[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۶
  • دوره جدید

انواع مقدمه در آموزش، روزنامه شیراز نوین

برای تدریس درس، مقدمه‌های بی‌شماری وجود دارد که در اینجا به پنج نمونه معمول اشاره می‌شود:
مقدمه مروری: این نوع مقدمه، نگرش‌ها، مهارت‌ها و دانش پیشین را مرور می‌کند. بدون داشتن یک چنین مقدمه‌ای هیچ جرقه یا تکانی برای علاقه‌مند کردن فراگیرندگان به درس وجود نخواهد داشت.
مقدمه موضوعی: این نوع مقدمه ارجاعاتی به وقایعی دارد که به تازگی اتفاق افتاد و در خبرها و مطبوعات و رادیو و تلویزیون آمده است. این مقدمه باید حتماً به رخدادهایی اشاره کند که در چند روز اخیر در مراکز و محیط‌های گوناگون روی داده است. مقدمه‌های عنوانی پیوند نزدیکی میان کلاس و دنیای خارج از کلاس ایجاد می‌کنند. چنین مقدمه‌هایی به سادگی قابل طرح و ارائه هستند و نشان می‌دهند که معلم در جریان وقایعی که در خارج از کلاس اتفاق می‌افتد قرار دارد.
مقدمه روایتی: در این نوع مقدمه‌ها، از تجارب عمومی برای تصویر کردن یک اصل استفاده می‌کنند گاهی لازم است قیاسی نیز صورت گیرد. این عمل وام‌گرفتن اندیشه‌ای از رشته‌ای و به کار بردن آن در زمینه دیگر است. مقدمه‌های روایتی روشنگر موضوعات هستند و از آنجا که چنین مقدمه‌ای تا حدی مشکل است باید موارد قبلاً تعیین و برای کلاس آماده شوند.
مقدمه تاریخی: مقدمه تاریخی نوعی از مقدمه است که در آن، از رخدادهای تاریخی استفاده می‌شود. تاریخ منبع فوق‌العاده‌ای برای مقدمه یا شروع درس است و منبع تغذیه پایان‌ناپذیری برای این منظور به شمار می‌رود. ممکن است مقدمه‌های تاریخی فریبنده باشند، به این سبب باید محتاطانه از آنها استفاده کرد. استفاده زیاد از مقدمه‌های تاریخی سبب خستگی می شود.
مقدمه شوک‌آور: این مقدمه، محرکی بسیار قوی است و برانگیزاننده علاقه و جلب کننده توجه است. آغاز کردن درس با این روش، فراگیرندگان را با واقعیت رودررو می‌کند، اما از مقدمه‌های شوک‌آور باید با احتیاط استفاده کرد. زیرا فراگیرندگان را می‌ترسانند و سطح اضطراب آنان را بالا می‌برند. اگر شوک وارده زیاد باشد، دانش‌آموزان در برگشتن به حالت اولیه و آماده شدن برای توجه به درس با مشکل مواجه خواهند شد، صرف نظر از نوع مقدمه‌هایی که به کار گرفته می‌شود لازم است مقدمه در جایی پایان یابد. نقطه‌ای که مقدمه خاتمه می‌یابد پیکره اصلی درس شروع می‌شود و ضرورت دارد که در مقدمه، اهداف درس فهرست‌وار ذکر شود و منظور از اهداف مورد نظر نیز بیان گردد. هر معلم یا مدرس برای تدریس خود در ابتدای تدریس از مقدمه‌گویی استفاده کند خیلی بهتر است و نتیجه می‌دهد؛ ولی اگر استفاده نکند و معلم بدون مقدمه وارد بحث اصلی درس شود، دانش‌آموز چه می‌داند این موضوع درس در چه مورد است و چرا باید یاد بگیرد و سؤالات دیگر...
اعظم امیدی‌راد، هنرآموز آموزشگاه استثنایی مجید راهبی، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی