[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ذی‌نفعان غربالگری غیراستاندارد سود هزارمیلیاردی به جیب می‌زنند، روزنامه شیراز نوین

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکذیب خبر تولد ۱۲ نوزاد دارای ناهنجاری که در روزهای گذشته منتشر شد، گفت: این خبر که منبع آن یک آزمایشگاه ذکر شده، کاملاً دروغ است؛ زیرا این سؤال پیش می‌آید که مگر نوزادان در آزمایشگاه‌ها به دنیا می‌آیند؟ این در حالیست که ذی‌نفعان غربالگری غیراستاندارد سودهای کلان و هزارمیلیاردی به جیب می‌زنند. پدرام پاک‌آیین افزود: مطابق اطلاعات مندرج در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون، آمار تولد نوزدان دارای ناهنجاری هیچ‌گونه افزایشی را نشان نمی‌دهد.
وی گفت: مافیای غربالگری سلامت مادر و جنین را نشانه گرفته است و هر چند وقت یک بار واقعیت‌ها را تحریف می‌کند. پاک‌آیین گفت: تا پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، غربالگری ناهنجاری‌های جنینی برای تمامی زنان باردار بر خلاف سایر کشورهای جهان اجباری بود. این اجبار هم غیرعلمی و هم برای مادر باردار استرس‌زا و پرهزینه بود و حتی در مواردی موجب سقط جنین سالم از سوی مادر باردار می‌شد.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شیوه قبلی غربالگری از استاندارد علمی برخوردار نبود و مثبت کاذب و منفی کاذب بالایی داشت؛ به این معنا که در بسیاری از موارد جنین سالم بود، اما آزمایشگاه جنین را ناسالم گزارش می‌کرد، یا برعکس جنین ناهنجاری داشت، اما آزمایشگاه آن را سالم گزارش می‌کرد. پاک‌آیین، علت اصلی سوق داده شدن تمامی مادران باردار به سوی غربالگری را نه تأمین سلامت مادر و جنین، بلکه بهانه‌ای برای افزایش حاشیه سود ذی‌نفعان غربالگری دانست و تصریح کرد: ذی‌نفعان غربالگری سالانه بیش از هزارمیلیارد تومان سود مالی دارند و برخی از آنها دنبال سلامت مادر و جنین نیستند؛ بلکه نگران کاهش درآمدهای میلیاردی خود بوده و به همین دلیل واقعیات را تحریف می‌کنند.
پاک‌آیین گفت: پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جمعی از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های تخصصی مرتبط با هدف حفظ و ارتقای سلامت مادر و جنین، دستورالعمل ناهنجاری‌های جنین را با استناد به تکلیف مندرج در این قانون تدوین کردند تا با استانداردسازی غربالگری از سقط جنین‌های سالم جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کار غربالگری و استانداردسازی، دقیق و علمی شد و از اقدامات تشخیصی متعدد، پرهزینه و غیراستاندارد تشخیصی جلوگیری به عمل آمد تا هزینه‌های سنگین آزمایش‌های غربالگری در غیر از موارد لزوم به خانواده‌ها تحمیل نشود و در مواردی که نیازی وجود ندارد، با آزمایش‌های تهاجمی مانند آمنیوسنتز، جان مادر و جنین به خطر نیفتد.
به گفته او، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی حفظ و ارتقای سلامت مادران و نوزادان است و سیاست این وزارتخانه مبتنی بر آسان‌سازی، ارزان‌سازی و کریمانه‌سازی خدمات در حوزه باروری، بارداری و زایمان طبیعی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی