[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توفیق در گفتمان‌سازی پیشرفت، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
محمد علیان در اولین نشست ستاد پیشرفت ستاد اجرایی که با حضور مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در فارس، رئیس جهاد دانشگاهی فارس، جانشین ناحیه بسیج دانشجویی استان، دبیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فجر استان، مسئول بسیج طلاب استان و فعالان اجتماعی استان برگزار شد، به مطالبه مقام معظم رهبری در راستای موضوع پیشرفت و حرکت کلی کشور اشاره کرد و گفت: برای نخستین‌بار عبارت «پیشرفت» در برابر جریان توسعه را رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر شیراز در سال ۱۳۷۶ به‌ کار بردند و از آن پس در استان‌های دیگر ارائه دادند.
او افزود: ستاد «گفتمان‌سازی پیشرفت» در موضوعات و سطوح مختلف با هدف بسط گفتمان‌سازی و نقشه پیشرفت جامع منطقه‌ای و قرارگرفتن این مفهوم در مقابل مفهوم ادبیات توسعه در حال انجام فعالیت‌هایی است. مدیر مرکز پیشرفت ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی با بیان اینکه موضوع پیشرفت از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان این مهم را موضوع محوری برای دهه‌های آینده انقلاب اسلامی می‌دانند، ادامه داد: بر اساس انجام پژوهش‌های پایه ۱۷ جریان در توسعه کشور فعالیت می‌کنند که مطالعات، بررسی‌ها و جمع‌بندی «کلیدواژه پیشرفت و توابع آن» منجر به ۳هزار و ۷۸ متن مشخص از فرمایشات امام خمینی(ره) و حضرت آقا از دهه ۴۰ تا به امروز بوده است. 
علیان با اشاره به اینکه در مدت ۶ ماه شبکه ۱۱گانه مفاهیم پیشرفت از منظر امامین انقلاب را استخراج و تدوین کردیم، به شرح کلی «نشاء پیشرفت» پرداخت و ضمن تعریف حلقه میانی، به ارتباط حلقه‌های میانی و پیشرفت منطقه‌ای اشاره کرد. او گفت: سند «نشاء پیشرفت» به همت اندیشکده عصر پیشرفت و مجموعه دانش‌بنیان همپا تدوین و این سند برداشت آزادی از بیانات رهبری که فرموده‌اند «بروید بین جریان‌های مردمی مسابقه پیشرفت راه بیندازید»، توسط حلقه‌های میانی، گروه‌های جهادی و بسیجی راه‌اندازی شده است.
علیان با اشاره به شناسایی یک‌هزار و ۴۵۸ گروه در سطح کشور و دعوت ۲۱۵ گروه به مسابقه رویداد‌های نبرد، ادامه داد: با توجه به فرمایشات حضرت آقا، مسابقه پیشرفت و سلسله‌رویداد‌های نبرد راه افتاد و در این راستا ۱۳ رویداد برگزار شد که ۱۶ ساعت دوستان به مسابقه پرداختند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها جریان مردمی را بایستی تبدیل به دید‌بان پیشرفت کنیم، اعلام کرد: مرکز نقشه‌های پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای، به عنوان اولین مجموعه در کشور توانسته است در حوزه دانش‌بنیان کارنامه گروهی را صادر کند.
او همچنین با تأکید بر این موضوع که حلقه‌های میانی مردمی، باید مسئله‌ها را بشناسند، از راه‌اندازی مرکز پیشرفت منطقه‌ای در سرخس با هدف رصد و پایش برنامه‌ها و آموزش فرایند‌ها و روش‌های مورد نیاز توسط حلقه‌های میانی مردمی با موضوع پیشرفت خبر داد.
علیان در بخش دیگری ضمن ارائه الگوی طراحی و تحقق نقشه‌های پیشرفت ‌منطقه‌ای پیرامون سلسله‌رویداد‌های طلوع پیشرفت افزود: گروه‌های مردمی با تمرکز بر نقاط جغرافیایی مشخص می‌توانند نقشه پیشرفت جامع نقاط هدف خود را طراحی کنند تا در مسیر پیشرفت با استفاده از ظرفیت‌های منطقه گام بردارند.
او هدف از رویداد طلوع پیشرفت را شناخت شاخص‌های استان‌ها برای توزیع عادلانه منابع دانست و عنوان کرد: مخاطب این رویداد کنشگران مردمی دغدغه‌مند در حوزه پیشرفت اعم از گروه‌های جهادی، تشکل‌های دانشجویی و مؤسسات مردم‌پایه هستند که می‌توانند به صورت گروهی در این رویداد شرکت کرده و ضمن آشنایی با الگو‌های پیشرفت و رقابت با سایر گروه‌ها از فرصت تعامل و همکاری با ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای برای تحقق نقشه‌های پیشرفت نیز بهره‌مند شوند.
مدیر مرکز نقشه‌های پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پیشرفت کار با نقشه را با مجموعه دانش‌بنیان همپا و کار شناسایی و ارزیابی را با مجموعه دانش‌بنیان کمان دانست.
حسین پورنورعلی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در فارس نیز در این نشست تصریح کرد: یک توانمندی و پتانسیل رو به جلو در استان فارس از بدنه نیرو‌های جهادی و بسیجی وجود دارد که نقطه قوت در این راستاست که توانسته فضای مناسبی از این بابت مهیا کند و فارس را پایلوت «گفتمان‌سازی پیشرفت» کند.
گفتنی است در پایان این نشست، امیرحسین استقلال رئیس جهاد دانشگاهی فارس، محمدجواد کهندل جانشین ناحیه بسیج دانشجویی استان و فعالان اجتماعی استان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در این راستا پرداختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی