[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تجهیزات پزشکی در قعر توجهات ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم پزشکی و ورزشی و صید و شکار شیراز گفت: اختصاص ارز دولتی و نیمایی به صنف فروشندگان لوازم پزشکی، اقدام خوبی است، اما در تسهیل فرایندهایی همچون ترخیص کالا، تغییر در ضرایب سود کالاها و تجهیزات پزشکی، مبارزه با قاچاق کالا و بازپرداخت مدت‌دار مراکز درمانی نیازمند حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط هستیم.
امیرحسین خلیلی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم پزشکی و ورزشی و صید و شکار شیراز با تأکید بر تخصصی بودن این صنف در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: صنف تجهیزات پزشکی یک محور تخصصی است و با حوزه درمان و پزشکی سر و کار مستقیم دارد و سازمان‌های مختلف از جمله صنعت، معدن تجارت، اداره مالیات، دانشگاه علوم پزشکی و... باید برای حمایت از این صنف دست به دست هم بدهند.
وی ادامه می‌دهد: اگر سازمان‌های مختلف از جمله اتاق اصناف فارس، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی برای این صنف و فعالان آن، تسهیلات فراهم کنند، شرایط برای عرضه و تقاضا به بیماران و مراکز درمانی دولتی و خصوصی به‌عنوان مصرف‌کنندگان کالاهای این صنف بهتر خواهد شد.
خلیلی با اشاره به حمایت‌هایی که می‌توان از این صنف تخصصی‌محور داشت، عنوان می‌کند: تسهیل فرایند و بررسی مواردی همچون ترخیص کالا، تولید، ضرایب سود کالاها و تجهیزات پزشکی، مبارزه با قاچاق کالا و بازپرداخت مدت‌دار مراکز درمانی را در بر می‌گیرد و اداره نظارت دانشگاه علوم‌پزشکی و کمیسیون بازرسی اداره صمت در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در این بخش اقداماتی را نیز در حال حاضر انجام می‌دهد که اثربخش است و در زمینه واردات کالا، توزیع و فروش هم حمایت از این صنف پیامدهای مطلوبی خواهد داشت.
او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که دانشگاه علوم‌پزشکی با اقداماتی مانند تسهیل فرایند ورود کالا و ارائه مجوزات لازم و سازمان صمت با قیمت‌گذاری‌های مطلوب، می‌توانند به یاری فعالان این صنف تخصصی‌محور بیایند. خلیلی به افزایش نرخ مالیات هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در خصوص ضرایب مالیاتی باید گفت که قیمت کالاهای صنف فروشندگان لوازم‌پزشکی اکثراً در سایت ایمد می‌باشد، اما در چند سال اخیر تغییرات افزایش قیمتی زیادی نداشته است؛ این در حالی است که میزان مالیات، قیمت اجاره‌بها، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌های جاری صنف ما در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته و این موجب شده تا دخل و خرج فعالان این صنف همسو نباشد؛ به همین دلیل شاهد درخواست‌های زیادی برای ابطال پروانه طی امسال و سال گذشته بوده ایم.
او می‌افزاید: از طریق نامه‌نگاری با اتاق اصناف مرکز فارس و ایران خواستار در نظر گرفتن استثنائات منطقی برای مالیات اصناف شده‌ایم و امیدواریم در این خصوص اقدامات لازم به انجام برسد.
رئیس این اتحادیه با اشاره به کالاهای پزشکی وارداتی با توجه به تغییرات نرخ ارز می‌گوید: صنفی که قیمت کالاهای آن نسبت به افزایش نرخ ارز دچار مشکل نشده، صنف فروشندگان لوازم پزشکی هستند؛ زیرا یکی از نکات مثبت این صنف، اختصاص ارز ترجیحی (دولتی)، ارز نیمایی و ارزهای آزاد به کالاهای تجهیزات پزشکی است. دولت تا جای ممکن سعی کرده به حوزه تجهیزات پزشکی و دارو، ارز ترجیحی اختصاص دهد تا افزایش نرخ دلار بر این حوزه تأثیر نگذارد.
وی در عین حال کمبود و نبود برخی اقلام و کالاهای تخصصی و حساس مورد نیاز بیماران را از مشکلات اصلی عنوان کرده و بیان می‌کند: اما مشکل اصلی این صنف، نبود برخی اقلام و کالاهای تخصصی و حساس برای بیماران است که اتحادیه صنف فروشندگان لوازم پزشکی شیراز برای بیمارانی که چنین کالاهایی نیاز دارند، پیگیری‌های لازم را برای تهیه کالاها به انجام می‌دهد، اما به حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه نیز نیاز داریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی