[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هماهنگی‌ها را تقویت کنید ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین به نقل از ایسنا، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز با اشاره به نیازهای فرهنگی موجود در ابعاد مختلف، لزوم نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در رفع خلأهای این عرصه را متذکر شد و خاطرنشان کرد که این نهاد باید نقش عالِم را در جامعه ایفا کند.
شنبه ۱۴ مرداد و در آستانه چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، رئیس و جمعی از کارکنان این نهاد با نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز دیدار کردند.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام‌جمعه شیراز، مهم‌ترین کارکرد چنین جلساتی را ایجاد و تقویت هماهنگی‌های بین‌بخشی دانست و گفت: بدون ارتباط‌گیری تأثیرگذاری امکان‌پذیر نیست. گاهی احساس می‌شود که فاصله بین مجموعه‌های اداری، زیاد است و با چنین جلساتی باید به‌دنبال کاستن از این فاصله‌ها بود.
او با بیان اینکه با مدیریت‌های بریده از هم و جزیره‌ای امکان مدیریت کشور وجود ندارد، گفت: ما خیلی حرف می‌زنیم، البته که ایران یک کشور بزرگ، تأثیرگذار و استراتژیک است، اما برای انجام امور باید هماهنگی وجود داشته باشد؛ این مسئله هم در روابط داخلی، هم در روابط بین‌المللی اهمیت و تأثیر دارد.
امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه طی چند دهه اخیر شاهد سرعت گرفتن تحولات در ابعاد مختلف بوده‌ایم، یکی از این تحولات را هوش مصنوعی ذکر و خاطرنشان کرد: گاهی مسائلی مطرح می‌شود که بیشتر علمی و تخیلی است؛ مطالب و موضوعاتی که فضای ذهنی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حال آنکه جای انسان آگاه و تصمیم‌گیر را هیچ‌چیز نمی‌تواند بگیرد.
او با تأکید بر اینکه هیچ‌کس منکر نیست که هوش مصنوعی یک ظرفیت اثرگذار و مهم است، اضافه کرد: هنوز فاصله هوش مصنوعی و عملکرد آن تا افق انسان، بسیار زیاد است. تا امروز هیچ سیستم و امکانی نتوانسته جای انسان آگاه تصمیم‌گیر را در فضاهای مختلف بگیرد. اگرچه باید در واقعیت بدانیم که هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها چیست.
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی در دورانی ایجاد شد که احساس می‌کردیم فضای آموزشی پاسخ‌گوی نیاز کشور نیست، خاطرنشان کرد: این نیاز در طول زمان تغییر می‌کند و به تناسب این تغییرات، مجموعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی نیز باید تغییر کند؛ به همین دلیل این نهاد باید انعطاف‌پذیر باشد و متناسب با نیازهای روز جامعه، برنامه‌ریزی داشته باشد.
او با تأکید بر اینکه نیاز امروز ما برای اداره جامعه داشته‌های موجود نزد جهاد دانشگاهی است، نقش علما و روحانیون را نیز در جامعه همین‌گونه توصیف کرد و ضمن یادآوری اینکه امروز برخی تنها نان علم را می‌خورند، گفت: اعوان و انصار علما باید عالم باشد. ما حتی در اوج حکومت‌های دیکتاتوری نظیر هلاکو، شاهد حضور افرادی نظیر خواجه نصیر در کنار پادشاه به عنوان وزیر بودیم؛ زیرا این نیاز وجود داشته است.
نماینده ولی‌فقیه در فارس، فلسفه کار جهادی دانشگاهی و کار روحانیون را در تناسب با کار کارمندی ندانست و تأکید کرد: امروز نیاز داریم که گاهی از بیرون سیستم کاری خود به مجموعه و نقش و اقدامات آن نگاه کنیم؛ با این شیوه، می‌توان نیازها را بهتر دید و احصا و بر مبنای آنها اقدام کرد. قطعاً کارمند بودن غیر از جهادی و دانشگاهی بودن است.
امام‌جمعه شیراز بخشی از گلایه‌های مردم را به همین موضوع دانست و خاطرنشان کرد که جامعه انتظار دارد عالم و کسی که کار جهادی و دانشگاهی می‌کند، همیشه جلودار بوده و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تصریح اینکه «جهاد دانشگاهی امروز نقش عالم در جامعه را ایفا می‌کند»، گفت: باید متوجه بود که این نقش از روحانیت و جهاد دانشگاهی دارد گرفته می‌شود؛ لذا نیازمند توجه ویژه هستیم.
آیت‌الله دژکام تأکید کرد: نسبت به حضور گردشگران در مساجد تاریخی به‌عنوان یکی از اماکن گردشگری مذهبی باید نگاه متفاوتی داشت؛ با به میدان آمدن دانشگاه برای تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی علمی در پروتکل حضور گردشگران می‌توانیم شاهد هماهنگی در اداره محیط‌های گردشگری تاریخی باشیم. اگر این تئوری از دانشگاه صادر شود، همه آن را قبول خواهند داشت؛ پشتیبان کار باید دانشگاه باشد.
او با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های متمادی بر اهمیت تمدن‌سازی و تمدن نوین اسلامی، لزوم ورود مجموعه‌هایی نظیر جهاد دانشگاهی به حیطه فرهنگی برای رفع خلأها را یک ضرورت برشمرد و خاطرنشان کرد که امروز علی‌رغم وجود مقالات بسیار در زمینه فرهنگ و تمدن اسلامی، شاهد جریان‌سازی اجتماعی نبوده‌ایم. کار فرهنگی باید عالمانه باشد؛ با چماق نمی‌شود این عرصه را مدیریت کرد. نماینده ولی‌فقیه در فارس یکی از مطالبات جدی خود را بحث الگوسازی و تئوری‌پردازی و تدوین پروتکل‌هایی برای بحث اداره اماکن گردشگری و مقابله با جریانی غیرفرهنگی که سعی دارد در جامعه غالب شود، ذکر و تأکید کرد که از موضع خود در این زمینه عدول نخواهد کرد.
آیت‌الله دژکام، گفت: اگر شاهد مطرح و مقبول‌شدن حرف‌های شهید مطهری بودیم، علت این بود که از دانشگاه طرح موضوع شد؛ دانشگاه در دهه ۵۰ در همه حوزه‌ها به ویژه فرهنگ نقش‌آفرین بود، اما الان آن نقش را ندارد. قطعاً آنکه در هیئت سخنرانی می‌کند، جایگاه مهم و اثرگذاری دارد، اما نقش فرهنگی دانشگاه را ایفا نمی‌کند.
امام‌جمعه شیراز، یکی از خلأهای موجود را کمرنگ شدن نقش‌آفرینی دانشگاه در تحول فرهنگی و تمدن‌سازی نوین اسلامی دانست و گفت: ما به فناوری‌ها توجه کرده‌ایم که یک ضرورت است، اما این به تنهایی کافی نیست. اگر مسئله فرهنگ حل نشود، فناوری تولیدشده هم یا به استخدام تمدن رقیب درمی‌آید، یعنی همین مهاجرت مغزها، یا اگر بماند مطلوبیت خود را نخواهد داشت.
نماینده ولی‌فقیه در فارس، با تأکید بر اینکه نیازمند گفت‌وگوی بیشتر و گسترده‌تری در این زمینه هستیم، لزوم نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در این حوزه را یادآوری و اضافه کرد: باید مانع بودن را به تعامل بدل کنیم؛ باید از فرصتی که وجود دارد استفاده لازم را ببریم که در غیر این صورت ناسپاسی کرده‌ایم.
آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه شیراز در میان شهرهای کشور دارای جایگاهی ویژه و ممتاز است و رخدادهای حادث‌شده در آن به ویژه در مباحث فرهنگی، موردتوجه قرار می‌گیرد، گفت: می‌توان با درایت و دقت و استفاده مناسب، از هر تهدیدی هم فرصت ساخت؛ اگر نه فرصت‌ها هم به تهدید بدل می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس نیز در این دیدار طی سخنانی کوتاه، ضمن اشاره به سالروز تأسیس این نهاد، گفت: شعار سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی امیدآفرینی در جامعه و اعتماد به جوانان برای انجام امور مختلف است.
امیرحسین استقلال با بیان اینکه اکنون مثل ابتدای انقلاب، جهاد دانشگاهی وارد یک فضای جهادی در تربیت نیروهای متخصص و متعهد شده است، گفت: تلاش برای فراهم شدن مسیر جذب نخبگان در دستور کار است.
استقلال همچنین با اشاره به تأکیدات نماینده ولی‌فقیه در خصوص مباحث فرهنگی و مدیریتی حوزه گردشگری، گفت: پژوهشکده گردشگری یکی از مجموعه‌های ذیل جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود که اقدامات شاخصی را در این حوزه با استفاده از توان تخصصی انجام داده است.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس ضمن یادآوری اینکه یکی از بخش‌های پارک فناوری‌های نرم و خلاق فرهنگی، حوزه گردشگری است، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توان این پژوهشکده، زمینه تدوین و تصویب پروتکل گردشگری را فراهم و آن را به‌عنوان یک الگوی کشوری در شیراز اجرایی کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی