[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کاهش تعرفه‌های درمان ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: یک‌هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز داریم که پس از انجام وظایف خود در بخش دولتی، می‌توانند در وقت آزادشان با بخش خصوصی همکاری کنند و انتظارمان این است که تعرفه‌های خصوصی به بخش دولتی نزدیک باشد.
دکتر محسن رازقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با موضوع «برنامه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی برای آغاز سال جدید تحصیلی» و نشست معاون بین‌الملل دانشگاه با موضوع «جذب و پذیرش دانشجویان بین‌الملل» گفت: کشور ما جایگاه شایسته‌ای در آسیا، غرب آسیا و نقاط مختلف جهان در حوزه پزشکی دارد و تربیت پزشکان در رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی و فلوشیپ در اولویت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز است. وی ادامه داد: حضور اساتید عالم و باانگیزه و بسترهای آموزشی لازم و... توسط دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز همواره مورد پیگیری قرار داشته و در سال‌های اخیر هم با جدیت بیشتری دنبال شده است. رازقی با تأکید بر پیامدهای کرونا بر حوزه آموزش بیان کرد: در دوران کرونا با اولویت حفظ سلامت جامعه، ظرفیت‌های خود را بسیج کردیم و مدیریت کرونا در اولویت قرار گرفت؛ زیرا حفظ سلامت جامعه مهم‌تر از هر مسئله‌ای بود.
او افزود: در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شیراز این تأثیرگذاری بیشتر بود؛ زیرا وظایف دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در حوزه سلامت منحصر به فارس نیست و 30 درصد مراجعان ما از سایر استان‌ها هستند؛ همگی این موارد باعث شد تا بر حوزه آموزش گرچه به‌صورت غیرحضوری و مستمر دنبال می‌شد، گاهاً تأثیراتی گذاشته شود.
 تلاش برای به‌روز و حرفه‌ای‌شدن آموزش‌ها
دکتر رازقی با اشاره به اینکه مبحث آموزش در پساکرونا مورد تأکید و توجه هرچه بیشتر دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز قرار گرفت، اظهار داشت: در پساکرونا بحث آموزش جدی‌تر شد تا جبران دوران کرونا شود.
او با تأکید بر اینکه در حوزه سلامت یکی از وظایف ما، تعهد به استمرار آموزش دانش‌آموختگان است، گفت: تمام رده‌های پروانه‌دار در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز باید از روزآمدی آموزش بهره‌مند شوند و همچنین در حوزه آموزش، دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در دو محور آموزش مداوم و آموزش مهارتی و حرفه‌ای برای دانش‌آموختگان اقدام می‌کند.
رازقی با اعلام اینکه سالانه حدود ۲هزار ورودی به دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز داریم، هم بیان کرد: به‌طور معمول به همین نسبت هم خروجی داریم و با کسب تجربه از دوران کرونا، مراحل ثبت‌نام، صدور مدارک تحصیلی و..‌. به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. او افزود: در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، ۱۶ دانشکده در شیراز و سایر نقاط فارس داریم و دارای یک‌هزار عضو هیئت علمی هستیم؛ همچنین هر شهرستانی که دارای شرایط لازم برای تأسیس دانشگاه باشد، اولویت با رشته‌های زیر کارشناسی است؛ همچنین در ۶ شهرستان فارس، دانشکده‌های حوزه سلامت مستقر است.
رازقی با اشاره به اینکه عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی و غیرجغرافیایی داریم، گفت: عضو تمام‌وقت در بیمارستان‌های دولتی یا وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز باید کار کند، اعضای تمام‌وقت غیرجغرافیایی هم افرادی هستند که بعد از انجام وظایف خود در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، وقت آزاد خود را می‌توانند در بخش خصوصی هم کار کنند که به‌هیچ‌وجه استاد از دانشگاه خارج نمی‌شوند و با آنها تفاهم‌نامه منعقد کرده و سالانه بر آنها نظارت می‌شود.
او تصریح کرد: عضو هیئت‌علمی ما به‌عنوان پزشک بعد از انجام تعهدات خود در بخش دولتی می‌تواند در اختیار بخش خصوصی هم باشد.
رازقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نمی‌شود این حق را از افراد جامعه گرفت که با هزینه خود طالب دریافت خدمات سلامت باشند، بیان داشت: انتظار داریم تعرفه‌های خصوصی به بخش دولتی نزدیک باشند و فلسفه بیمه تکمیلی این است که تفاوت خدمات در بخش خصوصی نسبت به دولتی برای استفاده‌کننده قابل دریافت باشد. او تأکید کرد: یکی از عوامل برای ایجاد انگیزه برای اعضای هیئت علمی، فاصله بین تعرفه‌های خصوصی و دولتی است.
 بالابودن متقاضیان شرکت در کنکور سراسری در رشته تجربی
معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به بالابودن متقاضیان شرکت در کنکور سراسری در رشته تجربی اشاره‌ای داشت و گفت: تعداد داوطلبان دانشگاه سراسری در رشته علوم تجربی به علت امید به اشتغال بهتر در آینده بیشتر است، اما داوطلبان باید علاقه، شرایط روحی و جسمی برای فعالیت در یک رشته و‌... را هم در نظر بگیرند. وی در پایان بیان کرد: کرونا سه سال آموزش را مجازی کرد، اما ارائه برخی دروس از جمله دروس عملی امکان‌پذیر نیست. با این وجود نظام سلامت را نمی‌توانستیم معطل کنیم؛ به دلیل اینکه پزشک فارغ‌التحصیل 
نداریم.
 تحصیل 220 دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز
دکتر سیدحسن سراج، مدیر توسعه آموزش بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز هم در این نشست با اشاره به اینکه تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه کشور در سال گذشته داشتیم، گفت: در این میان دغدغه موضوع کاهش پذیرش دانشجو از خارج از کشور و نگهداشت دانشجویان خارجی موجود را داشتیم که با تلاش انجام‌شده هیچ‌کس انصراف نداد و پارسال بیشتر از همیشه پذیرش داشتیم.
وی ادامه داد: در 50 کلاس درس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز که مخصوص دانشجویان خارجی است، ۲۲۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند که به ۲۷۰ نفر نیز افزایش خواهند یافت. این دانشجویان شهریه‌شان را با ارز پرداخت می‌کنند.
سراج اعلام کرد: دانشجویان خارجی از کشورهای لبنان، افغانستان، هند، عراق، پاکستان، اندونزی، بحرین، سوریه، سومالی و‌‌‌‌..‌. هستند که در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز تحصیل می‌کنند و همکاری‌های علمی مطلوبی با کشور عمان داریم.
او همچنین اظهار داشت: از تاجیکستان و افغانستان نیز در دوره‌های تکمیلی تخصصی در شیراز شرکت می‌کنند و شیراز به‌عنوان مرکز اصلی برای تخصص مورد توجه است. اولین گروه ۴نفره از تاجیکستان را داریم که در حال گذراندن دوره تخصصی کوتاه‌مدت هستند.
سراج با اشاره به یک موفقیت چشمگیر پزشکی هم گفت: پیوند موفق کبد در تاجیکستان توسط دکتر ملک‌حسینی موجب ایجاد ارتباط نزدیک میان شیراز و تاجیکستان شده است.
وی در ادامه هم بیان کرد: اگر دانشجویی بخواهد به‌صورت بین‌الملل در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز تحصیل کند، باید خودش، پدر و مادرش تک‌تابعیتی باشند و از طریق ارزشیابی در سامانه می‌توانند از خارج از کشور پذیرش شوند.
دکتر سراج در این نشست تصریح کرد که هیچ دانشجوی ایرانی بدون دادن آزمون نمی‌تواند وارد دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز شود و قبولی در کنکور تنها راه 
ورود است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی