[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خبرنگاری شغل است یا عشق، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
نگاه به حرفه خبرنگاری، نگاهی خاص توأم با ناشناخته‌هاست. وقتی از این حرفه سخن به میان می‌آید، باید با تکریم بزرگان و پیشکسوتان رسانه به آن نگاه شود و آن را مورد ارزیابی قرار داد. امروز روز خبرنگار است و باید دید آیا این حرفه در میان مردم به‌درستی شناخته شده است. خبرنگار در خط مقدم تبادل اخبار و اطلاعاتی است که باید‌ها و نباید‌های بسیاری را به همراه دارد. آیا خبرنگار باید مصلحت‌اندیش باشد؟ باید این پرسش را مطرح نمود که آیا در سطوح تعلیماتی آموزش و پرورش و نیز سطوح آموزش عالی رسته‌ای به نام خبرنگاری و تبادل اطلاعات به صورت آکادمیک وجود دارد. در این گزارش به سراغ مردم و خصوصاً نوجوانان و نونهالان رفتیم تا ببینیم در دنیای آنان چه ترسیمی از خبرنگاری و پیشگامان اطلاعات و اخبار وجود دارد.
خواندن و شنیدن پیام‌های تبریک کودکان به خبرنگاران به مناسبت روز فعالان عرصه خبر، خالی از لطف نیست! کودکان نازنینی که تصور دقیقی از شغل خبرنگاری ندارند، اما در رؤیاهای خود به‌دنبال تصویرسازی و ثبت وقایع خبری می‌باشند. کودکانی که در دنیای خیال، با شوقی وافر میکروفون، واکمن، گوشی‌ یا دوربین به دست به دنبال ثبت و ضبط رخدادهای خبری هستند! آنها با ذوق و شوقی وصف‌ناپذیر و با پیام‌های ساده‌ و صمیمانه، روز خبرنگار را تبریک می‌گویند و بهترین خاطره مرداد سال 1402 را در ذهنمان نقش می‌بندند تا خستگی‌ها را از تنمان بزدایند. 
دو خواهر 9 و 5‌ساله شیرازی، صبا و سها کشاورز، با اظهار اینکه نمی‌دانیم تعریف خبرنگار چیست، ادامه دادند: ما زیاد اخبار تلویزیون را نگاه می‌کنیم و دوست داریم ما هم یک روز خبرهای خوش را به مردم برسانیم. اینکه مردم را شاد کنی، خیلی خوب است و ما کسانی که با گفتن خبرهای خوب ما را خوشحال می‌کنند را خیلی دوست داریم. 
آیه میرزایی، کودک چهارساله اهل شهرستان بافت کرمان ابراز می‌دارد: دوست مامانم که من او را خاله صدا می‌کنم، خبرنگار است. وقتی عکسش را در روزنامه می‌بینم، خیلی خوشحال می‌شوم و آرزو دارم من هم مثل او، آدم مهمی شوم! من خاله‌ام را خیلی دوست دارم و روزش را با هزار بوسه تبریک می‌گویم. 
فاطمه باقری، دختر بچه 11ساله‌ استهباناتی می‌گوید: اصلاً اهل تماشای تلویزیون نیستم. خانواده‌ام اهل مطالعه روزنامه نیستند و در مدرسه هم فقط روزنامه دیواری می‌سازیم. نمی‌دانم خبرنگاری یعنی چه! ولی می‌دانم که خبرنگاری کار سختی است. به همین خاطر به خبرنگار‌ها که کارهای سختی را انجام می‌دهند، خسته نباشید 
می‌گویم. 
جالب‌ترین تعریف از شغل خبرنگاری را از الناز مفیدی 6ساله شنیدم که به‌رغم سن کم، سرش را از شیشه خودروی پارک‌شده کنار خیابان بیرون آورد و گفت: خانم من بگویم که خبرنگاری یعنی چه. خبرنگار دائم در حال گردش است و دنبال اخبار می‌گردد تا مردم را از همه‌چیز مطلع کند. حتی اگر مریض یا بی‌حوصله باشد هم باز از کار دست نمی‌کشد. من هم می‌خواهم در آینده خبرنگار شوم. خبرنگاری شغل خیلی مهمی است! 
کودکی 10ساله که در مغازه‌ کوچک پدر خود مشغول شستن غوره‌های مشتریان است، خود را امیررضا زارع معرفی می‌کند و می‌گوید دنیا در مشت خبرنگاران است و آنها قهرمان هستند. پسربچه دیگری که والدین خود را در حین خرید از خشکبارفروشی همراهی می‌کند، می‌گوید: خبرنگار، دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها را به ما اطلاع می‌دهد و طوری اخبار را بیان می‌کند که ما خودمان را در همان حال و هوا تصور می‌کنیم. خبرنگاری شغل باحالی است!
جعفر مرادیان‌پور، 11ساله اهل بندرعباس می‌گوید: خبرنگار خیلی زرنگ است. من وقتی اخبار را گوش می‌کنم یا می‌بینم، بعضی چیزها را نمی‌فهمم و ناچارم از پدر و مادرم سؤال کنم، اما خبرنگار همه‌‌چیز را به خوبی می‌فهمد. من هم دوست دارم یک روز آنقدر زرنگ باشم که راجع به همه‌چیز بدانم. ندانستن و بی‌تفاوت بودن 
خوب نیست!
در میدان میوه‌ و تره‌بار، محمدرضا صفایی پسربچه هفت‌ساله با شنیدن نام خبرنگار نام یکی از خبرنگاران صداوسیما را به زبان می‌آورد و می‌گوید حسینی‌بای، حسینی‌بای. این کودک گفت به آقای حسینی‌بای بگویید که من خیلی او را دوست دارم. 
دو دوست همسن و سال شیرازی به نام‌های محمدجواد هاشمی و علیرضا کهکشان می‌گویند: خبرنگاران همه‌جا می‌گردند و هر اتفاقی که می‌افتد را به مردم اطلاع می‌دهند. ما فکر می‌کنیم که کارشان سخت است و خیلی خسته می‌شوند. 
در مترو کودک 7ساله اصفهانی که با خانواده‌اش به شیراز سفر کرده است، وقتی می‌فهمد خبرنگارم، به رسم احترام دستش را به سوی من دراز می‌کند و می‌‌پرسد: گفتید چه روزی، روز خبرنگار است؟ می‌خواهم آن روز به هر خبرنگاری که دیدم تبریک بگویم و آنها را خوشحال کنم. 
السا معینی با تعجب می‌پرسد: چرا شما مثل بقیه از من عکس نمی‌گیری و فقط می‌نویسی؟! در جوابش می‌گویم: خبرنگار قدیمی‌ام و با خودکار و قلم بیشتر خو گرفته‌ام و دستم به ضبط نمی‌رود!
و ...
این شیرین‌‌سخنان، زیباترین تعاریف را از شغل خبرنگاری ارائه دادند و ما را برای ادامه این شغل خطیر دلگرم نمودند. هرچند به نظر می‌رسد مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور می‌بایست تلاش کنند از همان کودکی، فرزندان این مرز و بوم را با اهمیت و نقش اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت کشور و دستیابی به موفقیت‌های برجسته آشنا نمایند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی