[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۳
  • دوره جدید

آمادگی قبلی معلم و شاگرد برای درس، روزنامه شیراز نوین


معلم و شاگرد بیش از آنکه درس آغاز شود و قبل از آنکه شاگرد سؤالی مطرح سازد، در مورد درس و سؤال خود دقت و تأمل نمایند و آن را آماده سازند تا از شتابزدگی و لغزش و تصورات و واژگونی درک و فهم مصونیت داشته باشند.
مقدمه یا معرفی
هر عمل فکری از جایی آغاز می‌شود که معلم احساس کند دانش‌آموزان توانایی اجرای آن را دارند یا لازم است آن را بیاموزند. معلم می‌تواند مهارت را در درسی مقدماتی به مدت سی تا پنجاه دقیقه معرفی کند؛ البته مدت زمان واقعی به توانایی دانش‌آموزان و تبحر آنان در مهارت‌های پیش‌نیاز و پیچیدگی مهارت معرفی شده بستگی دارد. هدف مقدمه، معرفی اجزا یا عناصر اصلی مهارت فکری جدید است. اگر مهارت معرفی شده، مهارتی اساسی و مهم باشد، معلم باید به طور مستقیم آن را آموزش دهد؛ البته نباید فقط به معرفی و ارائه یک الگوی عملی طراحی شده اکتفا کند؛ بلکه با راهنمایی مناسب فرصت یا فرصت‌هایی را برای درگیر شدن دانش‌آموزان با موضوع فراهم نماید. زمانی که معلم در یک درس یا در موقعیت آموزشی خاصی احساس کند دانش‌آموزان باید بهتر از گذشته قادر به تفکر باشند، به آموزش مهارت تفکر می‌پردازد. زمان و محتوای مورد نیاز برای آموزش این مهارت به پیچیدگی مهارت، توانایی و تجارب گذشته دانش‌آموزان بستگی دارد.
نیره فتوت، دبیر شاغل در آموزشگاه استثنایی مجید راهبی، آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی