اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : معلم‌ و روابط او با دانش‌آموز تک‌فرزند
کد خبر : ۹۸۹۳
تعداد بازدید : ۲۷۶
متن کامل خبر

اولین دیدارهای معلم و تک فرزندها در کلاس درس نقش تعیین‌کننده دارد. در اولین ارتباط چنین دانش‌آموزانی با معلم برداشتی از شخصیت معلم در آنان به وجود می‌آید. اگر در این روزهای اولیـه کودک از معلم بترسد و یا احساس آرامش نکند، ذهنیت او نسبت به معلم و مدرسه وی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و تا آخر سال تلاش‌های معلم را بی‌ثمر یا کم‌ثمر می‌کند. اگر کودک بعد از ورود به کلاس درس با چهره خندان و مهربان معلم روبرو شود که به استقبال او می‌آید و به آرامی او را دعوت به نشستن در کلاس می‌کند، در واقع معلم خود را خوش‌خلق بیابد، بسیاری از نگرانی‌ها و بی‌قراری‌هایش از بین خواهد رفت. بنابراین، معلم‌ها باید قبل از حضور در کلاس ضمن مطالعه پرونده تک‌تک دانش‌آموزان، مطالعاتی درباره تک فرزندها داشته باشند و اطلاعاتی جمع‌آوری کنند. هرچه یافته‌های شما درباره این بچه‌ها بیشتر باشد، بیشتر می‌توانید در محیط مدرسه به آن‌ها کمک کنید. هرچه حمایت والدین از تک فرزندها بیشتر شود، قدرت و تحمل آنان در رویارویی با مشكلات كاهش می‌یابد؛ از این رو بسیار شكننده و آسیب‌پذیر می‌شوند. بی‌همبازی و بی‌هم‌صحبت ماندن چنین دانش‌آموزانی آنان را به خلأ عاطفی دچار می‌کند. مدرسه محیط مناسبی برای این کودکان است، چون دقیقاً در مکانی هستند که بیش از صد کودک هم سن و سال در کنارشان وجود دارد. معلم باید به طور غیرمستقیم به چنین کودکانی در دوست‌یابی کمک کرده و پیوندشان را با دوستان شایسته‌ تقویت کند؛ یا در مشارکت کارهای کلاسی از قبیل تمیز کردن تخته از آن‌ها کمک بخواهد تا از خجالتی بودن دست بردارند. معلم باید چنین دانش‌آموزانی را در کارهای گروهی کلاس عضو کند تا کارهایشان را به صورت گروهی انجام دهند. دادن اعتماد به نفس به چنین کودکانی بسیار کمک می‌کند. محمدجواد گهرزاده جهرمی،دبیر شاغل در دبیرستان امام رضا(ع)ناحیه یک شیراز