[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قاچاق مانع تحقق مهار تورم می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: قاچاق کالا مانع تحقق مهار تورم و رشد تولید می‌شود و برخورد با آن در اولویت اداره کل تعزیرات حکومتی فارس قرار دارد؛ بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد سه‌هزار و 770 فقره پرونده تخلفات مرتبط با قاچاق یا عرضه خارج از شبکه سوخت در شعب تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
قاچاق کالا و سوخت یکی از دغدغه‌هایی است که اقتصاد شهر و استان ما را تحت تأثیرات نامطلوب خود قرار می‌دهد و به رشد تولید لطمه وارد می‌سازد. همچنین مواردی همچون دریافت کمیسیون‌های بالا توسط برخی مشاوران املاک و دریافت شهریه‌های نجومی توسط مدارس غیرانتفاعی از دغدغه‌های شهروندان است که در این خصوص با هدف اینکه چه اقداماتی با متخلفان این بخش‌ها به انجام می‌رسد، به سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس رفته‌ایم و با او به گفت‌وگو 
نشسته‌ایم:
غلامرضا سالاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک نهاد رسیدگی‌کننده به پرونده‌های تخلفات و حلقه نهایی در مقابله با قاچاق، صرفاً به پرونده‌هایی که توسط نیروی انتظامی در این حوزه ارسال می‌شود، رسیدگی می‌کند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد سه‌هزار و 770 فقره پرونده تخلفات مرتبط با قاچاق یا عرضه خارج از شبکه سوخت در شعب تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفته است. وی افزود: در این میان قاچاقچیان سوخت موظف به پرداخت یک‌هزار و 400میلیارد ریال جریمه نقدی شده‌اند و علاوه بر این سوخت‌های مکشوفه نیز ضبط شده است. سالاری تصریح کرد: احکام مورد اشاره به استناد تبصره چهار ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب مجلس شورای اسلامی، مبنی بر ضبط کالا و پرداخت جریمه 2 تا 4 برابر ارزش سوخت مکشوفه صادر و اجرا شده و سوخت توقیف شده پس از صدور حکم قانونی، تحویل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان می‌شود. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان فارس و هم‌جواری با استان‌های مرزی تأکید کرد: میزان اختلاف زیاد میانگین قیمت فرآورده‌های سوختی در بازار داخلی و کشورهای همسایه، انگیزه متخلفان برای قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس با اشاره به روش‌های گوناگون متخلفان برای قاچاق سوخت و امکان افزایش آمار این تخلف هشدار داد و گفت: قاچاق کالا به هر دو موضوع مطرح شده در شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید آسیب زده و مانع تحقق آنها می‌شود. وی افزود: به‌ طور کلی قاچاق کالا منجر به رشد اقتصاد غیررسمی می‎شود؛ لذا مبارزه مستقیم نیروی انتظامی و رسیدگی‌های تعزیرات حکومتی، به ‌تنهایی چاره‌ساز نیست؛ در کنار آن باید اصلاح سیاست‌های تجاری، نظام تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در سطح کلان و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه در خصوص آسیب‌های جدی قاچاق به رشد و تعالی بازار داخلی، تولید و جامعه نیز انجام شود.
سالاری همچنین در این گفت‌وگو از افزایش 24 درصدی آمار قاچاق کالا و ارز طی پنج‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
وی تعداد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در استان را طی پنج‌ماهه اول امسال، حدود چهارهزار و 352 فقره اعلام کرد و گفت: قاچاقچیان این پرونده‌ها به پرداخت افزون بر 2هزار و 163میلیارد و 615میلیون ریال جریمه نقدی، محکوم شدند.
افزایش نظارت‌ها بر بازار املاک فارس
سالاری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص نظارت بر املاک، عنوان کرد: نظارت‌ها بر بازار املاک استان فارس در راستای اجرایی شدن طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن افزایش یافته است. وی ادامه داد: تعزیرات حکومتی فارس با افزایش نظارت‌ها بر بازار املاک در راستای اجرایی کردن طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن ورود می‌کند. مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس اضافه کرد: صرف نظر از عوامل مختلف تأثیرگذار، بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش بنگاه‌های بدون مجوز مشاور املاک و تعدد این صنف در سطح شهرها، مهم‌ترین علت در ایجاد رقابت ناسالم قیمت‌گذاری‌ها برای جذب مالکان شده است. سالاری تشدید نظارت‌ها بر بازار مشاوران املاک را برنامه ویژه این روزهای تعزیرات حکومتی دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 252 پرونده در خصوص تخلفات در حوزه مشاوران املاک استان فارس مورد رسیدگی قرار گرفته و متخلفان این پرونده‌ها به پرداخت 153میلیارد و 805میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند.
سالاری عمده تخلف‌های این حوزه را دریافت مبلغ مازاد حق کمیسیون یا همان گران‌فروشی اعلام کرد و افزود: متهمان این پرونده‌ها علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، موظف شدند مبلغ دریافت شده اضافی را به شاکیان برگردانند.
وی در ادامه دریافت هزینه اضافی حق کمیسیون، عدم صدور کد رهگیری، فاکتور، عدم درج نرخ‌نامه و حق کمیسیون در اجاره‌نامه و مبایعه‌نامه و همچنین تقلب در کسب را از تخلف‌های مشاوران در حوزه صلاحیت تعزیرات حکومتی برشمرد. مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس از تشدید نظارت‌ها خبر داد و گفت: مشاوران املاک متخلف برای اطلاع عموم مردم، پلمب شده و نصب بنر در این خصوص هم انجام خواهد شد.
سالاری در خصوص سؤال خبرنگار ما در مورد نظارت بر دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی هم بیان کرد: یکی از دغدغه‌های دولت در فصل ثبت‌نام مدارس، بحث نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی است و از ابتدای امسال تاکنون 5 پرونده پیرامون شهریه بالای برخی مدارس غیردولتی در استان فارس به شعب تعزیرات ارسال شده و متخلفان این پرونده‌ها افزون بر 230میلیون ریال جریمه شدند.
وی افزود: آموزش و پرورش هم در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده است، اما تلاش ما این است که از موضع تعزیراتی و برخوردی به این موضوع ورود نکنیم؛ مگر اینکه دستگاه متولی، خودش درخواست دهد یا مدیران آن دستگاه مربوطه نتوانند موضوع را مدیریت کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی