[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

صنایع کوچک در تولید پیشرانی می‌کنند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: تهیه اطلس سرمایه‌گذاری برای احیای واحدهای راکد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در دست انجام است و آن را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار می‌دهیم که کمکی به بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید است.سید مصطفی هاشمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در بازدید از مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز با بزرگداشت روز خبرنگار گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از قبیل واگذاری زمین بدون مزایده و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات این شهرک است.
وی با گرامیداشت روز صنایع کوچک ادامه داد: تولید محصول دانش‌بنیان را در پیشرفت استان و کشور مؤثر می‌دانیم.
هاشمی اعلام کرد: ۶ کلینیک صنعت و ۲ خوشه فعال صنعتی در استان داریم و خوشه گیاهان دارویی ما خوشه برتر کشوری شناخته شد.
وی با اشاره به ارائه آموزش‌ها و حمایت از استارت آپ‌ها گفت: حمایت از شرکت‌ها و استارت آپ‌ها برای دریافت یک سری استانداردها را در نیز دستور کار داریم.
هاشمی از تهیه تیپ سرمایه‌گذاری هم خبر داد و عنوان کرد: تهیه اطلس سرمایه‌گذاری برای احیای واحدهای راکد را در دست انجام قرار داده ایم و آن را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار می‌دهیم که کمکی به بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید است.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد واحدهای صنعتی ما واحدهای تولیدکننده کوچک هستند و در رونق اشتغال و تولید نقش موثری دارند و حدود ۳هزار و ۳۳۲ واحد صنعتی بهره‌بردار با ۴۰هزار اشتغال داریم و ۲۹۰۰ طرح داریم که ۵۴۴ طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
هاشمی با اشاره به اقدامات شاخص اخیر این شرکت نیز گفت: ایجاد ناحیه صنعتی جویم در این شهرک تازه تأسیس، مصوب شده و مراحل تملک‌ و طراحی آن در دستور کار است و واگذاری زمین برای بحث صنایع دستی و گردشگری و ایجاد اولین شهرک صنفی تخصصی شیراز در شمار این اقدامات است که در مصوبه سفر دوم ریاست جمهوری برای طراحی و اجرا اقدام می‌شود که در انتقال صنایع مزاحم مؤثر است؛ برای واگذاری شهرک دارویی بیضا نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
وی همچنین اعلام کرد: بالغ بر ۷۵میلیارد تومان برای نهضت آسفالت در شهرک صنعتی شیراز در قالب سه قرارداد در نظر گرفته شده است.
هاشمی افزود: پست برق شیراز هم امیدواریم در سفر دوم ریاست‌جمهور به فارس محقق شود و روشنایی معابر و پیاده‌روسازی در شهرک صنعتی شیراز را در دستور کار قرار داده ایم و ایجاد ۲۲ واحد کارگاهی با هدف اجاره ارزان در شهرک صنعتی شیراز را دنبال می‌کنیم.
او در این نشست، جذابیت شهرک‌های صنعتی را در معافیت مالیاتی و قسط‌بندی زمین‌ها دانست و گفت: تأمین زیرساخت‌ها تا در واحد صنعتی وظیفه وزارت نیروست و ما در این خصوص همواره پیگیر هستیم و استان ما علی‌رغم اینکه مصوبه ریاست جمهوری بوده، ۱۰۰۰ تومان هم از این کمک استفاده نکرده است؛ ۵ پست استان را به عنوان اولویت آوردیم اما نتوانستیم قرارداد ببندیم؛ علت این است که می‌گویند اعتبار نداریم. وی همچنین ورود آب پساب به شهرک صنعتی شیراز برای احیای فضای سبز این شهرک را اثربخش دانست.
 ایجاد زمینه تولید در مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز
سید محمود قیومی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس نیز گفت: مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز یکی از ۷ شهرک کشور در این حوزه است که به ارائه خدمات مختلف از سیستم‌های مدیریتی و فنی می‌پردازد و این شهرک تنها شهرک فناوری صنایع شیمیایی در کشور است و مسئولیت ملی دارد.
وی ادامه داد: توسعه فرهنگ استفاده از مشاور در صنعت از اهداف این مرکز است و بخش آزمایشگاه‌ها هم در این مرکز وجود دارد که یک آزمایشگاه ساخته شده و زمین به سرمایه‌گذاران برای ساخت آزمایشگاه واگذار شده است.
قیومی همچنین از وجود کارگاه در این مرکز خبر داد و عنوان کرد: در قسمت آخر این مرکز، کارگاه برای واحدهای کوچکی که تولید آزمایشی و پایلوت داشته باشند ایجاد شده است و همچنین نمایشگاه کوچکی برپا شده که نمونه محصولات تولید شده واحدهای صنعتی شهرک صنعتی را در آن به نمایش گذاشته ایم.
 شهرک صنعتی شیراز نباید معطل آب بماند
باصری، مدیر شرکت خدماتی شهرک‌های صنعتی شیراز نیز در این نشست گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی توسط دولت به انجام می‌رسد و راهبری و اداره آنها توسط شرکت خدماتی آن شهرک‌ها انجام می‌شود و وظیفه تغییر و تحول زیرساخت‌ها را دارند. وی افزود: شهرک صنعتی شیراز بهترین شهرک استان و بزرگ‌ترین شهرک جنوب کشور است و فاصله کم آن با مرز هوایی، خطوط ریلی و جاده‌ای و آبی از مزایای آن است؛ اما از این ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی استفاده نشده است و باید با اطلاع‌رسانی این موضوع را ارتقا دهیم.
باصری تأکید کرد: لازم است تا مسئولان نگاه ویژه به صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی شیراز داشته باشند.
وی ادامه داد: از سال گذشته قرارداد با آبفا منعقد کردیم که تاکنون به نتیجه نرسیده و آبفا برای اجرای این خط انتقال باید پاسخ‌گو باشد، تأمین آب مشکل اساسی شهرک صنعتی شیراز است و این شهرک با ایجاد ۲۰هزار اشتغال مستقیم نباید معطل آب بماند.
 شناسایی 256 شرکت مستعد دانش‌بنیانی در فارس
محمدی، کارگزار شبکه فن بازار ملی ایران نیز در این نشست بیان کرد: انتخاب کارگزاری که شناسایی نیازهای فناورانه استان را به انجام می‌رساند، ضروری بوده و در دستور کار ماست. وی ادامه داد: بیش از ۲۸۶ شرکت را شناسایی کردیم که مستعد دانش‌بنیان بوده‌اند و اگر سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان باشند، آماده همکاری با آنها هستیم.
این نشست با بازدید از 4 واحد تولیدکننده شهرک صنعتی شیراز ادامه یافت که شامل شرکت پیشرو بالابر فارس، تولیدکننده بالابرها و اولین شرکت صادرکننده بالابر بود که ماهانه ۱۲۰ دستگاه بالابر تولید می‌کند. شرکت نیروساحل نیز که از سال ۷۸ افتتاح شده و دانش‌بنیان بوده و تولید تابلوهای برق فشار متوسط با عایق گاز را به انجام می‌رساند و تأثیر 80درصدی در خروج ارز از کشور را دارد، دومین کارخانه تولیدی این بازدید بود. در ادامه از شرکت نویدپلاست که 60 درصد تولیداتش صادراتی بوده و در زمینه سفره، پلاستیک، تولید محصولات تبلیغاتی در قالب پاکت پلاستیکی و... بود، توسط خبرنگاران بازدید شد و آخرین بازدید به شرکت فرآورده‌های آماده طبخ گل پونه اختصاص یافت که از سال ۹۷ وارد شهرک صنعتی شیراز شده و سبزی خشک، منجمد و غذاهای نیمه آماده بر پایه سبزیجات تولید می‌کند؛ این شرکت در جنوب کشور رفرنس بوده و طراحی ۴ کانتر سیار با استانداردهای روز اروپا برای سامان‌دهی اغذیه‌فروشان سیار را نیز در دست کار دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی