[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشارکت ۴۴ هزار میلیارد تومانی در بخش تعاون، روزنامه شیراز نوین

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال هم‌زمان با هفته تعاون طی ۶ ماه گذشته مشارکت ۴۴ هزار میلیارد تومانی مردم در بخش تعاون را شاهد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.
به گزارش ایرنا، «مهدی مسکنی» در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته تعاون، اظهار داشت: در هفته تعاون ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۸ پروژه در بخش تعاون با مبلغ بیش از ۳.۳ همت به بهره‌برداری رسید و در هفته تعاون سال گذشته ۴.۱ همت رقم خورد و امسال شاهد رشد این بخش هستیم.
وی افزود: در این هفته برنامه‌های مختلفی از جمله حضور در مزار امام راحل و تجدید بیعت بخش تعاون با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب، دیدار با مراجع عظام قم، دیدار تعاونگران با رئیس مجلس شورای اسلامی، اتصال تعاونی‌ها به سامانه بورس کالا، برگزاری نشست تعاونگران پیشران بخش تعاون برگزار می‌شود.
صادرات ۱.۵ میلیارد دلار صادرات بخش تعاون
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات بخش تعاون خبر داد و گفت: شاهد این رشد در بخش صادرات هستیم که هدف‌گذاری امسال ۱.۸ میلیارد دلار در قالب افزایش ۲۰ درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی بخش تعاون انجام شده است.
وی ادامه داد: ۱۰۱ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که در حوزه‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی فعالیت می‌کنند ضمن اینکه در دولت سیزدهم شبکه سازی و هوشمندسازی فعالیت‌های بخش تعاون را دنبال می‌کنیم.
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی هفت سرویس هوشمندسازی فعالیت‌های بخش تعاون هم خبر داد و گفت: رونمایی از سامانه OTC در راستای عضویت اعضا در تعاونی‌ها و رونمایی از سامانه ویکی تعاون نیز در این هفته صورت می‌گیرد؛ همچنین برگزاری مجمع الکترونیک تعاونی‌ها نظیر برگزاری مجمع بانک رفاه کارگران با پنج هزار عضو در سال گذشته از دیگر اقدامات مربوط به هفته تعاون است.
مسکنی اضافه کرد: در آینده شعب هیبریدی بانک توسعه تعاون شکل می‌گیرد که این شعب به‌عنوان دفاتر تسهیل‌گری نقش جدی‌تری را در کنار تعاونی‌ها ایفا خواهند کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه طبق سند توسعه تعاون باید ۲ درصد از تولید ناخالص ملی توسط این بخش کلید بخورد، عنوان کرد: این امر نیازمند تحقق ۲۹۰ همت است؛ در راستای این سند، برای ۲۹ دستگاه تکالیفی در سند توسعه تعاون دیده شده است.
وی ادامه داد: هدف این سند افزایش سالانه ۲ درصدی بخش تعاون برای تحقق بلندمدت ۲۵ درصدی از اقتصاد است و دبیرخانه سند به‌عنوان یک دبیرخانه فرابخشی در وزارت تعاون شکل گرفته است. هم‌افزایی بین دستگاه‌ها در قالب سند توسعه تعاون برنامه‌ریزی شده است؛ ضمن اینکه ما در بخش دولتی تعاون در دوست سیزدهم رویکرد تقویت اتاق تعاون و نهادهای بخش تعاون را در دستور کار داریم.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اهمیت به بخش تعاون در لایحه برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌شود.
مسکنی با اشاره به پرداخت ۳۱ همتی در سال گذشته به بخش تعاون گفت: این تسهیلات توسط ۲۴ بانک توزیع و همچنین در شورای‌عالی اشتغال مصوب شد که ۲۵ درصد تسهیلات باید به بخش تعاون تخصیص پیدا کند.
وی بیان داشت: در سال گذشته، مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای حوزه تعاون محقق شد و امسال خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.
جذب ۲۵۳ هزار میلیارد ریال منابع جدید در بانک توسعه تعاون
محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در ادامه این نشست، بیان کرد: ظرف ۲ سال گذشته ۲۵۳ هزار میلیارد ریال منابع جدید جذب شده است.
وی افزود: در ابتدای دولت منابع بانک توسعه تعاون ۳۲۶ هزار میلیارد ریال بود که در حال حاضر ۵۷۰ هزار میلیارد ریال تحقق یافته است. ۵۰ درصد منابع مذکور در حوزه منابع ارزان‌قیمت برآورد می‌شود.
شیخ حسینی ادامه داد: سرمایه بانک توسعه تعاون قبل از دولت از ۲۸ هزار میلیارد ریال به ۶۲ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است؛ ضمن اینکه ما در همه تکالیف پرداختی در حوزه پرداخت تسهیلات بخش‌های مختلف نظیر خط اعتباری بخش تعاون بیش از ۹۰ درصد تکلیف را انجام داده‌ایم.
صدور ۸۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای بخش تعاون
البرز محمدی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در ادامه این نشست عنوان کرد: در دولت سیزدهم حدود ۸۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده است.
وی ادامه داد: این صندوق به‌عنوان یک صندوق حمایتی پوشش ریسک تسهیلات و منابع اعتباری تعاونی را دنبال می‌کند؛ در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت صادر شده است که در مجموع رشد بیش از ۵۸ درصدی در این حوزه به ثبت رسید.
محمدی گفت: در ۲ سال گذشته کارمزد برای شرکت‌های تعاونی ۶۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین ۱۰۰ درصد ضمانت تسهیلات خرد برای زنان سرپرست خانوار در این مدت صورت گرفته است، ضمن اینکه به طرح‌های اشتغال پایه روستایی ورود داشته‌ایم.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در ادامه گفت: افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را در دستور کار داریم که در این حوزه طرحی تهیه شده است. طبق اساسنامه صندوق، ۱۰ برابر سرمایه امکان ایجاد تعهد وجود دارد که این مهم اکنون به هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.
وی تأکید کرد: تعهد ۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای زنان سرپرست خانوار در اشتغال خرد در سال گذشته ارائه شد که تا به حال هفت میلیارد تومان این مبلغ محقق شده و تا پایان سال به عدد تعهدشده خواهیم رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی