[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کشاورزی تشنه پساب است ، روزنامه شیراز نوین

جلوگیری از آبیاری مزارع فارس با آب فاضلاب در ماه‌های اخیر شتاب گرفته است؛ به طوری که این اقدام در شهرستان کازرون منجر به امحای حدود ۴۵ هکتار مزارع شامل کشت گوجه فرنگی، ذرت و کدو تحت شرب با آب‌های نامتعارف شده است.
به گزارش ایرنا، آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری و تصفیه نشده مشکلی است که در ۲ دهه گذشته گریبان‌گیر مردم استان فارس شده است.
اگرچه برخی از کشاورزان معتقدند عدم حمایت از معیشت آنها و از سویی نبود برنامه‌ریزی درست برای اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های نوین آبیاری موجب شده تا کشاورزان برای ادامه فعالیت خود و آبیاری مزارع از آب‌های فاضلاب بهره‌مند شوند، اما آبیاری مزارع با آب فاضلاب غیرقانونی است.
بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هرکسی که سلامت مردم را تهدید کند، برای آن در قانون جرم‌انگاری شده و با فرد خاطی برخورد می‌شود و حتی در صورت لزوم، مزرعه معدوم خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شیراز در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که حدود ۵۰ هکتار از مزارع منطقه شرق شهر صدرا مشهور به قره‌پیری که با فاضلاب آبیاری شده بود، با دستور قضایی قلع و قمع و کانال‌های آبیاری به‌طور کامل تخریب شد.
همچنین برابر گزارش‌های متعدد دریافتی مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی در ۲ منطقه غرب و جنوب شیراز با فاضلاب نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس خردادماه سال ۱۴۰۲ در اقدامی قاطع دستور بررسی موضوع و انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی صیانت از سلامت و بهداشت عمومی به‌منظور پیشگیری از ورود محصولات کشاورزی غیربهداشتی به چرخه غذایی شهروندان را صادر کرد.
این اقدام در نهایت موجبات تخریب ۲۳۰ هکتار از کشتزارهای آبیاری‌شده را فراهم کرد و با این کار ۲ کانون اصلی این اقدام غیربهداشتی با نظارت مستقیم دادستانی شیراز امحا و پاک‌سازی شد.
گرچه در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی‌ بر نابودی زمین‌های کشاورزی آبیاری‌شده با فاضلاب در حاشیه شهر شیراز خبر خوشایندی بود، اما ماجرای آبیاری زمین‌های کشاورزی شهرستان کازرون با فاضلاب خام به‌عنوان دغدغه مردم و رسانه‌ها همچنان مطرح بود.
بدین ترتیب مبارزه با این نوع کشاورزی غیرمجاز و مضر که از شهر شیراز آغاز شد، به شهرستان کازرون رسید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در حال حاضر از امحای کشت گوجه‌فرنگی، ذرت و کدو تحت شرب با آب‌های نامتعارف در بخش مرکزی شهرستان کازرون خبر داد.
همچنین حمید رشیدی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با توجه به اثرات سوء استفاده از فاضلاب و آب‌های آلوده و به منظور صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم علیه بهداشت عمومی، بازدیدهای میدانی منطقه تحت شرب با آب فاضلاب توسط گشت هم‌پوشان شامل نمایندگان اداره حفاظت محیط‌زیست، شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی انجام شد.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات دریافتی مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی در اراضی حاشیه کانال فاضلاب واقع در بخش مرکزی و بازدیدهای انجام شده، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در اقدامی قاطع دستور بررسی موضوع و انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی صیانت از سلامت و بهداشت عمومی به‌منظور پیشگیری از ورود محصولات کشاورزی غیربهداشتی به چرخه غذایی شهروندان را صادر کرد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، در سال‌های گذشته نیز اخطاریه‌های لازم در خصوص جلوگیری از آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب به بهره‌برداران متخلف داده شده و از ابتدای امسال با پیگیری کارگروه سامان‌دهی آب‌های نامتعارف موضوع به خطر افتادن سلامت عمومی از طریق آبیاری محصولات کشاورزی با آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار گرفت.
جلوگیری از آبیاری مزارع در مسیر فاضلاب، امری مهم است که در نتیجه بی‌توجهی می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد؛ لذا تخریب و مسدود کردن کانال‌هایی که کشاورزان به صورت غیرقانونی حفر کردند، باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی