[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

نشاط‌‌افزایی عالمانه در مساجد، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
بزرگداشت روز جهانی مساجد، اعتلای جایگاه مساجد دیرینه فارس، استقبال کودکان و نوجوانان از مراکز دینی، اهمیت نشاط‌افزایی در مساجد، برپایی نمایشگاه محراب، احیای ظرفیت مساجد خاموش و راه‌اندازی پویش رواق کتاب در خانه‌های امن الهی از مهم‌ترین مواردی بود که رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 اهمیت حضور کودکان و نوجوانان در مساجد
حجت‌‌الاسلام حسین امیدی بعد از ظهر یکشنبه 15 مردادماه در سلسله نشست‌های مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار شد، اظهار داشت: فارس ۸۵هزار دانش‌آموز مسجدی دارد که نام آنها در سامانه ثبت شده و در برنامه‌های فرهنگی مشارکت دارند. به منظور جذب و تثبیت حضور نونهالان، نوجوانان و جوانان به حضور در مساجد، مدیران شورای فرهنگی و کارگزاران مسجدها آموزش می‌بینند و ۱۰۰ تفاهم‌نامه نیز برای راه‌اندازی مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی در مساجد و حسینیه‌ها با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی امضا شده است. او با اشاره به اینکه در سطح استان ۳۰۰ مسجد در سطح تراز هستند، گفت: ۸۰ مسجد خاموش به دلیل کمبود روحانی و مدیران مساجد در سطح شهرستان شیراز داریم. همچنین بیش از 70هزار مسجد و حسینیه در کشور اسلامی ایران و در استان فارس نیز بیش از پنج‌هزار مسجد و حسینیه وجود دارد که 7 درصد کل کشور را تشکیل می‌دهد که در این میان 80 مسجد خاموش به دلیل کمبود روحانی و مدیران مساجد در سطح استان داریم. مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس گفت: در زمان حاضر ۳۰۰ خانه عالم در استان ساخته و بهره‌برداری شده که بیشتر در روستاهاست. شیراز ۷۰ خانه عالم دارد که در بسیاری از موارد نیز استانداردهای کافی را ندارد. همجنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است سالانه چهار خانه عالم در مناطق ۱۲گانه شیراز ساخته شود که نزدیک به ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار نیز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به آن تخصیص شده است.
 شناسایی ظرفیت‌های مساجد
وی با اشاره به اهمیت موضوع مسجد، عنوان کرد: لازم است هرکس در هر جایگاهی که بوده در راستای تکریم و تقویت فعالیت‌ها در این مکان مقدس تلاش کند. امیدی با بیان اینکه مسجد به عنوان مکانی مهم برای نسل نوجوان، جوان و حتی نونهال بسیار حائز اهمیت است، گفت: با برنامه‌ریزی دستگاه‌های ذی‌ربط ویژه برنامه‌هایی جهت تکریم و شناخت ظرفیت‌های بالای مسجد این مکان مقدس صورت گرفته و در حال برنامه‌ریزی است. مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس با بیان برخی از برنامه‌های هفته جهانی مسجد از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر جذب جوانان، نوجوانان و نونهالان به مساجد تأکید کرده‌اند، مساجد از صدر اسلام تا ظهور امام عصر(عج) کارکردها و ظرفیت‌های متعددی داشته و خبرنگاران باید این قابلیت را بشناسند و در این زمینه تولید محتوای رسانه‌ای کنند.امیدی نمایشگاه تحت عنوان «محراب» را از 28 تا 30 مرداد در دو نوبت صبح و عصر در مسجد تاریخی شکرالله خان را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: این نمایشگاه دارای 17 غرفه منتخبان مساجد بوده که کار‌های خود را ارائه می‌دهند. وی گفت: پویش رواق کتاب که معرفی کتاب در مساجد استان فارس بوده، نام‌گذاری یک بلوار به نام قدس و فعالیت‌های رسانه در تلویزیون‌های شهری، صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها با موضوع مسجد و روز مسجد از دیگر ویژه برنامه‌های آن هفته است.
 راه‌اندازی پویش رواق کتاب
در ادامه این نشست پوستر پویش «رواق کتاب» برای معرفی کتاب در مساجد فارس، با هدف همکاری هرچه بیشتر کتابخانه‌های عمومی و مساجد رونمایی و فراخوان شد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این ارتباط به خبرنگاران گفت: پویش رواق کتاب در سه رده سنی، کودک (7 تا ۱۲)، نوجوان (۱۲ تا ۱۸) و جوان و بزرگسال (۱۸ سال به بالا) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۵ شهریورماه و هم‌زمان با اربعین حسینی کتاب مورد علاقه خود را از نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی استان به امانت گرفته و با معرفی کتاب در بین نمازگزاران مسجد، ویدئو آن را برای شرکت در این جشنواره به سامانه مسابقات الکترونیکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس samakpl.ir ارسال کنند. محمدحسین فیروزی افزود: این پویش علاوه بر جذب کودکان، جوانان و نوجوان به مسجد زمینه رشد فرهنگ کتاب‌خوانی نیز می‌شود. وی اضافه کرد: تابستان امسال ۱۴هزار برنامه فرهنگی برای اجرا در کتابخانه‌های عمومی فارس برنامه‌ریزی و اجرایی شد که تأثیر آن در میزان عضویت و امانت کتاب از این کتابخانه‌ها محسوس است. فیروزی یادآور شد: در زمان حاضر ۳۴ کتابخانه عمومی در مساجد فارس فعال است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی