[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خورش نخود آله، روزنامه شیراز نوین

 مواد لازم برای ۴ نفر
نخود:۱ پیمانه
مغز ران گوسفند یا گوساله:۴۰۰ گرم
پیاز:۳ عدد
لیمو عمانی:۴ عدد
رب گوجه فرنگی:۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی رنده شده: ۵ عدد
زعفران: یک دوم  قاشق سوپ‌خوری
روغن: به مقدار کافی
چوب دارچین:۲ تکه
گل محمدی:۲ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری: به مقدار لازم

خورش نخود آله یکی از غذاهای اصیل و سنتی کاشان است که در میان ایرانیان بسیار پرطرفدار است، این خورش خوشمزه در یزد و دزفول هم درست می‌شود و به قیمه دزفولی یا قیمه یزدی معروف است. برای آشنایی با آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش نخود آله در ادامه با ما همراه باشید.
نکته: آله در زبان محلی کاشان به معنی نصفه و نیمه است، به همین دلیل در این خورش نخود را دو نیم می‌کنند.

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه خورش نخود آله ابتدا نخود‌ها را از چند ساعت قبل در آب خیسانده تا نفخ آن‌ها گرفته شود، بعد آبکشی کنید، سپس نخودها را روی تخته ریخته و با وردنه روی آن‌ها بکشید تا پوست‌شان جدا و دو لپه شوند.
 مرحله دوم
حالا لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ‌ کنید و همراه با ۲ پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بجوشد، سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید در همان آب به مدت ۲ ساعت بماند تا خیس بخورد.
 مرحله سوم
در ادامه پیازها را نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای مناسب به مقدار کافی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و پیازها را تفت دهید تا نرم و شفاف شوند، سپس زردچوبه را اضافه کنید تا پیاز خوشرنگ شود.
 مرحله چهارم
سپس گوشت را که مکعبی خرد کرده‌اید به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا خوب آب گوشت کشیده شود، بعد گوجه فرنگی پوره شده و در ادامه نخودها را اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه با هم بپزند.
 مرحله پنجم
حالا ۵ پیمانه آب را به مواد اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید، زمانی که آب به جوش آمد و چند جوش زد، حرارت را کم کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت و نخود کامل پخته شوند.
 مرحله ششم
در نیم ساعت آخر پخت، در یک تابه کوچک روغن ریخته و روی حرارت متوسط یک قاشق رب را تفت دهید، وقتی رنگ آن عوض شد، همراه با زعفران به خورش اضافه کنید.
 مرحله هفتم
در این مرحله لیمو عمانی‌ها را که خوب خیس خورده‌اند از آب خارج کنید و در خورش بریزید و بعد از آن نمک، فلفل و چوب دارچین را اضافه کنید و بگذارید خورش خوب بپزد و کاملاً جا بیفتد.
نکته: نمک باعث می‌شود که گوشت دیرتر بپزد، به همین دلیل در آخر به خورش اضافه کنید تا پروتئین و عطر و طعم گوشت حفظ شود.
 مرحله هشتم
در چند دقیقه آخر گل‌ها را اضافه کنید و بگذارید تا چند جوش بخورد بعد از این‌که خورش کاملاً جا افتاد چوب دارچین و گل را از آن خارج کنید و از روی حرارت بردارید. حالا خورش را در ظرف مناسب بکشید و همراه با پلو ایرانی و دورچین سرو کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی