[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خوردن چربی به این افراد توصیه می‌شود، روزنامه شیراز نوین

خوردن چربی همیشه مضر نیست و برعکس برای دسته‌ای از افراد توصیه می‌شود، چرا که گاهی کمبود میزان این ماده غذایی در بدن شما اختلالات جدی ایجاد می‌کند. به گزارش سلامت نیوز به‌نقل از همشهری آنلاین، چربی می‌تواند در مواد مغذی زیادی از جمله بادام، ماهی سالمون، آووکادو، زیتون، گوشت قرمز، آجیل، پنیر و شکلات یافت شود. چربی نه تنها طعم غذا را بهبود می‌بخشد، بلکه فواید زیادی نیز برای بدن دارد، اما علائم کمبود چربی در بدن چیست؟
اگر سریعاً احساس خستگی می‌کنید
بدن شما برای کار کردن و فعالیت جسمی و ذهنی نیاز به سوخت دارد وکمبود چربی در بدن باعث کمبود کالری می‌شود. چربی در هر گرم، ۹ واحد کالری دارد که مهم‌تر از کربن و پروتئین است که در هر گرم خود، ۴ کالری دارند. کم بودن چربی در بدن می‌تواند باعث محدود کردن کلی کالری شود و در نتیجه احساس خستگی بیش از حد می‌کنید.
مفصل‌درد دارید
اسید چرب امگا ۳ موجود در سالمون، گردو، تن ماهی، تخم کتان و... باعث می‌شود که ساختار سلول‌های شما از سر تا انگشت پا قوی و محکم شود. کمبود امگا ۳ و چربی کلی بدن باعث کمبود انعطاف مفصل‌ها می‌شود و التهابات مفصلی را افزایش می‌دهد، مخصوصاً برای افرادی که فعالیت بسیار زیادی دارند.
زیاد سرما می‌خورید
عطسه یا زکام ممکن است به کمبود ماده‌ای در بدن اشاره داشته باشد که چیزی بیشتر از یک حساسیت فصلی است. اسید چرب امگا ۳ با التهاب و سلامت سیستم ایمنی ارتباط زیادی دارد؛ کمبود چربی در بدن و کمبود امگا۳ باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بیش از حد معمول می‌شود، در نتیجه بیش از همیشه سرما می‌خورید و یا به عفونت‌های تنفسی دچار خواهید شد.
پوستتان خشک و پوسته‌پوسته می‌شود
اگر چربی و روغن زیادی را وارد بدنتان نکنید، بدنتان نمی‌تواند صافی و نرمی پوستتان را تضمین کند؛ یکی از بزرگترین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید چربی کافی دریافت نمی‌کنید، پوست خشک و دارای شوره است که سرعت پیر شدن ظاهری را بالا می‌برد. چربی همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا بتوانید ویتامین‌های محلول در آن را جذب کنید و بتوانید داشتن پوستی درخشان را تجربه کنید.
از نظر ذهنی تضعیف می‌شوید
دنبال کردن رژیم‌های مدیترانه‌ای مثل چربی‌های سالم ماهی و زیتون باعث می‌شود که خطر مشکلات ذهنی کم شود؛ مصرف امگا ۳ می‌تواند در مدت کوتاهی ذهن شما را قوی‌تر کند.
اسید چرب امگا ۳ نقش مهمی را در فعالیت و ساختار مغز دارد و یکپارچگی سلول‌های مغزی را حفظ می‌کند؛ چربی‌های غیراشباع، نقش محافظت‌کننده دارند، زیرا منبع امگا ۳ و امگا ۶ هستند و در نقش دفاعی در برابر افت ادراک و حتی زوال عقل دارند. اگر انرژی کافی دریافت نکنید از نظر ذهنی خسته بوده و به سختی می‌توانید تمرکز خود را حفظ کنید، زیرا میزان چربی موجود در بدن شما کمتر از حد طبیعی است. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی امگا ۳ با وضعیت کلی روحیه شما مرتبط است.
کمبود ویتامین‌های محلول در چربی
یکی از موارد نادر، کمبود شدید ویتامین‌های محلول در چربی است که معمولاً در کشورهای توسعه‌یافته دیده نمی‌شود؛ در افرادی دچار سوءتغذیه و یا افرادی که مصرف غذایی محدودی دارند، کمبود ویتامین‌های محلول در چربی همراه با بسیاری از کمبودهای دیگر دیده می‌شود.
همیشه احساس سرما می‌کنید
به طور کلی داشتن کمبود وزن ممکن است موجب پایین نگه داشتن دمای بدن شود؛ اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی، چربی سالم وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به عدم تنظیم دما در بدن شما شود و در نتیجه همیشه احساس سرما کنید. کم‌کاری تیروئید و یا گردش خون ضعیف از دلایل دیگر احساس سرما در بدن است؛ بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL
رژیم‌های غذایی کم‌چرب، یعنی کمتر از ۲۰ درصد کالری، ممکن است با ریسک افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL همراه باشند؛ همچنین مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها به‌جای چربی‌های سالم خوراکی نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن تری گلیسرید و پایین بودن HDL شود.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی