[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با شعار «با قصه لبخند بسازیم»؛ فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد، روزنامه شیراز نوین

فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» منتشر شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، این دوره از جشنواره با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه و تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی برای ثبت جهانی در بخش‌های «مدرن و کلاسیک»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیه‌ای» برگزار می‌شود.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری با تأکید بر برگزاری جشنواره‌ی بیست‌وپنجم قصه‌گویی به‌عنوان یک جشنواره‌ مترقی و درخور نام بزرگ ایران اسلامی؛ سیاست‌های کلی جشنواره‌ بیست‌وپنجم قصه‌گویی را به کارگیری تجربه ربع قرن جشنواره‌ قصه‌گویی در رخدادهای پیش رو، عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جریان قصه‌گویی، به‌کارگیری از ظرفیت‌های دولتی خصوصی و نیروهای مردمی در راستای عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جریان قصه‌گویی، ارتقای جریان قصه‌گویی به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه، گسترده‌سازی آموزش قصه‌گویی، توجه ویژه به خانواده و نوجوانان در جریان قصه‌گویی و ترویج آن، کاربست حداکثری رسانه در عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی، به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در خدمت جریان قصه‌گویی عنوان کرد.
بر همین اساس «قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، روایت اراده» (قصه‌ی کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصه‌ی کار و تلاش)، «قصه‌های نامداران» (روایت اسطوره‌ها) و «قصه‌های آزاد» محورهای موضوعی این دوره از جشنواره است.
با توجه به اینکه مخاطب قصه‌ها کودکان و نوجوانان هستند، پرداختن به قصه‌های دارای زمینه‌ی طنز و لبخند در تمامی محورهای موضوعی پیشنهاد شده است.
بخش ملی(مدرن و کلاسیک)
کلاسیک شامل قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب، قهرمانی‌ها و ... از منابع شفاهی یا کتبی که از سوی قصه‌گو به شیوه‌ی قصه‌گویی متداول اجرا می‌شود.
مدرن(نوآورانه) نیز شامل قصه‌هایی‌که به صورت خلاقانه در اجرا و متن با استفاده از تصویر و سایر ابزارهای خلاق و از منابع شفاهی یا کتبی از سوی قصه‌گو اجرا می‌شود.
بخش آیینی-سنتی
در بخش «آیینی- سنتی» قصه‌گو با نگاه به سنت‌ها و آیین‌های دینی و ایرانی، قصه‌ای را در یکی از قالب‌های «نقالی»، «پرده‌خوانی»، یا «شمایل‌گردانی» روایت می‌کند.
بخش زبان اشاره(مدرن و کلاسیک)
در این بخش قصه‌گو قصه‌اش را با زبان اشاره‌ فارسی تعریف می‌کند.
قصه‌گویی بین‌الملل
به موازات بخش ملی جشنواره‌ قصه‌گویی، بخش بین‌الملل نیز برگزار می‌شود؛ قصه‌گویان قصه‌های خود را با رویکردهای چهارگانه‌ی جشنواره انتخاب کرده و با شیوه‌های متداول و معرفی‌شده در حوزه‌ی قصه‌گویی، به اجرا می‌پردازند. این بخش به شکل رقابتی میان قصه‌گویان ایرانی و غیرایرانی برگزار می‌شود.
در این بخش برگزیدگان سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جشنواره‌های پیشین، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای و قصه‌گویان علاقه‌مند از کشورهای دیگر می‌توانند شرکت کنند.
قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای(قصه‌ی زندگی خانواده‌ من)
در این بخش قصه‌گویان در یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، برش یا بخشی از زندگی و خانواده‌ی خود را روایت می‌کنند. رویکردهای توصیف‌شده در بخش ۹۰ ثانیه‌ای باید با رویکردهای اعلام‌شده منطبق باشد. چنانچه قصه زندگی متأثر از محورهای اصلی جشنواره باشد پذیرش و داوری اثر در اولویت خواهد بود.
مخاطب بخش قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای عموم مردم هستند و همه‌ علاقه‌مندان امکان شرکت در این بخش را دارند.
همچنین جشنواره بخشی با عنوان «بخش علمی» دارد که آیین‌نامه‌ اجرایی آن به صورت مستقل طراحی و ابلاغ خواهد شد.
جوایز ویژه جشنواره نیز شامل «جایزه ویژه قصه برتر» با موضوع سردار سلیمانی و «جایزه ویژه قصه برتر» با تکیه بر لبخند است.
همچنین در این دوره از جشنواره «جایزه منحصر به فرد» جشنواره به‌عنوان نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی به شرکت‌کنندگان ایرانی و بین‌المللی به انتخاب داوران اهدا خواهد شد.
علاقه‌مندان تا پایان مهر ۱۴۰۲ فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری آثار خود به پایگاه جشنواره قصه‌گویی به نشانی kanoonfest.ir مراجعه کنند.
دبیرخانه‌ مرکزی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تهران با نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تلفن ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۶۳ آماده پاسخ‌گویی به سؤال‌هاست.
شایان ذکر است جشنواره استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سه بازه زمانی در آبان برگزار می‌شود.
مرحله‌ پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هفته آخر آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی