[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۱۷
  • دوره جدید

هماهنگی و روابط انسانی در مدارس، روزنامه شیراز نوین

آنچه در حیات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است. روابط انسانی موهبتی است که در انسان به ودیعه گذاشته شده تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و با هم زندگی کنند. روابط انسانی سرمنشأ رفع همه نیازهای انسانی است. در سایه روابط انسانی روان انسان، تلطیف می‌یابد، استعدادش می‌شکفد و به بار می‌نشیند. تعلیم، تغییر در رفتار است و مدرسه جولانگاه تغییر و تبدیل است. پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط انسانی محقق می‌گردد. تا مدیر با معلم، مدیر با دانش‌آموز، مدیر با اولیا و… رابطه برقرار نکند، چگونه می‌تواند احساسات و عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد؟ از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیرقابل انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به عنوان هماهنگ کننده، در ایجاد جو مسئولیتی سنگین‌تر دارد. روابط انسانی به مطالعه راه‌های ایجاد زمینه‌ها و شرایط مناسب برای زندگی و رشد افراد می‌پردازد. محیط و شرایط مناسب به وضعیت و یا موقعیتی اطلاق می‌شود که در آن افراد بتوانند از طریق دست یافتن به نیازهای منطقی خود رشد کنند، رشدی که در راستای فطرت آنهاست. در نهایت، استعداد و توانایی‌های بالقوه آنان را شکوفا می‌کند؛ به طوری که با ویژگی‌های موجود زنده سازگاری داشته باشد. «جو» مجموعه‌ای از حالات، خصوصیات یا ویژگی‌های حاکم بر یک محیط یا فضای آموزشی مانند مدرسه است که آن را قابل اعتماد یا غیر قابل اعتماد، جاذب یا دافع، رعب‌آور یا آرام‌بخش، بازدارنده یا محرک، خلاق یا راکد و... می‌سازد و موجب می‌گردد مدارس یک مقطع تحصیلی، با اینکه از یک دستورالعمل و آئین نامه آموزشی ابلاغ شده تبعیت می‌کنند، دارای جوی متفاوت باشند. مشاهده شده است عواملی مانند ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و غیره در دو مدرسه نسبتاً نزدیک در یک مقطع تحصیلی کاملاً مشابهت داشته باشند، لاکن جو حاکم بر آنها متفاوت است. در بین دانش‌آموزان و کارکنان (معلمان و کادر اداری) و حتی اولیا اصطلاحاتی چون جو سالم، جو ناسالم، جو باز، جو بسته، جو مسموم و مانند آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نوعی بر روابط انسانی حاکم بر مدارس حکایت می‌کند. جو باز و سالم، جوی است که افراد در آن احساس آزادی می‌کنند و خود را در تصمیم‌گیری‌ها و سرنوشت مدرسه شریک می‌‌دانند. در این جو، با اعتقاد به اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین اداری شیوه‌های مناسب برای رشد آموزشی و تربیتی مدرسه اتخاذ می گردد.
فاطمه اسدی زردخشویی، آموزگار پایه اول دبستان رودکی یک، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی