[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعالی جامعه از دانشگاه انقلابی، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- شیرازنوین
آیین افتتاحیه طرح ملی اعتلا ویژه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد. طرح ملی اعتلا مشتمل بر دوره تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای مسئولان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی صبح سه‌شنبه 31 مردادماه با حضور جمعی از مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کشور و استان فارس در سالن اجتماعات اردوگاه شهید ربانی برگزار شد.
 اهمیت ژرف‌اندیشی در رسالت مراکز آموزش عالی
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خواستار ژرف‌اندیشی پیرامون رسالت مراکز آموزش عالی در راستای حل مشکلات جامعه و جهاد تبیین شد.
دکتر محمد قربانی گلشن آباد با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: استانداردهای دوگانه دشمنان ملت ایران به خوبی در حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) مشهود بود که حتی از کلمه ترور هم در پوشش اخبار این واقعه استفاده نکردند. او با پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت، شهدای حرم، شهدای سلامت و همه سلحشوران ملت بزرگ ایران ادامه داد: دشمنان ملت ایران همواره تمرکز دوچندانی بر مراکز آموزش عالی و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌اند، زیرا این مجموعه براساس اسناد بالادستی می‌خواهد بساط نفوذ و سطحی‌نگری را از نظام دانشگاهی برچیند.
 دانشگاه به نظام وابستگی دارد
وی با تأکید بر این موضوع که دانشگاه باید در خدمت ملت، کشور و نظام باشد، اظهار داشت: دانشگاه خارج از نظام نیست بلکه به آن وابستگی دارد.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خواستار ژرف‌اندیشی در حوزه تحقیقات دانشگاهی شد و افزود: فعالیت اهالی دانشگاه زمانی ارزش دوچندانی می‌یابد که در حوزه گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم انجام شود. امروزه مردم از ما می‌پرسند که منابع عظیمی از بیت‌المال که به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد صرف چه چیزی می‌شود و چرا نتایج مثبت آن در زندگی ما ملموس نیست؟ وی با تأکید بر این موضوع که مردم مالیات می‌دهند تا مجامع دانشگاهی از مشکلات آنها گره‌گشایی کنند، گفت: اگر امروز با چنین شرایطی در حوزه‌هایی نظیر خودروسازی و آسیب‌های اجتماعی و غیره روبه‌رو هستیم، متهم ردیف اول در حوزه‌های عملی و نظری دانشگاه است، زیرا بدنه کارکنان و مسئولان برخاسته از دانشگاه هستند و در دانشگاه مبانی اصلی مقابله با چالش‌های پیرامونی را فرا نگرفته‌اند.
دکتر قربانی از طرح ملی اعتلا به‌عنوان سرآغازی برای حل مشکلات جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت مجامع دانشگاهی یاد کرد و ادامه داد: این طرح با نیتی خیرخواهانه و مخلصانه طراحی شده است.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان داشت: ایران اسلامی بیش از 230 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است که عمده آنها از طبقه محروم جامعه هستند و یکایک ما به انداز مسئولیتی که داریم در قبال پاسخ‌گویی به آنها مسئول هستیم. به همین دلیل برای آگاهی از نیت افراد نباید با ارزیابی ظاهری دچار گمراهی شویم، بلکه باید با نگاهی دقیق و موشکافانه عملکرد آنها را تحت بررسی قرار دهیم.
 شناسایی چالش‌ها با اجرای طرح پایش
او پیرامون طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: براساس این طرح از دستگاه‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و همه ساختارها خواسته شده تا مسائل و مشکلات خود را در میان بگذارند تا اساتید دانشگاه در این حوزه تحقیق و تفحص کنند.
دکتر قربانی با تأکید بر اینکه قبله مجامع دانشگاهی باید به سوی منویات اسلام باشد، افزود: غربی‌ها در برابر این تغییر مخالفت‌های زیادی نشان می‌دهند، زیرا در تلاش هستند تا مراکز علمی ما همسو با خواسته‌های آنان در تکاپو باشد.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: دانشگاه از لحاظ تبارشناسی تاریخی در ایران نهادی جدید تأسیس است که با ارسال جمعی از محصلان به اروپا آغاز فعالیت کرد. وی در ادامه با تشریح مبانی مدرنیسم گفت: اومانیسم ادعای بی‌پایه و اساس اصالت انسان به‌جای اصالت پروردگار متعال را مطرح می‌کند و در لایه‌های بعدی با سکولاریسم روبه‌رو هستیم که خواستار انفکاک نهاد دیانت از سیاست است و پس از آن مبانی دیگری نظیر اصالت علم و اصالت تجربی عنوان شد.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: در حوزه مدرنیته مبتذل شاهد ظهورات اجتماعی آن در سبک زندگی هستیم که مصادیق آن در شرب خمر، سگ گردانی، صنایع فرهنگی نظیر سینما و موسیقی، پوشش ظاهری، اعتیاد به مواد افیونی و مواردی از این‌دست در جامعه غربی مشهود است.
او با هشدار نسبت به این موضوع که محتوای اصلی مدرنیته در حال رسوخ به مجامع دانشگاهی و محافل آکادمیک هم هست، اظهار داشت: تولید علم محصول کنکاش و یافتن پاسخ برای پرسش‌هایی است که جواب‌های آن توسط اساتید و معلمان مطرح می‌شود؛ به همین دلیل اگر پرسش‌ها زاییده چالش‌های محیط پیرامون نباشند و از سوی بیگانگان طرح شوند، پدیده رسوخ و نفوذ شکل گرفته است.
 طرح ملی اعتلا دوره‌ای کارآمد، سازنده و پربار است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این مراسم از طرح ملی اعتلا به‌عنوان دوره‌ای کارآمد، سازنده و پربار یاد کرد که با استقبال قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است.
دکتر محمدرضا قائدی در آیین افتتاحیه طرح ملی اعتلا با خیر مقدم به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که از استان‌های مختلف کشور در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) گرد هم آمده‌اند، اظهار کرد: طرح ملی اعتلا به‌عنوان یکی از دوره‌های کارآمد، سازنده و کاربردی نقش ارزنده‌ای در تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای مسئولان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی داشته است. او با محکوم کردن حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان شد، گفت: دوره اول طرح ملی اعتلا در استان فارس در بهمن‌ماه سال گذشته با شرکت 150 نفر از اساتید برجسته در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد که دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت؛ در ادامه، دوره استانی این طرح با حضور 250 نفر از اساتید در خردادماه 1402 برگزار شد و امروز نیز میزبان جمع کثیری از اساتید کشوری در همایش دو روزه شیراز هستیم.
این مقام عالی آموزشی با اشاره به اهمیت دانش‌افزایی در حوزه آموزش‌و‌پرورش هم بیان کرد: دوره ملی اعتلا به همت مجموعه توانمند دانشگاه آزاد اسلامی و با ابداع دکتر قربانی گلشن آبادی، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با قدردانی از همه برگزارکنندگان این طرح سراسری افزود: نتایج برگزاری این طرح‌های فاخر در دانش‌افزایی اساتید، مسئولان، کارکنان و دانشجویان مشهود است.
دکتر قائدی در بخش پایانی سخنانش از همزمانی برگزاری طرح ملی اعتلا با مسابقات فوتسال کارکنان و هیئت‌علمی‌های سراسر کشور در شیراز خبر داد و افزود: به دلیل رویدادهای متنوعی که در حال برگزاری است، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی فارس در جبهه‌های مختلفی در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.
 ایستادگی طرح ملی اعتلا در جبهه جنگ ترکیبی
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس از طرح ملی اعتلا به‌عنوان راهکاری مؤثر در عرصه جنگ ترکیبی یاد کرد.
حجت‌الاسلام یعقوبی با تشریح برخی از دستاوردهای طرح ملی اعتلا اظهار داشت: براساس منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که ضرورت تدبیر در جنگ ترکیبی را یادآور می‌شوند؛ با بهره‌گیری از طرح‌هایی نظیر طرح ملی اعتلا،‌ می‌توان قدم‌های جدید و مؤثری برای جامعه برداشت. او با اشاره به اهمیت به‌روز بودن دانش اساتید و دانشجویان در شرایط بمباران خبری دشمن در فضای مجازی افزود: جهاد تبیین با وجود راهکارهایی نظیر طرح ملی اعتلا کاملاً احساس می‌شود. حجت‌الاسلام یعقوبی با تأکید بر علم‌آموزی، مطالعه بیشتر و برخورداری از دانش روز جهان گفت: دور هم بودن اساتید و وحدت و انسجام آنها موجب تقویت انگیزه‌ها خواهد شد تا بدین‌وسیله در راه پیشبرد آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش موفق عمل کنیم. نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در بخش پایانی سخنانش، پاسخ‌گویی به شبهات را مهم و چاره‌ساز ارزیابی کرد. 
بر‌اساس این گزارش گفتنی است طرح ملی اعتلا مشتمل بر دوره تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای مسئولان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی