[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

آیا مداخله های اقلیمی به سرد شدن زمین کمک می کند؟، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، هم‌زمان با هشدار دانشمندان درباره گرم شدن کره زمین، تحقیقات درباره گزینه‌های جایگزین برای بهبود امنیت آب و هوایی از جمله با سرمایه‌گذاری در زمینه اصلاح تابش خورشیدی (SRM) می‌تواند راهکاری برای نجات زمین از نابودی باشد.
تارنمای هیل نوشت: رنگ قهوه‌ای آسمان در اروپا و آمریکای شمالی به دلیل آتش‌سوزی‌ها در کانادا و «گرم» شدن آب دریاهای اقیانوس اطلس شمالی شواهدی هستند که نشان می‌دهند ما به سطح جدیدی از تهدید آب و هوایی رسیده‌ایم؛ وضعیتی که سلامت تقریباً هر کسی در کره زمین را به خطر می‌اندازد.
تهدیدهایی که سازمان ملل و کارشناسان مسائل علمی و امور خارجی توصیف کرده‌اند با افزایش میانگین دمای زمین که اوایل ماه ژوئن با اندکی عبور از مرز ۱.۵ درجه سانتی‌گراد آستانه خطر تشدیدیافته را رد کرد، مورد تأکید قرار گرفته است.
در این راستا، اتحادیه اروپا و آمریکا به تازگی گزارش‌های رسمی خود را درباره ضرورت تحقیقات در مداخله‌های آب و هوایی با احتمال کاهش سریع گرمایش زمین منتشر کردند؛ این تحقیقات، الزامات و تعهدات کشورها برای کاهش انتشار گازهای آلاینده را کم نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که ارزیابی دولت‌ها درباره گزینه‌هایی برای افزایش امنیت آب و هوایی اکنون موضوع مهمی است که نمی‌توان از آن غافل بود.
در گزارش اتحادیه اروپا و آمریکا رویکردی برجسته می‌شود که دانشمندان به‌عنوان امیدوارکننده‌ترین راه برای کاهش سریع گرم شدن آب و هوا از طریق افزایش بازتاب نور خورشید از ابرها و ذرات موجود در جو و یا به عبارتی اصلاح تابش خورشیدی شناسایی کرده‌اند.
اصلاح تابش خورشیدی براساس یک فرآیند طبیعی است که توسط ذرات موجود در آلودگی ایجاد می‌شود و این ذرات به‌عنوان یک سپر بازتابنده عمل می‌کنند.
در سال‌های اخیر، دانشمندان شروع به تحقیق در این زمینه کرده‌اند که آیا ممکن است راه‌های پاک‌تر و ایمن‌تری برای ایجاد اثر مشابه ناشی از عملکرد ذرات آلاینده وجود داشته باشد.
هیل با اشاره بر ضرورت انجام تحقیقات برای تعیین نقش اصلاح تابش خورشیدی در افزایش ایمنی آب و هوایی افزود: ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۰ دانشمند از سراسر جهان نامه سرگشاد‌ه‌ای را امضا کردند و خواستار تحقیقات در این زمینه شدند.
از آنجایی که گازهای گلخانه‌ای(به‌عنوان گازهای طبیعی موجود در جو زمین شامل بخار آب، کربن دی اکسید، متان، ازن) آرام‌آرام از جو زمین خارج می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود در هر سناریویی برای کمک به حفظ این گازهای طبیعی، آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ به گرم شدن خود ادامه دهد. خطرات این گرمایش زمین بین همه انسان‌ها مشترک است، اما بزرگترین تهدید آن برای آسیب‌پذیرترین افراد در جهان از جمله با افزایش مرگ و میر، آوارگی و اختلالات اقتصادی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان است.
این امر الزامات اخلاقی برای تحقیقات و بررسی به شیوه‌ای باز و مسئولانه را ایجاد می‌کند و گزینه‌هایی را برای کاهش تأثیرات فاجعه‌بار تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهد.
در گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل با عنوان «ارزیابی تخریب لایه ازن»، اصلاح تابش خورشیدی به‌عنوان تنها شیوه شناخته‌شده برای محدود کردن گرمای زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد عنوان شد و در گزارش سال ۲۰۲۳ برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) با عنوان «اتمسفر منحصربه‌فرد» توصیه شد ارزیابی‌های علمی در سطح بین‌المللی و همکاری جهانی در تحقیقات درباره اصلاح تابش خورشیدی انجام شود.
هیل در ادامه به اهمیت همکاری اتحادیه اروپا و تعامل ایالات متحده در انجام تحقیقات در این زمینه با توجه به برخورداری آنها از تجهیزاتی مانند ابر رایانه‌ها، ماهواره‌ها و سایر قابلیت‌های پیشرفته برای تحقیقات آب و هوایی اشاره کرده است.
براساس این گزارش، تحقیقات در حوزه مسائل آب و هوایی با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه بوده و تحقیقات و مشاهدات جدی حتی بیشتر نادیده گرفته شده‌اند.
هیل، بودجه تحقیقات در علوم آب و هوایی را در مقایسه با هزینه بلایای طبیعی یا دفاعی اندک دانست و نوشت: با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی باعث تخریب اکوسیستم، درد و رنج برای بشر و حتی آسیب‌های اقتصادی می‌شود، سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشترین منفعت را دارد.
این گزارش نتیجه گرفت که دود ناشی از آتش‌سوزی و آب‌های داغ دریاها به ما یادآوری می‌کنند که اکنون در منطقه قرمز پیچیده‌ترین چالشی قرار داریم که بشریت تاکنون با آن روبه‌رو بوده است. ما به تلاشی هماهنگ برای تحقیق مسئولانه در مورد مداخله‌های اقلیمی نیاز داریم تا جهان بتواند با همکاری مشترک تصمیمات مؤثری در مورد آنها بگیرد؛ چیزی کمتر از آن، ایمنی زندگی روی زمین را به خطر می‌اندازد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی