[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این نمادها به تاریخ ایران تعلق دارند ، روزنامه شیراز نوین

باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به حواشی به‌ وجود آمده پیرامون البسه این باشگاه واکنش نشان داد. به گزارش فوتبال 360، سرخ‌پوشان پایتخت برای حضور در لیگ بیست‌وسوم به تازگی از البسه خود رونمایی کرده‌اند. به مانند روال همیشگی، پیراهن اول پرسپولیس به رنگ قرمز بوده و پیراهن‌های سفید و مشکی هم به‌عنوان البسه دوم و سوم باشگاه پرسپولیس معرفی شده‌اند تا در بازی‌های خارج از خانه استفاده شوند. در این میان روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها موضع‌گیری تندی علیه طراحی انجام‌شده روی پیراهن پرسپولیس انجام داد که این موضع‌گیری با اطلاعیه‌ای از سوی باشگاه پرسپولیس همراه شد.
پرسپولیسی‌ها با اشاره به جزییات بیشتر درباره البسه تیمشان نسبت به حواشی ایجادشده موضع گرفتند و درباره طرح‌های استفاده‌شده روی پیراهن تیمشان توضیحات بیشتری را برای رفع ابهامات به ‌وجودآمده ارائه کردند. گفتنی است که روی پیراهن پرسپولیس از نمادهایی مانند خط میخی، لوتوس، سرو ایرانی و درفش کاویانی استفاده شده که درباره چرایی استفاده این نمادها در اطلاعیه امروز باشگاه پرسپولیس توضیحاتی ارائه شده است.
باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه خود در این‌باره شفاف‌سازی کرد و نوشت: «درباره نمادها و نشان‌هایی سخن می‌گوییم که در دنیای امروز آنها و فلسفه نهفته در دل آن‌ها را نه فقط متعلق به ایران و ایرانیان که بخشی از میراث بشری می‌دانند. مشابه چنین سرمایه‌ها و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی را می‌توان در نقطه نقطه این کره‌ خاکی و نزد اقوام مختلف مشاهده کرد. اِلِمان‌هایی که ممکن است گاهی توسط گروه‌ها یا فرقه‌ها حتی بعضاً انحرافی، مورد استفاده یا سوء‌استفاده قرار بگیرند، ولی به طور قطع ذهن‌های پویا و آگاه این میراث‌های بشری را براساس آنها‌یی قضاوت نمی‌کند که قرن‌ها یا هزاران سال بعد بر زمین پدیدار شده‌اند».
سرخ‌ها با اشاره به سبقه تاریخی این نمادها در اطلاعیه خود توضیح دادند: «عقل سلیم همچنین نمی‌پذیرد افرادی یا گروه‌هایی آنچه به تمام یک ملت از ابتدا تاکنون و حتی فراتر از آن به تمام بشریت اختصاص دارد را مصادره به مطلوب کنند. امید است، قبل از پرداختن به چنین موضوعاتی از این منظر هم نگاهی بیندازیم که چرا باید اجازه بدهیم آنچه به ما، مردم ما، تاریخ و فرهنگ ما تعلق دارد و کوچکترین منافاتی با ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه امروز ما ندارد را به دیگران وا بنهیم؟»
پرسپولیسی‌ها با اشاره به هویت این نمادها در اطلاعیه‌شان گفتند: «بازپس‌گیری آنچه که به همه ما به‌عنوان یک ایرانی تعلق دارد و نباید اجازه بدهیم تصاحب شود؛ این یک مسئولیت اجتماعی است و موضوع کلان‌تر از پرسپولیس و غیر پرسپولیس است. نمادهایی که هر باشگاه دیگری می‌تواند آن را یا شبیه آن را مورد استفاده قرار دهد، کما اینکه با یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت که برخی از بانک‌ها و مؤسسات کشورمان از این المان‌ها و نمادها استفاده کرده‌اند، چون بخشی از پیشینه، فرهنگ و سرزمینی است که همه ما به آن تعلق داریم و با تمام وجودمان از آن برابر دشمنان محافظت کرده‌ایم». در بخش پایانی اطلاعیه باشگاه پرسپولیس، آنچه در زمینه لباس پرسپولیس آمده مرور شده که در ادامه می‌خوانید.
خط میخی: در قسمت پایین پیراهن خط میخی نگاشته شده است؛ اشاره به کلمه‌ پارسه یا پرسپولیس دارد، تا اصالت تیم را یادآوری کند.
لوتوس: همان گلی که در مرداب رشد می‌کند؛ همواره رو به خورشید و روشنایی دارد و از دوازده گلبرگ تشکیل شده است؛ نمادی امیدبخش از سعی و تلاش و یادآوری آن زیبایی‌ که از دل محیطی نامطلوب راه خود را به نور می‌یابد و می‌شکفد. دوازده گلبرگ گل نیز در این‌جا الهام بخش بود و در واقع استعاره‌ای است از یازده بازیکن و یار دوازدهمشان یعنی هواداران باشگاه و نشانی از جدایی‌ ناپذیری‌شان.
سرو ایرانی: سرو ایرانی همیشه سبز و بی‌خزان است؛ نمادی از استقامت و سرافرازی از دوران باستان برای تیمی که استمرار و افتخارش نه تنها در کسب جام‌های پی در پی که برگرفته از روحیه‌ی مردمی است که حامی‌ آن هستند.
درفش کاویانی: براساس شاهنامه فردوسی، کاوه آهنگر، پیش‌بند چرمی خود را بر نیزه‌ای چوبی قرار داد و از آن به‌عنوان نمادی برای اتحاد استفاده کرد؛ اتحاد امری جدا نشدنی از فلسفه‌ پرسپولیس است که بدون آن واژه‌ تیم معنایی ندارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی