[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

فرسودگی شغلی در حرفه معلمی، روزنامه شیراز نوین

فرسودگی شغلی از نظر مفهومی یک حالت خستگی بدنی، هیجانی و ذهنی است که ناشی از فشار هیجانی پی‌درپی است. در واقع این عارضه ناشی از تنیدگی و فشارهای عصبی است و از این رو عوامل ایجادکننده تنیدگی در ایجاد آن نقش مؤثری دارند. مهم‌ترین مشکل مبتلایان به فرسودگی شغلی، رنج حاصل از فرسودگی جسمی است. قدرت افراد در این حالت برای کار کردن کم است و اغلب خسته و ناتوان هستند. مشکل دوم آنان، فرسودگی ذهنی و نگرشی است؛ یعنی نسبت به دیگران بدبین می‌شوند و با داشتن نگرش منفی سعی دارند با دیگران مثل شیء رفتار کنند و سومین مشکل، فرسودگی هیجانی است که با افسردگی و احساس درماندگی همراه است. فرسودگی شغلی، فقدان نیرو را به دنبال خواهد داشت که در نهایت به کاهش عملکرد و دیگر اثرات منفی منجر می‌شود و از عمده‌ترین پیامدهای اجتناب‌ناپذیر استرس شغلی در معلمان است که بر ابعاد مختلف کار و اجتماعی آنان تأثیر می‌گذارد. با توجه به رسالت و نقش مؤثر معلمان در رشد ابعاد وجودی دانش‌آموزان و تربیت نیروی انسانی و مسئولان آتی جامعه به ویژه در دوره ابتدایی که زمینه‌ساز و اساس رشد در دوره‌های بعدی محسوب می‌شود، اهمیت و سلامت بهداشت روانی معلمان آشکار است. حضور معلمان سالم، بانشاط و کارآمد می‌تواند چهره و محتوای سازمان آموزشی را متحول کند و محیطی سالم برای فراگیران فراهم آورد. در حالی که معلم خسته، کسل و بی‌انگیزه موجب اتلاف وقت و انرژی و عدم رشد و تکامل فراگیران را در پی دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند تجارب نامطلوب با ایجاد فشار روانی به مرور، قدرت تحمل فشار و توانایی مقابله با آن را کاهش داده و در نهایت منجر به اختلال فرسودگی شغلی شده و مشکلاتی در زمینه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری ایجاد می‌کنند. همچنین فرسودگی شغلی ازجمله اختلالاتی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری قرار گرفته است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از افراد سازمان‌های فعال از این عارضه رنج می‌برند و فرد مبتلا به این اختلال، دچار افسردگی شده و احساس می‌کند پیشرفتی ندارد، عملکردش کاهش می‌یابد، گرفتار انواع سردردها، کاهش وزن و اختلال در خواب می‌شود. شرایط نامطلوب کاری اعم از فشارهای فیزیکی، امکانات و تجهیزات مدرسه، مشکلات مالی معلمان و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان به اشکال مختلف سلامت و بهداشت روانی معلمان را به مخاطره انداخته و منجر به ناخشنودی شغلی می‌شود. سختی کار در دوره ابتدایی و حضور معلم در نقش‌های مختلف هم به عنوان آموزش دهنده مواد درسی و هم شکل دهنده رفتار و شخصیت کودکان، از عوامل مؤثر در ایجاد احساس نارضایتی و خستگی از کار معلمان است.
ناصر حسین‌زاده، مدیر آموزشگاه استثنایی مجید راهبی، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی