[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

چه کسانی به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند؟، روزنامه شیراز نوین

مدیر گروه جراحی بیمارستان شریعتی، در مورد سنگ کیسه صفرا، توضیحاتی داد.
به گزارش مشرق، احمدرضا سروش در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، گفت: کیسه صفرا در زیر بستر کبد قرار دارد و اگر شکم را به چند قسمت تقسیم کنیم، کیسه صفرا در قسمت راست فوقانی آن قرار دارد. بیماری‌های کیسه صفرا، به خصوص سنگ کیسه صفرا، یکی از شایع‌ترین علت‌های بستری بیماران به دلیل مشکلات گوارشی است؛ این عضو بدن بسیار کوچک است و حجمی بین ۵۰ تا ۷۰ سی سی دارد.
وی تأکید کرد: کیسه صفرا تولید‌کننده صفرا نیست و تنها ذخیره‌کننده آن است، زمانی که غذا خورده می‌شود، این کیسه منقبض شده و صفرا وارد دستگاه گوارش می‌شود. صفرا در هضم و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در چربی نقشی کلیدی دارد. بنابراین در صورت برداشت کیسه صفرا هنگام جراحی، فقط مکان ذخیره صفرا از بین می‌رود و گردش صفرا قطع نمی‌شود.
سروش در پاسخ به این سؤال که سنگ کیسه صفرا چگونه به وجود می‌آید، گفت: مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ایجاد سنگ کیسه صفرا شامل ژنتیک، محیط و تغذیه هستند؛ در کشور ما حدود ۶ تا ۹ درصد افراد در طول عمر خود مبتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شوند.
وی با عنوان این مطلب که سبک زندگی از جمله عوامل مهم ایجادکننده سنگ کیسه صفرا محسوب می‌شود، افزود: افراد کم‌تحرک ریسک بالاتری برای تشکیل سنگ صفرا دارند.
سروش ادامه داد: بین چاقی و ایجاد سنگ کیسه صفرا نیز رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. بارداری نیز از عوامل افزایش‌دهنده ابتلا به سنگ صفراست، زیرا در هنگام بارداری، تغییرات هورمونی گسترده‌ای در بدن ایجاد می‌شود؛ بعضی داروها نیز می‌توانند این ریسک را افزایش دهند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که علائم سنگ کیسه صفرا چیست، هم گفت: نوع بدون عارضه این بیماری، خود را به صورت کولیک صفراوی نشان می‌دهد، به این صورت که پس از خوردن یک وعده غذای چرب و سنگین، بیمار درد شدیدی را در قسمت فوقانی و راست شکم، و گاهی در قسمت شانه راست احساس می‌کند، البته این درد با تهوع و استفراغ نیز می‌تواند همراه باشد.
سروش عنوان کرد: بارداری شانس ایجاد سنگ کیسه صفرای علامت‌دار را افزایش می‌دهد؛ امروزه در کل مدت بارداری می‌توان سنگ کیسه صفرا را به روش بسته(لاپاراسکوپی) عمل کرد، زیرا جراحی‌های مدرن، ایمن هستند. در ضمن سنگ صفرای بدون علامت نیازی به عمل جراحی ندارد و بیماری محسوب نمی‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی