[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برای تماشاگران فوتبال چه کردیم؟ ، روزنامه شیراز نوین

روزی روزگاری  در فوتبال ایران به خصوص در تمام شهرهای فوتبال‌خیز، مردم برای دیدن یک مسابقه فوتبال لحظه‌شماری می‌کردند؛ استادیوم‌هایی که مملو از حضور تماشاگر می‌شدند و حتی برای دیدن مسابقات استان تهران، ده‌ها هزار تماشاگر در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کرد.
در همین  شهر شیراز و ورزشگاه قدیمی ارتش در دهه ۶۰ و 70 زمانی که تیم‌های قدیمی مثل کما و مرصاد و برق شیراز، مسابقه داشتند، ورزشگاه پر از تماشاگر می‌شد و هر سکو مخصوص یک محله شهر بود. بساط چای و پتو و تخمه هم که سرجایش بود و لذتی وصف‌ناپذیر که برای دیدن تماشای یک مسابقه فوتبال بین مردم  شیراز وجود داشت ...
اما سال‌هاست که دیگر شور و شوقی نه فقط در شیراز، بلکه در سایر شهرهای ایران هم وجود ندارد؛ حتی در مسابقات لیگ برتر هم به‌جز معدود مسابقات سرخابی‌ها، به زور نیمی از ورزشگاه‌ها پر می‌شود. 
دلایل مختلفی از جمله اُفت کیفیت و سطح فنی بازی‌ها، نتیجه‌گرایی تیم‌ها که در این سال‌ها بر فوتبال زیبا و تماشاگرپسند، ارجحیت یافته، از عوامل این اتفاق بوده است، اما شاید مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان مشکلات و درگیری‌های شخصی مردم در روزمرگی زندگی دانست که دیگر تماشای یک مسابقه فوتبال را، شاید در وهله آخر اهمیت قرار داده باشند. 
مسئولین هم به‌جای اینکه دغدغه جذب تماشاگر و درآمد بیشتر برای باشگاه‌ها داشته باشند، حتی  به خاطر خیلی مسائل،  ورود همان  تماشاگران محدود را هم به بهانه‌های مختلف محدود و تنگ‌تر کرده‌اند. آنها به‌جای توسعه و مجهز کردن ورزشگاه‌ها به جدید ترین تکنولوژی و فناوری‌های مورد نیاز و استفاده از ورزشگاه به‌عنوان یک مکان تفریحی و ورزشی مناسب برای آسایش تماشاگران، دغدغه‌های دیگری را دنبال می‌کنند. به‌جای کنترل فضای ورزشگاه‌ها برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها، آن را مکانی نامناسب و شاید ناامن برای تماشاگران و نسل جوان کرده‌اند و طبق معمول صورت‌مسئله را پاک کرده و همیشه فقط مردم و فرهنگ تماشاگران را مقصر عنوان می‌کنند، در حالی که خود سال‌هاست قدمی برای ارتقای سطح کیفی و فرهنگی ورزشگاه‌ها و  تماشاگران بر نداشته‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی