[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قرص و مکمل‌هایی که نباید هم‌زمان بخوریم، روزنامه شیراز نوین

هر یک از ویتامین‌ها برای تأثیرگذاری بهتر، باید در زمان خاصی مصرف شوند اما مصرف هم‌زمان برخی از آن‌ها می‌تواند باعث عوارض و اختلال دارویی شود.
به گزارش نمناک، شما باید روزانه مقدار زیادی ویتامین مصرف کنید. شاید فکر کنید برای دریافت ویتامین و مواد معدنی غذا کافیست اما گاهی اوقات مکمل‌های ویتامین می‌توانند به ما در پر کردن کمبود‌های موجود در رژیم غذایی کمک کنند.
البته بسیاری از افراد هنگام استفاده از مکمل‌ها سردرگم می‌شوند و از طرفی هم سطح جذب بدن می‌‌تواند به مکمل‌‌هایی که با هم مصرف می‌کنید، بستگی داشته باشد و علاوه بر ‌این منجر به تداخلات نامطلوبی شود که می‌‌تواند برای سلامتی مضر باشد، به همین دلیل در ‌این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک ترکیب ویتامین‌هایی که نباید با هم مصرف کنید را معرفی خواهیم کرد:
منیزیم و کلسیم یا مولتی ویتامین
بسیاری از افراد دوست دارند منیزیم را شب مصرف کنند، زیرا می‌تواند باعث آرامش و شل شدن عضلات‌شان شود؛ اما اگر منیزیم مصرف می‌کنید، نباید آن را هم‌زمان با مولتی ویتامین‌تان مصرف کنید، زیرا ممکن است در جذب مواد معدنی جزیی موجود در مولتی ویتامین مثل آهن و روی اختلال ‌ایجاد کند.
علاوه بر‌این، از مصرف هم‌زمان کلسیم، منیزیم یا روی خودداری کنید، زیرا‌ این‌ها برای جذب با هم رقابت می‌‌کنند. البته مصرف کلسیم و منیزیم به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند اما برای به حداکثر رساندن فواید، باید آن‌ها را با فاصله دو ساعت از هم مصرف کنید.
ویتامین‌هایD، E و K
مطالعات نشان داده‌اند که جذب ویتامین K در یک فرد ممکن است با مصرف هم‌زمان سایر ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین E و ویتامین D کاهش یابد. ساعت مصرف‌شان را از هم جدا کنید تا جذب به حداکثر برسد. خوشبختانه، هیچ عارضه جانبی مضری وجود ندارد، اما با ‌این حال مصرف آن‌ها با هم آن‌طور که باید تأثیر ندارد؛ چرا که توانایی بدن برای جذب ویتامین‌ها در صورت مصرف هم‌زمان کاهش می‌یابد.
روغن ماهی و جینکو بیلوبا
با ‌این که مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 برای سلامت قلب عالی هستند و جینکو بیلوبا می‌تواند برای کمک به اختلالات شناختی مفید باشد؛ اما هر دو پتانسیل رقیق کنندگی خون را دارند و مصرف هر دو با هم می‌تواند خطر خون‌ریزی غیرقابل کنترل یا ناتوانی در لخته کردن را افزایش دهد.
آهن و چای سبز
با ‌این که چای سبز یک مکمل نیست، اما یک نوشیدنی خوشمزه حاوی آنتی‌اکسیدان است که بسیاری از ما به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد از آن استفاده می‌کنیم. متأسفانه مصرف مکمل‌های آهن همراه با چای سبز ترکیب خوبی نیست. چای سبز در واقع اگر به مقدار زیاد و برای مدت طولانی مصرف شود، می‌تواند باعث کمبود آهن شود. از سوی دیگر، آهن می‌تواند اثربخشی چای سبز را هم کم کند.
راه حل ‌این است در روز‌هایی که مکمل آهن‌تان را مصرف می‌کنید؛ چای سبز را حذف کنید و کلاً هم مصرف هفتگی‌تان را کاهش دهید.
مس و روی
اگر به دلیل کمبود مس از مکمل‌های آن استفاده می‌کنید، از مصرف هم‌زمان روی خودداری کنید. روی می‌تواند به تقویت سیستم ‌ایمنی کمک کند اما از طرفی هم در جذب مس توسط بدن‌تان اختلال ‌ایجاد خواهد کرد. اگر باید هر دو را مصرف کنید، حداقل با فاصله دو ساعت از هم ‌این کار را کنید.
علائمی‌که نشان می‌دهد هنوز با کمبود مس مواجه هستید عبارتند از: خستگی، ضعف، شکنندگی استخوان‌ها، حساسیت به سرما و کبودی راحت بدن.
ویتامین C و B12
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند ویتامین B12 را در دستگاه گوارش‌تان تجزیه کند و جذب B12 تان را کاهش دهد و در نتیجه شما باید قبل از مصرف ویتامین C با ویتامین B12تان حداقل دو ساعت صبر کنید. ویتامین B12 نقش مهمی ‌در تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح سیستم عصبی شما ‌ایفا می‌کند و کمبود B12 می‌تواند منجر به ضعیف شدن سلامت عصبی شود و بر رشد و عملکرد گلبول‌های قرمز تأثیر بگذارد.
رعایت ترتیب مصرف مکمل‌ها در ابتدا می‌‌تواند دشوار باشد؛ پس بهترین کار ‌این است که خیلی سرتان را شلوغ نکنید و یک برنامه روتین داشته باشید. مثلاً صبح‌ها مکمل‌های مولتی ویتامین و عصر‌ها منیزیم و پروبیوتیک مصرف کنید. بسته به فصل هم می‌توانید؛ روی و ویتامین D3 اضافی را هم با ناهار مصرف کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی