معنای تلاش بیشتر برای تسویه این بدهی است. آمارها بیانگر رشد مالی در همه زمینه‌ها اسکندرپور بیان کرد: اوراق مشارکت بازمانده از دوره قبل ۱۵۹۹میلیارد بود که اکنون به ۱۷۰۰میلیارد رسیده و به رغم اینکه در همین دوره اوراق مشارکت جدیدی برای خط دو گرفته ایم، تسویه بخشی از اوراق سبب شده این عدد افزایش چشمگیری نداشته باشد. شهردار شیراز بدهی کنونی شهرداری را ۵۵۰۰میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: شهرداری ۴۱۰۰میلیارد تومان بدهی را تحویل گرفته و بر اساس قیمت دلار که امروز ۲۵هزار تومان است، ۲۲۰میلیون دلار بدهی به دوره بعد تحویل می‌دهد. وی با اشاره به اینکه فروش املاک در سال ۹۵ هشتصد و سی و هفت میلیارد تومان بوده است که بر اساس قیمت روز ۲۳۹میلیون دلار است، افزود: در سال ۹۹ فروش اموال ۶۳۰میلیارد تومان بوده که محاسبه آن به دلار ۲۵میلیون دلار می‌شود. وی عنوان کرد: یک رام قطار در سال ۹۶، شش‌میلیون یورو بود که ۲۴میلیارد تومان محاسبه می‌شد که امروز این عدد به ۱۸۰میلیارد تومان رسیده است. اسکندرپور با تأکید بر اینکه شیراز، شهرداری قدرتمندی دارد و به راحتی می‌تواند از عهده تعهدات خود بربیاید و پروژه‌ها را با قدرت پیش ببرد، گفت: حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع از مهم‌ترین اولویت‌های ما در این دوره از مدیریت شهری بود و در این راستا معتقدیم که نقش فرایندها مهم‌تر از اشخاص و مدیران بوده و با استقرار شهرداری الکترونیک در گام اول توانستیم پاسخ استعلام‌ها به صورت الکترونیکی تا کمتر از ٤٨ ساعت اعلام شود. او اضافه کرد: سالانه حدود ١٢٠هزار مراجعه به شهرداری داریم که ٧٥ درصد این مراجعات مربوط به استعلام‌هاست و ٥٦ درصد از این میزان نیز مربوط به استعلام آپارتمان‌هاست و اکنون دیگر در این باره مراجعه‌ای نداریم. سرمایه‌گذاری شهرداری در بافت فرسوده شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در دهه‌های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود، گفت: بافت تاریخی یک ثروت بود و در دو سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم. اسکندرپور اضافه کرد: اقدامات ما در بافت تاریخی شیراز معادل ٤٠ سال گذشته است و این ادعا با رقم و عدد و پروژه قابل اثبات است و پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتماً یکی از فرصت‌های جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود. وی در ادامه با بیان اینکه با تشکیل و استقرار شورای ششم و فرصتی که برای دور جدید مدیریتی ایجاد می‌شود در مجموعه شهرداری آمادگی این تحول ایجاد خواهد شد، گفت: اعضای شورای کنونی و آینده شیراز اخیراً با هم نشست داشته و در مجموعه شهرداری نیز همه اطلاعات لازم در اختیار منتخبان جدید مردم قرار خواهد گرفت و با یک برنامه ریزی مقرر شده طی یک برنامه مشخص کارکنان و مدیران شهری اطلاعات را به منتخبان جدید منتقل کرده و سؤالات آنها را پاسخ دهند. شهردار شیراز ادامه داد: اطمینان دارم با تجربه پنج دور شورای شهر در شیراز گام‌های بلندتری برای این کلان‌شهر رقم خواهد خورد و شاهد اتفاقات بهتری در شیراز خواهیم بود. وی با بیان اینکه آینده شیراز برای همه اهالی این شهر مهم است، اضافه کرد: گزارش کاملی از اقدامات انجام شده این دوره مدیریت شهری در روزهای نخست استقرار شورای شهر ششم به صورت مکتوب و مستند در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. سیاست سکوت برای تکریم مردم اسکندرپور در ادامه به اظهارات اخیر رئیس مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و شهردار سابق شیراز درباره بدهی‌های مدیریت شهری کنونی اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته مصاحبه‌ای از شهردار سابق شیراز و نماینده کنونی مردم این شهر مشاهده کردم که مربوط به شهرداری است که در خصوص عملکردها توضیح می‌دهم؛ اما در خصوص موارد شخصی به احترام شهردار سابق شیراز سکوت می‌کنم. اما در خصوص عدد و رقم‌ها توضیحاتی خواهم داد. وی با بیان اینکه مطالبی آماده شده بود که برای رسانه‌ها و مردم ارائه شود اما احساس می‌کنم بیان آن خدمتی به مردم و شهرداری نخواهد کرد، اظهار داشت: اظهاراتی از سوی برخی چهره‌ها درباره تعیین شهردار آینده شیراز در بعضی رسانه‌ها مطرح و گفته می‌شود که شهردار آینده باید سیاسی یا عمرانی باشد یا نباشد. شهردار شیراز عنوان کرد: مدیری که می‌خواهد در کلان شهر شیراز مدیریت کند، باید برداشت روشنی از مسائل سیاسی، عمرانی و... داشته باشد. وی با بیان اینکه شهر جمع شهروندانی است که در آن زندگی می‌کنند و شهردار آن باید شناخت کلی از مسائل داشته باشد، گفت: اینکه گفته می‌شود شهردار سیاسی نباشد که اگر اینگونه باشد باید دید چطور می‌تواند درست مدیریت کند و عنصری که می‌خواد در یک مجموعه فعالیت کند باید پیشینه داشته باشد. سیاسی بودیم، سیاسی‌کاری نکردیم وی با تأکید بر این مطلب که در شهرداری نباید کار سیاسی انجام داد و به نفع گروه یا جریان خاصی اقدام کرد، افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۹۷ درصد کل بودجه عمرانی شیراز به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت و در سال ۹۹ فرصت پیدا شد که پروژه‌های جدید شروع و انجام شود. اسکندرپور بیان کرد: در خط یک مترو شیراز ۷ ایستگاه از ۲۰ ایستگاه این خط در دوره جدید افتتاح شده است و در خط دو مترو نیز دوهزار و صدمیلیارد تومان در این دوره هزینه شده است. وی با بیان اینکه در سال 98 و 99 بیشترین سهم را حمل و نقل عمومی از بودجه شهری شیراز داشته است، گفت: در بخش اتوبوسی نیز ۳۰ درصد در دوره گذشته مدیریت شهری و ۷۰ درصد در دوره فعلی پرداخت شده است. شهردار شیراز گفت: در بخش پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس در سال ۹۹ نیز ۱۰ پروزه بزرگ مقیاس از جمله تقاطع‌های خدادوست، مهندسین و رودکی به بهره برداری رسیده است. اسکندرپور در پاسخ به این پرسش که اقدامات شهرداری چه تأثیری در نشاط اجتماعی داشته است، گفت: افزایش کیفیت زندگی فاکتور مهمی است که مدیریت شهری در کلان شهرها باید دنبال ارتقای آن باشد. وی با بیان اینکه هر شهرداری رویکرد متفاوتی دارد که باعث می‌شود دنباله رو پروژه‌ها و رویکرد شهردار قبل از خود نباشد، تصریح کرد: رویکردها پروژه‌ها را تعریف می‌کند و رویکرد مدیریت فعلی شهری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بود. اسکندرپور بافت تاریخی شیراز را به عنوان یک میراث شهری خواند و گفت: این بافت نباید به دلیل رهاشدگی به محل ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی شناخته شود؛ موضوعی که در رویکرد فعلی باعث شد با پروژه‌های فاخری برای بازگشت زندگی به این بافت تلاش کنیم. شهرداری بر مدار کیفیت زندگی شهروندان او افتتاح پارک‌های موضوعی و تخصصی ورزش و سلامت را در مناطق 11گانه از جمله اقداماتی دانست که علاوه بر افزایش سرانه ورزشی به کاهش فقر کمک می‌کند. اسکندرپور نورپردازی پل‌ها و تقاطع‌ها را یک فرصت برای شادابی و زنده تر شدن شهر دانست. شهرداری شیراز در پاسخ به این پرسش عملکرد دوچرخه‌های بی‌دود و تکمیل زیرساخت‌ها برای استفاده از این مد حمل و نقلی گفت: هم اکنون در شیراز بالغ بر 500 کیلومتر مسیر دوچرخه داریم؛ به طوری که جنوبی ترین منطقه تا شمالی ترین مناطق دارای ایستگاه‌های دوچرخه‌های بی‌دود است. همچنین مسیرهای ویژه در شهرداری منطقه 7 و 11 برای دوچرخه سواری شهروندان در نظر گرفته شده است.وی تأکید کرد: طبق طرح جامع ترافیک شیراز، هدف گذاری برای ارتقای مسیرها و زیرساخت‌های دوچرخه تدوین شده تا علاوه بر اینکه سهم استفاده از دوچرخه به 3 درصد افزایش یابد، به عنوان مد حمل و نقل در سفرهای کوتاه استفاده شود. اسکندرپور در پاسخ به این پرسش که در طول دوران مدیریت فعلی برای حفظ و نگهداری باغ‌های قصردشت چه عملکردی داشته است، گفت: در دوره مدیریت فعلی با مصوبات شورا برای حفظ باغ‌ها اقدامات خوبی با همکاری باغداران صورت گرفته است و طی ۴ سال حتی یک مورد تغییر کاربری در باغ‌های گروه یک نداشتیم. اسکندرپور درباره متوقف شدن احداث برخی از پروژه‌ها که در دوران مدیریت قبلی کلنگ زنی شده بود و مورد انتقاد شهردار سابق قرار گرفته بود، گفت: شورای جدید نقطه نظراتی داشت، از جمله اینکه ایجاد تقاطع در بلوار چمران منظر باغ‌ها را از بین می‌برد. همچنین در خصوص احداث تقاطع در میدان قصردشت مخالفان و موافقان جدی دارد. عمدتاً شهرسازان و معماران مخالف ایجاد تقاطع در میدان قصردشت هستند. انتقادات منصفانه را می‌پذیریم شهردار شیراز درباره پروژه مشکین فام که به دلیل عملکرد ضعیف پیمانکار مجدداً در حال تعمیر است، گفت: در پروژه مشکین فام مشکلی که داشتیم این بود که طراحی اولیه برای خیابان غذا و‌ پیاده راه بود، اما بعد از بازگشایی برای حرکت خودرو دیده شده که باعث شد مشکلاتی در این پروژه به وجود آید. هرچند که در چهارچوب قانونی پیگیری‌هایی در حال انجام است تا ظرف 20 روز آینده پروژه به اتمام برسد. اسکندرپور بار دیگر تأکید کرد: در خیابان ارم تنها باغ شیراز که ثبت جهانی است، باغ ارم است و شهرداری با سنگ‌فرش کردن این خیابان که مورد اقبال شدید مردم قرار گرفته است، یک قرارداد ۲۰میلیارد تومانی با پیمانکار پروژه منعقد کرده است.