[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شیرمادر بهترین تغذیه برای نوزاد است ، روزنامه شیراز نوین

شیرمادر بهترین تغذیه
برای نوزاد است   

تغذیه با شیر مادر یکی از بهترین راه های تأمین سلامتی نوزاد است، چراکه حاوی آنتی‌ بادی‌هایی است که از نوزادان در برابر بسیاری از بیماری‌ های عمومی دوران کودکی محافظت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیر مادر تمامی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در ۶ ماه نخست زندگی را به همراه دارد. همچنین، این غذای طبیعی، بیش از نیمی از مواد مورد نیاز برای تغذیه کودک در ۶ ماه دوم نخستین سال تولد و بیش از یک‌سوم مواد غذایی نوزاد در سال دوم را نیز تأمین می‌کند؛ به همین دلیل طولانی‌تر بودن دوره شیردهی برای نوزاد و کودک اهمیت ویژه‌ای دارد.
سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در آزمون‌های هوش، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و احتمال ابتلای آنها به اضافه وزن و چاقی و بیماری دیابت کمتر می‌شود. از سوی دیگر، احتمال ابتلای مادرانی که نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کنند به سرطان سینه و تخمدان کمتر است.
مادر برای اینکه شب‌ها انرژی کافی جهت شیر دادن به نوزاد را داشته باشد، بهتر است در طول روز، همزمان با خواب نوزاد، همراه او بخوابد یا چرت کوتاهی بزند. همچنین، مادر باید مصرف چای و قهوه را به حداکثر دو فنجان در روز کاهش دهد و از مصرف نوشابه‌های گازدار طی دوره شیردهی بپرهیزد.
یادتان نرود مادر برای مراقبت از نوزاد به انرژی و سلامتی کافی نیاز دارد، بنابراین در دوره شیردهی باید توجه ویژه‌ای به مادر شود.
پدران حامی مادران شیرده
مادرانی که در دوره شیردهی از طرف همسران خود حمایت می‌شوند، علاوه بر تجربه حس امنیت و آرامش، مدت زمان طولانی‌تری به کودک خود شیر می‌دهند. پدرها در این مدت می‌توانند با تعویض پوشک، خواباندن، نوازش کردن و حمام کردن نوزاد به همسرانشان کمک کنند تا مادر بتواند بیشتر استراحت کرده و مراقب خود و نوزاد باشد. نکته مهم دیگر این است که مادر احتمالاً بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی به حمایت بیشتر همسر و گذشت زمان نیاز دارد تا بتواند فرآیند شیردهی به کودک خود را به خوبی ادامه دهد.
به مناسبت هفته جهانی شیردهی، کمپینی جهت افزایش آگاهی از اهمیت شیردهی با شعار «مثل پروانه دور او بگردیم …» با همکاری مرکز تحقیقات شیر مادر، پژوهشکده سلامت خانواده و مای بیبی با تمرکز بر ۴۰۰ بیمارستان و ۱۰۰ مرکز پزشکی زنان و زایمان در ۲۲ استان کشور در روزهای ۱۰ الی ۱۷ مرداد اجرا شد.
همچنین طی هفته جهانی شیردهی، نمایندگانی با حضور در ۳۴ بیمارستان در سطح کشور اهمیت شیردهی نوزاد به ویژه در ۶ ماه نخست پس از تولد را برای مادران تازه فارغ شده تشریح کردند که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دو کارگاه آموزشی برای این مادران در بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان عرفان در روزهای ۱۶ و ۱۷ مرداد برگزار شد. افزایش آگاهی در اطرافیان مادرانی که به تازگی کودک آنها متولد شده‌اند، می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش دوران شیردهی و سلامت مادر و کودک بگذارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی