[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۵
  • دوره جدید

درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند، روزنامه شیراز نوین


ناسا و سازمان جنگلداری نهال‌های بذری را برای رشد درختان ماه آرتمیس فراهم کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به‌نقل از اسپیس، ناسا به دنبال سازمان‌های آموزشی و اجتماعی است تا به رشد یک جنگل از درختان با شجره‌نامه‌ای منحصر به ‌فرد متعلق به ماه کمک کنند. آژانس فضایی ناسا و سازمان جنگلداری وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) با الهام از ابتکار یک فضانورد برنامه‌ آپولو، به دنبال کاشت نهال‌هایی هستند که از بذرهایی که در مأموریت آرتمیس ۱ ناسا در سال ۲۰۲۲ در مدار ماه پرواز کردند، رشد یافته است. بیش از ۱۰۰۰ بذر از پنج گونه‌ مختلف درخت به‌عنوان بخشی از کیت پرواز رسمی در پرواز آزمایشی ۲۶ روزه بدون سرنشین آرتمیس به پرواز درآمد. هدف برنامه‌ آرتمیس ایجاد راهی پایدار برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در راه آماده‌سازی برای ارسال انسان به مریخ است. بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفته است: سال گذشته، این دانه‌ها در مأموریت آرتمیس ۱ در فاصله‌ ۴۰ هزار مایلی(۶۴ هزار و ۳۷۵ کیلومتری) فراتر از ماه پرواز کردند. با کمک سازمان جنگلداری وزارت کشاورزی ایالات متحده این نسل جدید از «درختان ماه» روح اکتشاف را در جوامع ما می‌کارند و الهام‌بخش نسل بعدی کاشفان خواهند شد. درختان مأموریت قمری آرتمیس ناسا در حال بازگرداندن علم و نبوغِ اکتشافات فضایی به زمین هستند.
در سال ۱۹۷۱، استوارت روزا(Stuart Roosa)، خلبان ماژول فرماندهی آپولو ۱۴، صدها دانه‌ درخت را به‌عنوان بخشی از کیت شخصی خود به فضا حمل کرد. پس از بازگشت مأموریت ماه به زمین، سازمان جنگلداری بذرها را کاشت. نهال‌های درخت ماه آپولو در سراسر کشور کاشته شدند، بسیاری از آنها به‌عنوان بخشی از جشن دویستمین سالگرد ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ کاشته شدند. اکنون ناسا امیدوار است که نسل جدیدی از درختان ماه در زمین ریشه دوانده و میراثی را که بیش از ۵۰ سال پیش به‌جا گذاشته شد، ادامه دهند. دانه‌هایی که در فاصله ۴۳۵ هزار کیلومتری از زمین در فضاپیمای اوریون پرواز کردند شامل چنار، صمغ شیرین، صنوبر داگلاس، کاج لوبلی و سکویاهای غول پیکر بودند. این بذرها جوانه زدند و به صورت نهال رشد کردند تا برای نقش‌ جدید خود به‌عنوان درختان ماه آرتمیس آماده شوند.
رندی مور(Randy Moore)، رئیس سازمان جنگلداری می‌گوید: دانه‌هایی که در مأموریت آرتمیس پرواز کردند، به ‌زودی به درختان ماهی تبدیل خواهند شد که با افتخار در دانشگاه‌ها و مؤسسات در سراسر کشور سر برافراشته‌اند. این درختان، مانند درختان پیش از خود، به‌عنوان نمادی قدرتمند عمل می‌کنند که نشان می‌دهند وقتی ذهن خود را به کاری اختصاص می‌دهیم، چیزی وجود ندارد که نتوانیم انجام دهیم. آنها الهام‌بخش نسل‌های آینده‌ دانشمندان خواهند بود که پژوهش‌های آنها زیربنای همه‌ مواردی خواهد بود که ما اینجا در سازمان جنگلداری روی آنها کار می‌کنیم. مدارس، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و سایر مواردی که با دانش‌آموزان یا مردم درگیر هستند، تشویق می‌شوند تا برای دریافت نهال درخت ماه ناسا درخواست دهند. مؤسسات واجد شرایط شامل سازمان‌های رسمی و غیررسمی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های اجتماعی، مراکز علمی و سازمان‌های دولتی هستند؛ زمان ثبت درخواست در روز ۶ اکتبر به اتمام می‌رسد.
ناسا و سازمان جنگلداری درخواست‌های ارسال‌شده را بررسی خواهند کرد تا امکان‌پذیر بودن میزبانی یک نهال را تعیین کنند. سازمان جنگلداری گونه‌های نهال را برای گیرندگان انتخاب شده براساس منطقه جغرافیایی آنها در ایالات متحده انتخاب خواهد کرد. ناسا در حال همکاری با سازمان جنگلداری برای تشخیص جدول زمانی برای توزیع نهال در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.
با کاشت درختان ماه آرتمیس، ناسا راه‌های جدیدی را برای جوامع سراسر کشور ایجاد می‌کند تا با اکتشاف بشر در فضا ارتباط برقرار کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی