اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : آمار کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی
کد خبر : ۶۹۲۳
تعداد بازدید : ۱۱۸
متن کامل خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روزانه چک می‌کنیم که چند کاربر جدید به پلتفرم‌های داخلی اضافه می‌شود، اظهار امیدواری کرد این مسیر تا پیوستن همه مردم و استفاده از پیام‌رسان‌ها ادامه داشته باشد. به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور عصر دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از فاز اول اتصال مقابل پیام‌رسان‌ها به یکدیگر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال ایسنا، درباره جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی با توجه به فعال‌شدن قابلیت اینترکانکشن، اظهار کرد: برای مشاهده‌کردن اثر این قابلیت، حداقل باید یک‌ ماه بگذرد، اما اکنون آخرین آماری که داریم، تعداد کاربر فعال ماهانه پیام‌رسان‌ ایتا، ۲۲میلیون نفر شده است؛ یعنی در یک ماه حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اند. وی افزود: پیام‌رسان بله، حدود ۱۶ونیم میلیون، سروش پلاس حدود ۱۰ونیم و روبیکا حدود ۴۰میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. همچنین کاربر فعال روزانه آنها متفاوت است، اما چیزی که هر روز چک می‌کنم، این است که روزانه چند ده‌هزار کاربر جدید به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود و امیدواریم این مسیر تا پیوستن همه مردم عزیز و استفاده از پیام‌رسان‌ها ادامه داشته باشد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا قابلیت اینترکانکشن روی برخی پیام‌رسان‌ها ایجاد نشده است، گفت: سایر پیام‌رسان‌ها در حال کار روی این مسئله هستند و به دلیل اینکه به هموطنان قول داده بودیم که این امکان تا پایان فروردین ایجاد می‌شود، چهار پیام‌رسان به این زمان رسیدند. ان‌شاءالله بقیه پیام‌رسان‌ها هم به‌مرور اضافه خواهند شد. زارع‌پور ادامه داد: در حال حاضر برخی پیام‌رسان‌ها نسخه وب این امکان را هم دارند و تلاشمان این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن همه پیام‌رسان‌ها این امکان را ایجاد کنند و قدم بعدی هم طراحی روی برنامه است. قدم بزرگ اول ارسال پیام بود و در قدم‌های بعدی تشکیل گروه و کانال و فاز آخر تماس صوتی و تصویری است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جزئیات مرکز تبادل پیام هم تصریح کرد: ما چیزی به نام مرکز تبادل پیام نداریم؛ بلکه یک پروتکل است که از طریق آن پیام‌رسان‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند که کاملاً امن و استاندارد است. ما به‌عنوان رگولاتور و تنظیم‌گر حوزه این پروتکل‌ها را تدوین و به پیام‌رسان‌ها ارائه کردیم و روی اجرایی‌شدن آن نظارت داریم. وی گفت: اگر کار کمی به عقب افتاد، به این دلیل بود که ما اصرار داشتیم رمزنگاری استانداردی بین پیام‌رسان‌ها ایجاد شود که این هم اتفاق افتاد. ما مجموعه ضوابط فعالیت سکوهای پیام‌رسانی را تدوین کردیم و در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده، اما متأسفانه به دلایلی تعلل شده بود. ما این را تهیه کردیم و در مسیر تصویب است و ضوابط فعالیت آنها را مشخص کرده است. برای حریم خصوصی قانون داریم، حتی فتوای رهبری هم داریم و به‌صورت چهارچوب و قوانین سفت‌وسخت در این زمینه وجود دارد. ان‌شاءالله ضوابط فعالیتشان به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب می‌شود و بر اساس آن پروانه می‌دهیم. زارع‌پور تأکید کرد: ما تمام‌قد کنار پیام‌رسان‌های ایرانی ایستاده‌ایم‌ و امکانات مختلف را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا خدمات مختلف را به مردم ارائه دهند. ما منابع لازم را در اختیار آنها قرار دادیم که بتوانند خدمات پایداری را به مردم ارائه دهند. این اقدام کار جدیدی است و هر کار جدیدی ممکن است در ابتدا اشتباهاتی داشته باشد. وی درباره تعداد کسب‌وکارهای فعال در پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: ما رصد می‌کنیم که روزبه‌روز به تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی افزوده می‌شود و بخشی از آن کسب‌وکارهایی هستند که در حال انتقال هستند. آمار ترافیک شرکت ملی پست به‌عنوان یک شاخص، نشان‌دهنده این است که روند فعالیت به حالت عادی بازگشته و آمار ترافیک پست نسبت به مرداد و شهریور افزایش پیدا کرده است. آمار تراکنش‌های بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که کاهشی وجود نداشته است.