[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کار بزرگ در میدان سخت، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین

amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره: 
شهرداری‌ها رسالت‌های بزرگی برعهده دارند. از توسعه فضای سبز تا آسفالت معابر، از گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی تا توسعه زیرساخت‌های حوزه ترافیک، از هدایت آب‌های سطحی تا لای‌روبی مسیل‌ها و کانال‌ها. در بین همه این رسالت‌های مهم، وظیفه صیانت از جان و مال شهروندان به همراه بسترسازی برای تعمیم آسایش شهروندی در صدر اهمیت قرار دارد. با مروری بر تاریخچه عملکرد شهرداری‌ها، درمی‌یابیم که مدیران شهری معمولاً علاقه بیشتری برای اجرای پروژه‌هایی داشته‌اند که چشم‌انداز و نمای خارجی بیشتری داشته و کمتر به سراغ طرح‌های زیرساختی رفته‌اند که در زیر خروارها خاک دفن شود. مثال بارز این ادعا فاجعه سیل دروازه قرآن شیراز است که خسارت‌های میلیاردی به بار آورد و سومین حرم اهل بیت(ع) و ایران اسلامی را به سوگ شهروندان و هم‌وطنان نشاند. با توجه به تغییر اقلیم و بارش سیل‌ها، اجرای چنین تدابیری در حوزه گسترش زیرساخت‌های شهری در زمره وظایف اصلی شهرداری‌ها به شمار می‌رود که باید به آن همت گماشت. در همین زمینه، شهرداری شیراز به‌موازات جهش‌های عمرانی اقدام به اجرای پروژه زیربنایی لوله‌گذاری محور دروازه قرآن کرده است. این پروژه حیاتی کار بزرگی است که در میدانی سخت به سرانجام می‌رسد و با بهره‌برداری از آن می‌توان امید داشت کلان‌شهر شیراز یک گام ارزنده به سوی ایمن‌سازی در محور شرق و شمال‌شرق بردارد. هرچند که تکمیل‌کننده پروژه‌های مدیریت شهری همواره شهروندان هستند و با رعایت نکات ایمنی در راستای ساختن شهری ایمن و زیبا گام برمی‌داریم. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین، به بهانه بازدید شهردار کلان‌شهر شیراز و جمعی از اعضای شورای شهر از پروژه لوله‌گذاری محور دروازه قرآن نگاهی به این پروژه پراهمیت شهری داشته است.
 شیراز، کارگاه بزرگ عمرانی
چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری کلان‌شهر ‌شیراز با همراهی اصحاب رسانه از پروژه زیربنایی لوله‌گذاری محور دروازه قرآن برگزار شد. شهردار شیراز در این بازدید بر توسعه پروژه‌های زیرساختی تأکید کرد و و از بازگشایی محور دروازه قرآن از ابتدای شهریورماه خبر داد. محمدحسن اسدی با اشاره به اهمیت پروژه‌های زیرساختی در تأمین ایمنی و آرامش شهروندان اظهار کرد:‌ با توجه به حجم بزرگ این پروژه، اجرای آن در شرایط عادی و در محوری که تردد بسیاری دارد، چندین ماه طول می‌کشید؛ اما با همت شهرداری، شورا و پیمانکار پروژه مقرر شد این پروژه ظرف مدت یک ماه اجرا شود که این پروژه مهم تا پایان مردادماه به اتمام می‌رسد و از ابتدای شهریورماه این مسیر بازگشایی خواهد شد. وی افزود: امروز در تمام سطح کلان‌شهر شیراز شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی هستیم. بنا به اظهار این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز، در هفته دولت و سفر ریاست جمهوری به شیراز بیش از ۲هزار میلیارد تومان پروژه در این حوزه افتتاح می‌شود. شهردار شیراز این نوید را داد که در هفته آینده تعدادی از پروژه‌های محرومیت‌زدایی افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد. اسدی با بیان اینکه وعده شورا و شهرداری به مردم در مسیر خدمات‌رسانی و انجام پروژه‌های بزرگ و تأثیرگذار در زندگی مردم به عینیت رسیده و شاهد اجرای این پروژه‌ها هستیم، گفت: رفتار مردم با وجود برخی از مزاحمت‌های  ترافیکی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مثبت است و از اینکه مشاهده می‌کنند خدمتگزاران آنها در مجموعه شورا و شهرداری در حال ‌توسعه و عمران شهر هستند، نسبت به مسائل ترافیکی صبوری کرده و از ما حمایت می‌کنند. او در ادامه برخی پروژه‌های اجرایی در سطح شهر شیراز را تشریح و عنوان کرد: از ورودی دروازه قرآن پروژه گردشگری در حال اجراست. شهردار کلان‌شهر شیراز افزود: از ورودی شمال‌غرب پروژه زیرگذر گویم و در محور شهرک گلستان نیز اجرای خط سوم مترو با هشت ایستگاه به طول ۱۰ کیلومتر و ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا هستند. اسدی گفت: از محور پل فسا بزرگ‌راه شهید استوار به طول 5.5 کیلومتر و عرض 80 متر در حال اجراست. پروژه میدان میوه و تره‌بار، جهش آسفالت در سطح مناطق یازده‌گانه شهر شیراز در حال انجام است که اسدی در این بازدید شبانه به آن اشاره کرد. شهردار کلان‌شهر شیراز از بهره‌برداری ۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق یازده‌گانه شهرداری طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، بخشی از نیازهای زیرساختی مناطق شهری و کم برخوردار برطرف می‌شود. او همچنین از بازدید شبانه پروژه‌های عمرانی در چهارشنبه‌های هر هفته خبر داد و گفت: یکی از فاکتورها در انجام پروژه‌های عمرانی، استفاده از ظرفیت تمام مجموعه‌های شهرداری و بعضاً پیمانکار پروژه‌ها برای اتمام سریع‌تر پروژه‌هاست که در همین راستا چهارشنبه‌شب‌های عمرانی برای بررسی و روند پروژه‌های عمرانی در دستور کار کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قرار دارد.
 مرد میدان عمل هستیم
در ادامه رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بازدید شبانه از پروژه لوله‌گذاری و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی دروازه قرآن گفت: کار سخت در میدان سخت، مرد میدان عمل می‌خواهد که تیم فعلی شهرداری شیراز، مرد میدان عمل در کارهای سخت شهر هستند. رضا محمدیان با اشاره به اینکه سرعت انجام پروژه لوله‌گذاری دروازه قرآن با وجود داشتن مسائل فنی و پیچیدگی خاص خودش قابل‌قبول است، عنوان کرد: نوع بافت خاک، شیب زمین و ترافیک دروازه قرآن انجام این پروژه با سختی‌های مواجه کرده است که سرعت عملیات همراه با دقت جای قدردانی دارد. او اظهار امیدواری کرد: طی دو هفته آینده و اتمام پروژه، بهره‌برداری از این پروژه به دست مردم انجام شود تا به این صورت از همراهی مردم در این پروژه خدماتی قدردانی شود. رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز تصریح کرد: در نقاط مختلف شهر در زمان پروژه‌های عمرانی باید به محیط پیرامونی پروژه نیز توجه شود و به نکات زیباسازی و محیطی اطراف پروژه دقت لازم صورت بگیرد. شهر شیراز از دیرباز محل توجه محور جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس بوده است. عضو شورای پارلمان شهری همچنین گریزی به وضعیت بهسازی ورودی شهر شیراز از سمت اکبرآباد و دروازه قرآن زد و گفت: توجه به نورپردازی دروازه قرآن و المان‌ها و پل اکبرآباد قبل از نوروز باید به اتمام برسد. این نماینده پارلمان شهری از شهردار منطقه خواست نسبت به بهسازی و رفع موارد نازیبا و ناایمن ورودی دروازه قرآن در مسیر پارک حاشیه‌ای رسیدگی شود.
 توزیع متوازن خدمات شهری با عدالت عمرانی
در همین زمینه، گروه گزارش شیرازنوین نظر یکی دیگر از اعضای هیئت‌ریئسه شورای اسلامی شهر شیراز را پیرامون این پروژه زیربنایی جویا شد. افسانه خواست‌خدایی با تقدیر از تلاش‌های شهرداری شیراز در پیشبرد پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: توزیع متوازن خدمات شهری در پهنه کلان‌شهر شیراز با حفظ رویکرد عدالت عمرانی در رأس تصمیم‌سازی‌های شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم قرار دارد. وی با اعلام حمایت پارلمان شهری از پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: شهردار کلان‌شهر شیراز قول مساعد داده است که این پروژه تا پایان مردادماه به بهره‌برداری برسد و شورای اسلامی شهر شیراز نیز از اجرای پروژه‌های عمرانی پشتیبانی و حمایت داشته و نظارت کاملی را بر آنها در دستور کار دارد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر این موضوع که یکی از موضوعات اساسی که شورای ششم بر آنها تمرکز دارد مربوط به گسترش زیرساخت‌های شهری است، تصریح کرد: مدت‌ها بود که بارندگی‌های سیل‌آسا و روان شدن آب‌های سطحی مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کرد و به همین دلیل مدیریت شهری بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده، نسبت به اجرای پروژه‌های لوله‌گذاری اقدام کرده است. خواست‌خدایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مکان‌هایی که در آنها پروژه‌های لوله‌گذاری اجرا می‌شود، اظهار داشت: عملیات ایمن‌سازی در محورهای دروازه قرآن، شهیدان یغمور و سایر مناطقی که در هنگام بارش دچار مشکل می‌شدند، در دستور کار در کمیسیون‌های تخصصی شورای ششم در دستور کار قرار گرفت. عضو هیئت‌ریئسه شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه بیان داشت: در پروژه‌های عمرانی مناطق یازده‌گانه اولویت اجرای پروژه‌ها بر اساس نیازهای زیرساختی سومین حرم اهل بیت(ع) قرار گرفته است. او با تأکید بر این موضوع که پروژه زیربنایی لوله‌گذاری محور دروازه قرآن در تعمیم آرامش و رفع مشکلات شهری نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند، اظهار داشت: اجرای این پروژه منجر به ایجاد ترافیک سنگینی در محور دروازه قرآن شده است که این مسئله با ایجاد مسیرهای جایگزین توسط شهرداری شیراز بهبود یافته و امیدواریم با صبوری و همکاری شهروندان شاهد اتمام این پروژه در روزهای آتی باشیم.
 پروژه‌ای ارزشمند برای شهر و شهروندان
شهردار منطقه سه شیراز در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین گفت: پروژه لوله‌گذاری دروازه قرآن پروژه‌ای ارزشمند برای ایمنی و حفظ جان شهروندان است. دکتر غلامرضا شهریاری با اشاره به عملیات اجرایی تکمیل لوله‌گذاری خط دو دروازه قرآن، بر اهمیت و ضرورت اجرای این پروژه تأکید کرد و بیان داشت: فاز دوم این پروژه از محدوده حدفاصل تقاطع چهل مقام تا حوضچه آرامش دروازه قرآن در حال اجراست. وی خاطرنشان کرد: قطعاً پروژه لوله‌گذاری دروازه قرآن پروژه‌ای ارزشمند برای تأمین رفاه و آسایش شهروندان و ایمنی و حفظ جان آنها خواهد بود. غلامرضا شهریاری با بیان اینکه در جهت مدیریت سیلاب و رواناب‌های شهری پروژه‌های لوله‌گذاری متعددی در سطح منطقه در حال اجراست، تصریح کرد: هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از اهداف این شهرداری در حوزه زیرساخت‌هاست. شهردار منطقه سه کلان‌شهر شیراز پروژه لوله‌گذاری دروازه قرآن را یکی از پروژه‌های مهم شهرداری منطقه سه دانست و بیان داشت: مدیریت سیلاب و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی حوزه آبریز دروازه قرآن از جمله اهداف اجرای این پروژه است. شهریاری هزینه اجرای این پروژه را حدود 700میلیارد ریال عنوان کرد و با اشاره به مشخصات فنی پروژه، افزود: طول کلی پروژه 1430 متر است که در طول مسیر پروژه لوله‌های بتنی با سایز 1600 به صورت دوبل و در مقطعی دیگر لوله‌های سایز 2000 در عمق حدود 6 متر کار می‌شود. وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه این پروژه بتواند حوزه آبریز دروازه قرآن را از خطرات ناشی از سیلاب مصون دارد، از صبر و شکیبایی و همکاری شهروندان در اجرای این پروژه قدردانی کرد.
 تلاش شبانه‌روزی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است این پروژه با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی شهرداری منطقه سه شیراز در حال اجراست. خط دو لوله‌گذاری دروازه قرآن به طول 1340 متر متشکل از دو فاز اجرایی با لوله‌های بتنی سایز 1600 و 2000 است که با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه پرسنل خدوم شهرداری منطقه سه و پیمانکاران مربوطه، عملیات عمرانی آن روند اجرایی خوبی را طی می‌کند. عملیات حفاری و لوله‌گذاری مسیر فاز اول این پروژه از میدان دروازه قرآن تا تقاطع چهل مقام به صورت سه شیفت کاری در حال اجرا می‌باشد و در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی اجرایی است و بلافاصله پس از اتمام این فاز، عملیات اجرایی فاز بعدی پروژه تا حوضچه آرامش دروازه قرآن آغاز خواهد شد تا حاصل این تلاش شبانه‌روزی آرامش خاطر و رفاه هرچه بیشتر برای شهروندان عزیز و فهیم شیرازی باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی