[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۷۳
  • دوره جدید

تکنیک‌های کنترل خشم‌، روزنامه شیراز نوین

پرخاشگری به عنوان مقوله‌ای مهم در روانشناسی تربیتی محسوب می‌گردد. در این جا به برخی تکنیک‌های لازم برای کنترل پرخاشگری اشاره می‌گردد.
1- صمیمت: صمیمیت در خانواده امری لازم و ضروری است؛ زیرا سهم مهمی در کاهش خشونت در خانواده دارد. بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز به این دلیل است که صمیمیت بین طرفین وجود ندارد. صمیمیت هنگامی افزایش می‌یابد که افراد خانواده در امور زندگی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. همچنین اعتماد و اطمینان در مشارکت بین اعضای خانواده باعث صمیمیت می شود.
2- تأمل و سکوت: یکی از بهترین راه‌های کنترل خشونت در خانواده، کنترل رفتار خویشتن در مواقعی است که یکی از اعضای خانواده به تحریک دیگری بپردازد. بهترین شگرد در این هنگام آن است که دیگران سکوت اختیار کنند تا آن فرد هم آرامش پیدا کند، سپس در یک فرصت مناسب با هم به بحث و بررسی بپردازند.
3- تخلیه: یعنی اینکه به طور مستقیم جواب خشونت را ندهیم. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پرخاشگری فیزیکی علاوه بر اینکه خشم را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش آن نیز می شود.
4- مدل پرخاشگری غیرپرخاشگرانه (قدم زدن و…): تحقیقات نشان داده که افرادی عادی که پرخاشگری خود بدون رفتار پرخاشگرانه بروز دادند، بعد از این کار سطح کمتری از پرخاشگری را داشته‌اند ولی به طور کل این روش هم زیاد مؤثر نیست.
زهرا نصرالله‌‌زاده، معاون آموزشی متوسطه اول شهدای والفجر، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی