[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نسخ خطی دیجیتال می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: دیجیتال‌سازی کتاب‌ها و اسناد خطی و چاپ سنگی این مرکز انجام شده و تا پایان سال بخش زیادی از آن به انجام می‌رسد. به گزارش ایرنا، روح‌الله منوچهری در نشست با خبرنگاران افزود: ۶۷۸ نسخه خطی و ۱۳۴ نسخه چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، نسخ چاپ سنگی تا پایان امسال دیجیتال‌سازی می‌شود.
وی عنوان کرد: قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در این مرکز نسخه‌ای از دیوان حافظ است که کمتر از یکصد سال پس از فوت وی نگاشته شده است.
منوچهری یادآور شد: هم اکنون ۴۸۲ نسخه سند چاپ سربی، ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه اسناد و کتاب در آرشیو مبادله و اهدا، پنج هزار نسخه تالار تخصصی فارس‌شناسی، ۶۴ هزار نسخه منابع مخزن کتابخانه عمومی، هزار و ۴۳۰ پایان نامه و پنج هزار و ۱۱۱ پی‌آیند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور 
موجود است.
راه‌اندازی پژوهش‌سرا در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: هم‌اکنون ۳۵۶هزار و ۸۹۴ پرونده اسناد آرشیوی این مرکز قابل ارائه به پژوهشگران است که ۲۰میلیون برگ سند را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ۲۴هزار و ۱۱ پرونده نیز در انتظار فهرست‌نویسی است.
منوچهری اعلام کرد: اتاق‌هایی در تالار فارس‌شناسی مرکز اسناد بازسازی، آماده‌سازی و تبدیل به پژوهش‌سرا شد تا در اختیار پژوهشگران و اساتید پیشکسوت قرار گیرد.
وی توضیح داد: این فضا در اختیار پژوهشگرانی قرار می‌گیرد که پژوهشی را به صورت عام‌المنفعه درباره تاریخ و فرهنگ شهر انجام دهند و فعالیت آنها دارای خروجی باشد.
وی از راه‌اندازی کافه کتاب در مرکز اسناد و کتابخانه عمومی منطقه جنوب کشور خبر داد و گفت: این فضا در راستای رفاه حال پژوهشگران و مراجعان به این مرکز آغاز به کار کرد.
جذب ۱۱۲ سند اهدایی و راه‌اندازی مجمع خیرین میراث مکتوب
مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: امسال ۱۱۲ سند اهدایی در این مرکز جذب شده است.
وی افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور آمادگی دارد تا اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهگیلویه و بویراحمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند.
منوچهری اظهار کرد: بسیاری اسناد موجود از ۴۰ سال پیش دیگر ارزش جاری برای مردم ندارد اما می‌تواند برای پژوهشگران استان و کشور دارای اهمیت باشد و اسناد اهداشده ثبت ملی می‌شود که امکان تغییر و جابه‌جایی آن وجود ندارد.
وی از تفاهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث مکتوب خبر داد و گفت: در گام نخست این مرکز اسناد تهیه تاریخ شفاهی خیرین فارس را آغاز کرده و مصاحبه‌ها در حال انجام است.
وی افزود: از ظرفیت خیران فارس غیر از بحث مالی، برای رایزنی، ایده و فکر جهت جذب اسناد دارای ارزش موجود در خانه‌ها استفاده می‌شود.
ارسال ۵۰ تن اسناد بایگانی ادارات
منوچهری گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اسناد بایگانی درمانگاه‌ها، دادگاه‌ها، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دولتی غیر از بانک‌ها را بررسی و اسناد دارای ارزش را فهرست‌نویسی، آماده‌سازی و نگهداری می‌کند.
وی با بیان اینکه دیگر اسناد مجوز امحا دریافت می‌کنند، یادآور شد: در ۶ ماه گذشته حدود ۵۰ تن از این اسناد از ادارات فارس ارسال شده است.
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از رسانه‌ها خواست تا ظرفیت ۲۴هزار نسخه‌ای کتاب کودک و نوجوان مرکز اسناد کشور، که به صورت آنلاین فعال است، را به خانواده‌های فارس معرفی کنند.
منوچهری افزود: دسترسی به این گنجینه بی‌نظیر در سامانه مرکز اسناد برای همگان قابل دسترسی است.
وی ادامه داد: شرایط برای استفاده مردم شیراز از سالن‌های مطالعه این مرکز تسهیل شده اکنون افراد دارای مدرک کارشناسی و بیش از آن می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. این در حالی است که عضویت کماکان برای دانش‌آموخته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱۴ دسته ابلاغی مانند مخترعان و دارندگان مقالات علمی معتبر فراهم است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی