[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

اشتغال پایدار با مهارت‌آموزی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی، اصلاح رویه مدرک‌گرایی در خانواده‌ها، حذف امضاهای طلایی در آموزشگاه‌های آزاد، تدوین سند مهارتی فارس و راه‌اندازی مرکز آموزش هتلداری و گردشگری از مهم‌ترین مواردی بود که مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
رهام کیائی صبح یکشنبه ۸ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام آمار و ارقامی از فعالیت‌های صورت‌گرفته اظهار داشت: ۵۵ مرکز دولتی و بیش از ۱۱00 مرکز خصوصی فنی و حرفه‌ای در فارس وجود دارد که در مراکز دولتی حدود ۶۰۰ کارشناس و مربی همکاری دارند. وی با تأکید بر این موضوع که جامعه علاوه بر دانش به مهارت نیازمند است تا در ایجاد اشتغال پایدار موفق باشد، اظهار داشت: فرهنگ مهارت‌آموزی هنوز به خوبی در سطوح مختلف جامعه نهادینه نشده است و اکثر افراد و خانواده‌ها همچنان به گرفتن یک مدرک تحصیلی فکر می‌کنند تا فراگرفتن مهارت. به گفته این مقام مسئول، بر اساس آمارها بیش از ۶۰ درصد افراد جویای کار که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند، با جذب در بازار کار، مشغول به فعالیت شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ درصد آموزش‌ها در فنی و حرفه‌ای توسط بخش خصوصی انجام‌ می‌شود، گفت: ۵۵ مرکز دولتی بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی را شامل می‌شود که آموزش‌های آنها ۱۰۰درصد رایگان ارائه می‌شود و در بخش خصوصی نیز شهریه‌های مصوب دارد و فعالیت‌هایش تحت‌نظارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای است. کیائی با بیان اینکه امسال هدف‌گذاری برای آموزش ۷۵هزار نفر در فارس انجام شده است، گفت: طی چهار ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد عملکرد آموزشی با حدود ۴۵هزار نفر محقق شده است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به اینکه در حوزه سنجش مهارت در ۴ ماه اول امسال ۴۴هزار نفر سنجش مهارت شده‌اند که عمده آن به صورت آنلاین انجام شده است، گفت: در این سنجش ۱۰هزار نفر به صورت تمدید و تعویض گواهی بوده است. همچنین صدور مجوزهای آموزش آزاد دوبرابر شده است. به گفته کیائی، علاوه بر متقاضیان عمومی، خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها، زندانیان، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، ساکنان مناطق روستایی، سربازان وظیفه، کودکان کار و خیابانی، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، عشایر، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبودیافته از گروه‌های هدف این آموزش‌های مهارتی هستند. او ضمن بیان اینکه بیش از ۱۷۰۰ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در فارس صادر شده است، خاطرنشان کرد: با افزایش صدور مجوزهای آموزش آزاد، شاهد حذف امضاهای طلایی در این بخش بوده‌ایم. 
او با بیان اینکه طرح تابستانه مهارت به صورت مشترک و با همکاری هفت دستگاه در بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵شهریور برگزار می‌شود، گفت: این طرح شامل گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ بوده و بیش از ۵۰۰ دوره کوتاه‌مدت از ۳۰ تا ۶۰ ساعت در فارس تعریف کرده‌ایم. آموزش‌های این طرح در بخش دولتی رایگان و در بخش خصوصی نیز نیم‌بهاست. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس همچنین گفت: هفت شهرستان اقلید، بختگان، اوز، سرچهان، کوار، خفر، زرقان و بیضا در این استان فاقد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای است. کیائی از تدوین سند مهارتی فارس در افق ۱۴۱۰ خبر داد و با اشاره به اینکه نهضت مهارت‌آموزی در استان نهادینه شده است، یادآور شد: این روند با تلفیق دانش و مهارت برای جوانان زمینه‌ساز اشتغال پایدار خواهد شد و در راستای رشد تولید و اشتغال بر اساس شعار سال با توسعه آموزش‌های کمی و کیفی محقق می‌شود. او همچنین به مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی فنی و حرفه‌ای فارس اشاره و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان، مرکز آموزش هتلداری و گردشگری جنب بیمارستان قلب الزهرا(س) است که ۱۰ سال به دلیل مشکلات اعتباری و فنی راکد مانده بود و با پیگیری سال گذشته به پیشرفت ۵۰ درصد 
رسیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی