[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

تکثیر گوزن زرد در ارسنجان، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره حفاظت مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست فارس گفت: سایت تکثیر و احیای گوزن زرد در ارسنجان از نمونه‌های موفق کشور است که قرار است شماری از گوزن‌های زرد این سایت را به دز و کرخه در استان خوزستان که زیستگاه طبیعی این حیوان است، انتقال دهیم؛ این کار با هدف آزاد گذاشتن گوزن زرد در طبیعت و زیستگاه خودشان است تا به طور طبیعی و در دل طبیعت احیا شوند.
خطر انقراض حیوانات از بزرگ‌ترین معضلاتی به شمار می‌رود که امروزه انسان‌ها را به خودش مشغول کرده است؛ یکی از روش‌هایی که برای محافظت از حیوانات در خطر انقراض استفاده می‌شود، ایجاد پارک‌های محافظت‌شده در قلمروی آنهاست. این پارک‌ها توسط نگهبانان مسلح به صورت دائمی محافظ می‌شوند تا حیوانات در خطر انقراض داخل پارک از دست شکارچیان غیرمجاز و سودجو در امان باشند.
در این پارک‌ها همچنین فرصت خوبی ایجاد می‌شود تا محققان و دامپزشکان از نزدیک روی این حیوانات مشاهداتی انجام داده و تحقیقات خود را برای یافتن راه‌های جدید حفاظت از نسل این موجودات ادامه دهند. اقدام به جفت‌گیری آنها در شرایط حفاظت‌شده یکی دیگر از روش‌های محافظ از حیوانات در خطر انقراض است.
 عوامل مؤثر در انقراض حیوانات
عوامل مختلفی در انقراض حیوانات نقش دارند که عوامل انسانی بیشترین سهم را در این میان دارد؛ آلودگی و گرمایش زمین هم دو نمونه دیگر از این عوامل مؤثر هستند که در نتیجه پیشرفت صنعتی انسان ایجاد شده‌اند.
انسان با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، مقدار بسیار زیادی از گازهای گلخانه‌ای را وارد جو زمین کرده و درجه حرارت زمین را بالا برده است؛ پسماند‌های صنعتی و سایر آلودگی‌های آنها هم وارد طبیعت شده و زندگی انواع حیوانات و گیاهان را مختل کرده و شکارهای بی‌رویه هم بسیاری از حیوانات را به مرز انقراض رسانده است.
پژوهشگران و فعالان محیط زیست در ایران برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر انقراض و حفاظت از آنها، تلاش‌های زیادی کرده‌اند؛ چندین پارک ملی حفاظت‌شده در کشور وجود دارد که محلی امن برای زندگی و تولید مثل گونه‌های مختلف جانوری است. این پارک‌ها همچنین مکان مناسبی برای انجام تحقیقات و ایجاد جاذبه‌های گردشگری هستند. با از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی در ایران، بسیاری از جانداران در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند و حتی چند نمونه از آنها به انقراض کامل رسیده‌اند؛ مثل شیر ایرانی و ببر مازندران که دلیل اصلی انقراض آنها شکار بی‌رویه بود. امروزه بسیاری از گونه‌های جانوری در کشور ما در خطر انقراض قرار دارند و فعالان محیط زیست تلاش می‌کنند تا از آنها محافظت کنند.
گوزن زرد ایرانی و پلنگ هم دو نژادی هستند که به علت شکار‌های غیرقانونی و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی‌شان در خطر انقراض قرار دارند و جلوگیری از انقراض حیوانات در این مورد امری مهم است؛ چیزی که اداره کل محیط زیست آن به آن توجه ویژه دارد.
 موفقیت فارس در احیای گوزن زرد ایرانی
لیلا جولایی، رئیس اداره حفاظت مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به اینکه در میان‌کتل و ارسنجان استان فارس، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد وجود دارد، می‌گوید: مجموعاً 100 رأس گوزن زرد ایرانی در این مناطق وجود دارد که برای بقای آنها اقداماتی مانند ضد عفونی کردن و اصلاح آبشخورها، تأمین علوفه، پایش و گشت‌زنی مستمر با هدف جلوگیری از ورود شکارچیان و... به انجام می‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: سایت تکثیر و احیای گوزن زرد در ارسنجان از نمونه‌های موفق کشور است که قرار است شماری از گوزن‌های زرد این سایت را به دز و کرخه در استان خوزستان که زیستگاه طبیعی این حیوان است، انتقال دهیم؛ این کار با هدف آزاد گذاشتن گوزن زرد در طبیعت و زیستگاه خودشان است تا به طور طبیعی و در دل طبیعت احیا شوند.
 حمایت از بقای پلنگ در فارس
جولایی در خصوص پلنگ نیز اظهار می‌کند: زیستگاه پلنگ در اکثر مناطق کوهستانی فارس وجود دارد و تنها نقطه ای که گزارشی از حضور پلنگ نداریم، در آباده است. او می‌افزاید: یکی از تهدیدهایی که در تعارض با حیات پلنگ است، اقدام دامداران برای حذف پلنگ به دلیل شکار دام آنهاست که امسال اداره کل حفظ محیط زیست فارس با انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق محیط زیست و صندوق بیمه کشاورزی، خسارت افرادی که از پلنگ متضرر شده باشند را پرداخت 
می‌کند.
جولایی یکی از اقدامات مؤثر در حفظ حیات پلنگ را حفاظت از زیستگاه و حفظ طعمه پلنگ می‌داند و می‌گوید: وقتی قوچ، میش، کل و بز به عنوان طعمه پلنگ در زیستگاهش حفظ شوند، پلنگ هم می‌تواند به زیست طبیعی خود ادامه دهد و از این رو با آب‌رسانی به حیات وحش، پایش و گشت‌زنی زیستگاه‌های قوچ، میش، کل و بز با هدف جلوگیری از ورود شکارچیان، تأمین علوفه، ضدعفونی آبشخورها و... اقدامات لازم توسط اداره کل محیط زیست فارس 
انجام می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی