[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۱۷
  • دوره جدید

گرایش مطالعه در نسل نو، روزنامه شیراز نوین

پیشنهادهای زیر در تقویت گرایش‌های مطالعاتی نسل نو بسیار مؤثراست:
1- بلندنظری در مطالعه 
انسان قبل از رسیدن به هر مرحله‌ای باید به آن مرحله به عنوان «مقدمه» علاقه‌مند باشد. انسان وقتی نور فهم و علم پیدا کرد، غیر از حق تعالی چیز دیگری را نمی‌بیند، هرجا بنگرد، حق را می‌بیند، جایی نمی‌یابد که حق تعالی نباشد.
2 - شیوه منتقدانه در مطالعه
خواندن بدون اندیشه، مانند خوردن بدون هضم کردن است و به کارگیری اندیشه و انتقاد در مطالعه، ذهن انسان را از حالت منفعلانه خارج می‌کند، فعال و نقاد، توانا و برنا می‌سازد. عادت به دقت در مطالعه، نعمتی بزرگ است که انسان را با مفاهیم و موضوعات جدیدتری آشنا می‌سازد و توانایی‌های فرد را نمایان می‌کند. «جمیز مکاش» می‌گوید: «کتابی را که می‌خوانی، نباید به جای تو فکر کند، بلکه باید تو را به اندیشیدن وادارد.»
3 - آشنایی با کتاب های برگزیده و آثار برتر
آشنایی جوانان و نوجوانان با منابع مفید و کتاب‌های برگزیده سال -به ویژه در گروه نوجوانان و جوانان- از طریق پدران و مادران، مربیان و رسانه‌های گروهی و نشست‌های اثرگذار با چهره‌های شاخص و برجسته شهره کشور و یا جهان، بی‌هیچ سخن و نصیحتی، نیرویی صدچندان در به کارگیری تمامی توان، جهت پیشرفت و تعالی جوانان ایجاد می‌کند. آنان را به الگوگیری و اسوه‌پذیری سوق می‌دهد و در عرصه‌‌های تحقیق و پژوهش و نگارش وادار به کشف استعدادهای پیدا و ناپیدای خویش می‌کند. «تقویت انگیزه‌های مطالعاتی» همراه با «تقویت اندیشه‌های مطالعاتی»، شیوه‌ای دائم، کارآمد و پرثمر خواهد بود و نسل نو را که جویای جاودانگی و اثرگذاری در عرصه‌های مختلف اجتماعی هستند، در به کارگیری قلم، حضور در کلاس‌های آموزش نویسندگی و کارگاه‌های تحقیقاتی و کسب مهارت یا هنر نویسندگی تشویق می کند.
سیده نرگس رضوی، دبیر شاغل در متوسطه اول شهدای والفجر، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی