[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گفت‌وگو با یک تعزیه‌خوان پیشکسوت «تعزیه را مناسبتی نکنیم»، روزنامه شیراز نوین

حاج عنایت‌الله قاسمی که این روزها سه مجلس تعزیه را در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌کند، معتقد است که این هنر بیشتر در ده روزه اول محرم مورد توجه قرار می‌گیرد و حال آنکه در طول سال می‌توانیم مجالس تعزیه داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، این هنرمند که سال‌ها در حسینیه حضرت زهرا(س) در محله استاد معین تعزیه‌خوانی کرده با اشاره به اینکه در برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» چند تعزیه کمتر شناخته‌شده را اجرا می‌کند، گفت: همین که اسم تعزیه به میان می‌آید، همه یاد 10 روز اول ماه محرم می‌افتند در حالی که ما برای تمام مناسبت‌ها تعزیه داریم؛ تعزیه‌هایی شاد برای ایام شادی و سالروز تولد ائمه و ... که متأسفانه حتی بعضی از دست‌اندرکاران تعزیه هم آنها را نمی‌شناسند. این هنرمند ادامه داد: به‌عنوان کسی که ۴۰ سال است در کار تعزیه‌ هستم و نسخه‌های بسیاری دارم، می‌گویم که بیش از ۴۰۰ نسخه تعزیه داریم و اگر در طول سال تعزیه اجرا کنیم، زمان کم می‌آوریم، اما متأسفانه به دلیل مناسبتی شدن تعزیه، اغلب نسخه‌های تکراری اجرا می‌شود.
او با بیان اینکه تعزیه در بردارند همه هنرهاست، اضافه کند: در تعزیه هم موسیقی داریم و هم نمایش و هم ادبیات و دیگرگونه‌های هنری اما متأسفانه فقط ظاهر این هنر را حفظ کرده‌ایم و در حال حاضر تعزیه ما از حالت سنتی خود دور شده و بیشتر دچار زرق و برق شده است.
قاسمی که به مدت ۲۰ سال در تکیه‌ای در محله استاد معین تعزیه اجرا می‌کرده، یادآوری کرد: حدود ۲۰ سال تمام شب‌های جمعه برنامه داشتیم و این برنامه‌ها در طول سال ادامه داشت، اما متأسفانه در دوران کرونا حسینیه را تعطیل کردیم و بعد از آن نیز به دلیل شرایط دشوار اقتصادی امکان بازگشایی آن را نداشتیم. در حالی که این حسینیه شناخته‌شده بود و حتی زمانی که آقای تقوایی مشغول ساخت فیلم تعزیه برای ثبت این هنر در یونسکو بود به همراه تعدادی از هنرمندان شناخته‌شده این حوزه به تکیه ما آمدند و تصاویری ثبت کردند.
این تعزیه‌خوان با ابراز تأسف از بی‌توجهی به این هنر ادامه داد: کسی نیست که از تعزیه پشتیبانی کند و الآن هم به ضرب و زور آن را نگه داشته‌ایم، در حالی که این سنت از سال‌های گذشته به ما رسیده، ولی متأسفانه هیچ ارگانی از آن حمایت نمی‌کند مگر در مناسبت‌های خاص و برای برنامه‌های مختصر در حد چند روز.
قاسمی با تشریح تجربیات شخصی خودش در زمینه تأثیرگذاری تعزیه بر عموم مردم و حتی نوجوانان بیان کرد: زمانی تعزیه بیشتر از سوی مردم حمایت می‌شد؛ حالا هم برای 10 روز اول محرم یا ۲۸ صفر بانی شخصی داریم که در همه شهرها از گروه‌های تعزیه حمایت می‌کنند، ولی نهادی که در طول سال کمک‌هزینه‌ای به این کار اختصاص بدهد و سبب شود تعزیه‌های غریب هم اجرا شوند، نداریم.
او با اشاره به نسخه‌هایی که برای اجرای خودش در مجموعه تئاترشهر انتخاب کرده، توضیح داد: نسخه‌هایی را انتخاب کرده‌ام که ۵۰ سال پیش در تکیه شاپور اجرا می‌شد؛ جالب است که حتی بعضی از اجراگران ما خودشان این تعزیه‌ها را ندیده‌اند.
قاسمی ابراز تأسف کرد: الآن تعزیه‌ها خیلی تکراری شده و حتی در ایام محرم هم فقط بعضی از نسخه‌ها اجرا می‌شود و متأسفانه تعزیه گرفتار افرادی شده که چیزی از این هنر نمی‌دانند و بسیاری از هنرمندان قدیمی این رشته که خاک آن را خورده‌اند، از دنیا رفته‌اند بدون اینکه جایگزینی برای آنان داشته باشیم. نسل جوان هم که کمتر با این هنر آشنایی دارد به طوری که اگر بخواهیم مجلس دو طفلان مسلم را اجرا کنیم به سختی می‌توان چهار بچه‌خوان حرفه‌ای پیدا کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی