[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بررسی علمی چالش‌های کشاورزی ، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از شناسایی و احصای 117 اولویت و چالش پیش روی بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: این اولویت‌ها و چالش‌ها بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده به منظور همکاری در رفع آن در اختیار دانشگاه شیراز داده شده است. 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور در پنجمین نشست شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری که با حضور محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، تصریح کرد: بر اساس اعلام استاندار، 5میلیارد تومان به همین منظور تخصیص داده شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در برآورده کردن اولویت‌ها و رفع چالش‌ها از ظرفیت تمامی محققان و مراکز علمی بهره خواهیم برد، اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه دیگری که با سازمان انرژی اتمی کشور منعقد کرده‌ایم، بنا داریم در زمینه شناسایی آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما که نخلستان‌های استان فارس را تهدید می‌کند، از فناوری‌ها و دستگاه‌های حوزه اتمی استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه این اقدامات در راستای مشارکت دادن و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است، ابراز کرد: در این حوزه اقدامات سازنده دیگری مانند حمایت از شرکت دانش‌بنیان روزبهان میراب پارس جهت اتوماسیون‌سازی سامانه‌های نوین آبیاری در سطحی بش از 100 هکتار و افزایش 20 درصدی آبیاری صورت گرفته است. او به اعطای 80 درصد مبلغ خرید در قالب تسهیلات به متقاضیان خرید پهپاد از شرکت دانش‌بنیان اسپاد سپهر پارسه و صدور موافقت اولیه بسته‌بندی انواع دمنوش گیاهی و میوه‌ای، انواع میوه، صیفی‌جات و سبزیجات خشک، انواع میوه و سبزیجات منجمد، انواع میوه خشک فرآوری شده با تکنولوژی IQF با ظرفیت کل 2800 تن و جذب ماده خام 13هزار و 32 تن برای شرکت دانش‌بنیان پارس ویرا در راستای حمایت از این شرکت‌ها نیز اشاره کرد. دهقان‌پور به مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ایجاد موتور هوشمند مبتنی بر AI در ترسیم خودکار مرز اراضی کشاورزی توسط شرکت دانش‌بنیان پاد نگرش هوشمند آریا با مقیاس 1:5000 جهت استفاده در نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی و بانک جامع اطلاعات کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون 53 درصد واحد‌های تولید بخش کشاورزی استان فارس مکان‌محور شده اند و 70 درصد اطلاعات مکانی ثبت شده در بانک جامع اطلاعاتی کشوری مختص این استان است. 
این مقام مسئول همچنین از حمایت‌های انجام شده برای ایجاد سایت الگویی و مزرعه تحقیقاتی اصلاح بذر کلم پیچ و بذر هیبرید گوجه‌فرنگی توسط شرکت دانش‌بنیان تفنان بذر شرق در شهرستان کوار نیز خبر داد. 
وی از حمایت از محصولات شرکت آدرین رشد دایان با معرفی مکمل‌های خوراک دام و طیور به بهره‌برداران، اخذ مجوز احداث آزمایشگاه آب و خاک پیشرفته برای شرکت دانش‌بنیان بیطاران، همکاری در ثبت شرکت دانش‌بنیان پادنگرش هوشمند آریا در پارک علم و فناوری فارس و مشارکت در برگزاری رویداد تانا ویژه توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها را نیز به عنوان دیگر حمایت‌های انجام شده برشمرد. 
او به حمایت از تجاری‌سازی تولید معجون مربای فراسودمند حاوی میوه‌جات، مغزها و پروبیوتیک اینولین تولیدشده با عصاره خرما و فاقد شکر، معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به بهره‌برداران بخش کشاورزی از طریق برگزاری بازدید، نمایشگاه و مجلات علمی-ترویجی و هوشمندسازی و مانیتورینگ 11 سالن پرورش مرغ گوشتی نیز به عنوان برخی دیگر از حمایت‌های انجام شده از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت. 
در پنجمین نشست شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی، امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری، سعید حسن‌شاهی رئیس جامعه بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، تعدادی از معاونان و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل دستگاه‌های وابسته و جمع کثیری از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی