[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اولین عامل خطر بیماری‌های اسکلتی عضلانی چیست؟ ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه نظام ثبت پوکی استخوان (استئوپروز) در کشور ایجاد می‌شود، گفت: اختلالات عضلانی، اسکلتی شامل ۱۵۰ بیماری می‌شود و کمر درد علت اصلی ناتوانی افراد در ۱۶۰ کشور جهان است.
به گزارش بهداشت نیوز ، دکتر کوروش اعتماد در نشست کارشناسان برنامه‌های عضلانی، اسکلتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در هتل قلب تهران، گفت: افزایش وزن اولین عامل خطر، بیماری‌های شغلی دومین عامل و مصرف دخانیات، اضافه وزن و بیماری‌های کلیوی عوامل خطر بعدی بیماری‌های اسکلتی، عضلانی هستند.
وی با اشاره به این‌که پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی، اسکلتی(استئوپروز) هم اکنون یکی از سه برنامه‌ پایلوت دفتر بیماری‌های غیرواگیر در کشور است، افزود: این بیماری از نظر کمیت درگیر کردن افراد جامعه، قبل از بیماری دیابت قرار دارد و هرچه سن فرد بالاتر می‌رود درصد ابتلا به بیماری‌های اسکلتی، عضلانی بیشتر می‌شود.
وی اضافه کرد: از نظر سال‌های از دست‌رفته عمر و معلولیت‌ها، این بیماری در کشوری مثل استرالیا که دریافت‌های علمی ‌آنجا به نوعی قابل تعمیم به سایر کشورهاست، رتبه اول را داراست. بانوان بیشتر از آقایان در معرض خطر این بیماری قرار دارند، بنابراین در برنامه پایلوت ما خانم‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که در آمریکا بار مالی سالانه افتادگی بر اثر بیماری‌های عضلانی، اسکلتی ۱۷.۹ میلیارد دلار است، بیان کرد: بیش از دو سوم بیماران از فواید تشخیص استئوپروز بی‌اطلاع‌اند. در کشورهای پردرآمد ۴۴۰ میلیون نفر درگیر عوارض این بیماری بوده و ۱.۷۱ میلیارد نفر در جهان به بیماری‌های اسکلتی، عضلانی مبتلا هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی ‌وزارت بهداشت، اعتماد افزود: نتایج یک مطالعه علمی ‌در سال ۲۰۱۹ نشان داد از هر سه نفر یک نفر نیاز به بازتوانی دارد و ۵۷۰ میلیون نفر در دنیا به کمر درد مبتلا هستند.‌
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت اجرای اسناد دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، توجه به این اسناد در برنامه هفتم توسعه کشور را مورد تأکید قرار داد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی