[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تنگناهای اجرایی مصوبات فرهنگی ، روزنامه شیراز نوین

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش از این حوزه فرهنگ ۲۰ درصد مصوبات این شورا را تشکیل می‌داد که این میزان نیز تنها پنج تا ۱۰ درصد اجرا شده است. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست جهاد تبیین در حرم مطهر شاهچراغ(ع)، افزود: ۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به علم و فناوری و ۱۰ درصد نیز میان حوزه علم و فرهنگ مشترک بود که این تصمیمات در حوزه علم و فناوری تا ۶۰ درصد عملیاتی شده، اما در حوزه فرهنگ پنج تا ۱۰ درصد به اجرا رسیده است.وی اظهار کرد: یکی از عوامل موفق نبودن این شورا در عرصه فرهنگ، اولویت دادن به علم و فناوری بوده، اما در این دوره فعالیت شورا، فرهنگ نسبت برابر ۵۰ به ۵۰ درصدی با علم و فناوری دارد. خسروپناه اضافه کرد: دومین عامل موفق نبودن کشور در اجرای مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نبود یک ستاد رصد در این شوراست که اکنون در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون ۶۵ مرکز رصدی در کشور شناسایی شده که ارتباطی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشتند. یک مرکز رصد تشکیل شد که کار ستادی انجام می‌دهد و تاکنون با ۴۰ مورد از این ۶۵ مرکز رصدی مرتبط شده است. وی با اشاره به اولویت‌بخشی به آموزش و پرورش در این دوره از فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این گفته که سند تحول آموزش و پرورش آرمان‌گرایانه و غیرعملیاتی است، به هیچ عنوان صحیح نیست و در مسیر اجرای آن شورای عالی آموزش و پرورش باید تحول یابد؛ چراکه امروز توانمندی لازم را ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمان حاضر در کشور با سه زیست جهان انقلاب اسلامی، پسامدرن و شبه‌انقلابی منفعت‌گرا مواجه هستیم که در منش، بینش و کنش عملکرد متفاوتی دارند.
وی اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته بسیاری از این افراد شناسایی شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیوند خورده‌اند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما دانشمندانی مانند شهدای هسته‌ای در دانشگاه‌های کشور کم نداریم، اما در زیست جهان پسامدرن زندگی می‌کنند و نه تنها گامی برنمی‌دارند، بلکه دانشجویان را نیز به مهاجرت تشویق می‌کنند. در حالی که هستند اساتید زیست‌بوم نخست که با وجود ۲ بار سکته، ایستاده و با همراهی دانشجویان انقلابی دعوت‌نامه‌های آمریکا را پاره می‌کنند و برای خودکفایی کشور در کوانتوم تلاش می‌کنند.
خسروپناه بیان کرد: گروهی که در زیست جهان انقلاب اسلامی قرار دارند، معتقد به نظریه مقاومت و تلاش برای تمدن‌سازی است؛ در حالی که زیست جهان پسامدرن استکبارپذیر، اومانیست، نسبی‌گرا و پوچ‌گراست و به دنبال تفاوت بینش‌ها، منش آنها نیز متفاوت است.
وی افزود: از این رو حتی مرگ این ۲ گروه نیز متفاوت است؛ یکی رشادت و شهادت را برمی‌گزیند و یکی به نهیلیسم و خودکشی می‌رسد. خسروپناه گفت: در عرصه تولیدات فرهنگی نیز این زیست جهان‌های متفاوت وجود دارد که در تولید فیلم مؤسسات اوج و فیلیمو نمونه‌هایی از آن است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز دیگر تاریخ مصرف دسته‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا در جریان سیاسی کشور گذشته است، گفت: امروز زیست جهان تازه‌ای شکل گرفته و در مقابل گروه انقلابی، گروه شبه‌انقلابی، منفعت‌طلب و طلحه و زبیری شکل گرفته که به اسم اصولگرایی با نیرنگ و مکارانه عمل می‌کنند و به دنبال کسب منفعت هستند.
وی به عنوان نمونه بیان کرد: امروز سالانه ۱۰۰میلیارد نخ سیگار از سوی شرکت‌های آمریکایی در ایران تولید می‌شود و در حالی که مالیات دخانیات در جهان ۷۰ تا ۹۰ درصد است، در ایران ۱۸ درصد است و وقتی نیروهای انقلابی مجلس شورای اسلامی خواستند آن را به ۳۶ درصد برساند، عده‌ای نگذاشتند.
خسروپناه عنوان کرد: امروز «اختاپوس‌هایی» شکل گرفته که عامل زمین‌خواری و ایجاد تنش در مسکن است. وی اعلام کرد: به تازگی میز دخانیات ذیل بخش اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت که برای حل چالش‌های این حوزه فعال است و مدام نیز با تهدید این اختاپوس‌ها مواجه است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی