[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیشتر قدم بزنید تا بیشتر عمر کنید، روزنامه شیراز نوین

بزرگترین مطالعه جهان نشان می‌دهد که هر چه بیشتر راه بروید، خطر مرگ کمتر می‌شود، حتی اگر کمتر از پنج هزار قدم راه بروید.
به گزارش بهداشت نیوز، براساس نتایج بررسی‌های اخیر محققان، تعداد قدم‌ها و میزان پیاده‌روی که برای سلامت شما مفید است، کمتر از آن چیزی است که تصور می‌کردید.
این مطالعه که امروز در مجله اروپایی قلب و عروق(European Journal of Preventive Cardiology) منتشر شد، نشان داد که حداقل سه هزار و 967 قدم پیاده‌روی در روز خطر مرگ  به هر دلیلی و 2 هزار و 337 قدم در روز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
با این حال، تجزیه و تحلیل جدید 226 هزار و 889 نفر از 17 مطالعه مختلف در سراسر جهان نشان داده است که هرچه بیشتر پیاده‌روی کنید، مزایای بیشتری برای سلامتی شما خواهد داشت؛ به طوری‌که با هر 500 تا 1000 قدم اضافی که راه می‌روید، خطر مرگ به هر دلیل یا مرگ بر اثر بیماری قلبی و عروقی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
افزایش هزار قدم در روز با کاهش 15 درصدی خطر مرگ به هر دلیل و افزایش 500 قدم در روز با کاهش هفت درصدی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.
پروفسور Banach رهبر این پژوهش و استاد قلب و عروق دانشگاه پزشکی لودز لهستان، می‌گوید: «مطالعه ما تأیید می‌کند که هرچه بیشتر راه بروید، بهتر است. ما متوجه شدیم که این امر برای مردان و زنان، صرف نظر از سن و صرف نظر از زندگی در یک منطقه معتدل، نیمه‌گرمسیری، نیمه‌قطبی یا منطقه‌ای با آب‌و‌هوای ترکیبی، صدق می‌کند. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که برای کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از هر علتی به چهار هزار قدم در روز و حتی کمتر برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نیاز است.
مستندات قطعی نشان می‌دهد، سبک زندگی بی‌تحرک ممکن است منجر به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و کوتاه‌تر شدن طول عمر شود.
مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی ناکافی بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. زنان بیشتر از مردان(32 درصد در مقابل 23 درصد) و افراد در کشورهای با درآمد بالاتر در مقایسه با کشورهای کم‌درآمد(37 درصد در مقابل 16 درصد) فعالیت بدنی کافی ندارند.
براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، فعالیت بدنی ناکافی چهارمین علت شایع مرگ و میر در جهان است و سالانه 3.2 میلیون مرگ مربوط به کم‌تحرکی گزارش می‌شود. از طرفی همه‌گیری COVID-19 منجر به کاهش فعالیت بدنی شد و دو سال بعد از آن نیز سطح فعالیت بهبود نیافته است.
دکتر Ibadete Bytyci از مرکز بالینی دانشگاه کوزوو پریشتینا، نویسنده ارشد مقاله، می‌گوید: تاکنون مشخص نشده بود که تعداد بهینه گام‌ها و تاثیر آن بر سلامتی چقدر است. با این حال، باید تأکید کنم که اطلاعات محدودی در مورد تأثیر چشمگیر 20 هزار قدم در روز وجود دارد، بنابراین همچنان نیاز است این نتایج در گروه‌های بزرگتری از مردم تأیید شود.
این متاآنالیز اولین موردی است که نه تنها تأثیر پیاده‌روی تا 20 هزار قدم در روز را ارزیابی می‌کند، بلکه به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا بسته به سن، جنس یا محل زندگی افراد در جهان، میزان این تأثیر تفاوت‌ می‌کند یا خیر.
محققان به طور متوسط هفت سال وضعیت شرکت‌کنندگان را پیگیری کردند؛ میانگین سنی آنها 64 سال بود و 49 درصد شرکت‌کنندگان زن بودند.
در افراد 60 سال یا بیشتر، میزان کاهش خطر مرگ کمتر از افراد کمتر از 60 سال بود. در افراد مسن‌تر، 42 درصد کاهش خطر در افرادی که بین 6 هزار تا 10 هزار قدم در روز راه می‌رفتند مشاهده شد، در حالی که در بزرگسالان جوانی که بین 7 هزار تا 13 هزار قدم در روز راه می‌رفتند، 49 درصد کاهش خطر مشاهده شد.
پروفسور Banach می‌گوید: در دنیایی که داروهای پیشرفته‌ای برای مقابله با بیماری‌های خاص قلبی عروقی در دسترس است، معتقدم همیشه باید بر تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش، که قهرمان اصلی تحلیل ما بود، تأکید شود، چراکه ممکن است حداقل در کاهش خطرات قلبی عروقی و افزایش عمر مؤثرتر باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی