[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رونق عمرانی با مردم‌مداری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

هم‌زمان با هفته دولت، نشست هم‌اندیشی مسئولان ارشد کلان‌شهر شیراز با جمعی از یاران شورا و معتمدان محلی به میزبانی شهرداری منطقه 5 برگزار شد. این مراسم با حضور نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار منطقه 5، مدیرعامل آبفا شیراز، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق شیراز و با حضور گسترده یاوران شورا و معتمدان محلی برگزار شد.
 سامان‌دهی از کمربندی تا زندان
در این مراسم، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر پاسخ‌گویی به مطالبات مردمی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ارزنده یاوران شورا و معتمدان محلات تأکید کرد. ابراهیم عزیزی با تبریک فرارسیدن هفته دولت، از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان مردانی بزرگ و پرتلاش در تاریخ ایران اسلامی یاد کرد و افزود: بازدیدهای میدانی و پاسخ‌گویی مستقیم به مطلبات مردمی از ویژگی‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و امیدواریم سبک نگرش و خدمات شهدای دولت در مقام الگویی فاخر مد نظر مسئولان قرار گیرد. وی با تقدیر از شهرداری منطقه 5 شیراز در راستای برپایی این نشست صمیمانه گفت: برای غلبه بر مشکلات می‌توان از پتانسیل‌های ارزنده یاوران شورا و معتمدان محلات بهره‌مند شد و به‌موازات آن مساجد نیز پایگاه‌های اصیل مردمی هستند که از آنها می‌توان برای پاسخ‌گویی به مطالبات مردمی استفاده کرد. او با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی گفت: از ادارات مختلف درخواست داریم تا برپایی میزهای خدمت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های خود در دستور کار قرار دهند. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت انتقال زندان شیراز به محلی جدید گفت: طبق توافقات به عمل آمده با رئیس سازمان‌ زندان‌های کشور و رایزنی‌هایی که در شیراز صورت گرفته است، عملیات جابه‌جایی زندان عادل‌آباد شیراز با تأمین زمین و اعتبار در دستور کار قرار دارد. عزیزی خواستار همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرای این پروژه عظیم شد و افزود: عملیات احداث زندان جدید زمان‌بر است و با این جابه‌جایی شاهد بهبود فضای زندگی در منطقه 5 شهرداری شیراز خواهیم بود. سامان‌دهی ضایعات‌فروشان از موارد مهمی بود که نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به آنها اشاره کرد. وی در این رابطه گفت: برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سامان‌دهی منطقه 5 شهرداری شیراز، اجرای عملیات سامان‌دهی ضایعات‌فروشی‌ها ضروری است. در این راستا دو سایت پهناور به وسعت 50 هکتار در حال آماده‌سازی است که تا 10 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس با تأکید بر این موضوع که هم‌وطنان دارای مجوز صرفاً می‌توانند در این سایت‌ها فعالیت کنند، اظهار داشت: فراوانی اتباع بیگانه غیرمجاز مختص شیراز و منطقه 5 نیست؛ برای سامان‌دهی این موضوع طرح سازمان مهاجرت در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و مشورت است. وی خواستار افزایش حس مسئولیت‌پذیری در جامعه شد و اظهار داشت: استفاده از کارگران ایرانی و پرهیز از دعوت به کار اتباع بیگانه غیرمجاز باید به شکل یک فرهنگ عمومی در سطح جامعه نهادینه شود. او در بخش دیگری از سخنانش احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در منطقه 5 را اقدامی ضروری ارزیابی کرد و افزود: کمربندی فعلی شیراز دیگر توانایی پاسخ‌گویی به نیازها را ندارد و بر اساس توافق با وزارت راه و شهرسازی با احداث محور جدید، کمربندی‌های شمال غرب، شمال شرق و جنوب به طور کلی از شیراز بیرون خواهد رفت. وی افزود: با اجرای این طرح کلان، کمربندی فعلی شیراز به یک مسیر شهری تبدیل خواهد شد و اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی و احداث تقاطع بر آن الزامی است.عزیزی در بخش پایانی سخنانش راهکارهایی عملیاتی برای حل بحران چنارراهدار ارائه کرد.
 دغدغه کیفیت زندگی شهروندان را داریم
افسانه خواست‌خدایی، ناظر شورای شهر در شهرداری منطقه 5 نیز در جریان این نشست با اشاره به برخی چالش‌ها و معضلات این منطقه ابراز داشت: چند معضل اساسی در این منطقه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. وی با اذعان بر اینکه شهردار و کارکنان شهرداری منطقه 5 برای رفع این معضلات تلاش خود را به کار گرفته‌اند، بیان داشت: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که ساکنان منطقه 5 با آن دست به گریبان هستند، به موضوع فاضلاب مربوط می‌شود؛ موضوع دیگر چالش‌های زیست‌محیطی رودخانه چنارراهدار ناشی از فعالیت کارخانه‌های نشاسته‌سازی است. به گفته این عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر شیراز، رفع مشکلات این محدوده به تأمین اعتبار برای دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب و فاضلاب نیاز دارد. خواست‌خدایی با اشاره به اینکه قرار بود هرکدام از این کارخانه‌ها تا زمان خروج از محدوده شهر به شکل جداگانه نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه اقدام کنند، ابراز داشت: متأسفانه تاکنون پیشرفت قابل‌قبولی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم و بالغ بر یک سال است که این کارخانه‌ها به تعهدات زیست محیطی خود عمل نکرده‌اند. وی بخش دیگری از مشکلات منطقه 5 را به حوزه روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌ها مرتبط دانست و گفت: ضرورت دارد با تأمین اعتبار برای اداره برق هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این معضل اقدام شود. ناظر شورای شهر در شهرداری منطقه 5 مشکل بزرگ دیگر را تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز در محله کوشک میدان عنوان کرد و گفت: طبیعتاً با سه نفر نیروی تخلفات نمی‌توان همه آنها را شناسایی و رسیدگی کرد؛ هرچند که در صورت شناسایی هم در اجرای احکام مشکلاتی داریم که امیدواریم با مساعدت دادستان این مشکلات حل شود. خواست‌خدایی در ادامه سخنان خود گفت: مشکل دیگر به فعالیت ضایعات‌فروشی‌ها و حضور اتباع بیگانه در منطقه برمی‌گردد و جمع‌آوری آنها به یک معضل برای شهرداری منطقه 5 تبدیل شده است. وی در پایان گفت: با همه این چالش‌ها، پیشرفت‌های شهرداری قابل‌تحسین است و در حال حاضر پروژه‌های بزرگ‌مقیاس متعددی مانند تقاطع نواب در منطقه 5 در حال اجراست.
 رشد چشمگیر اعتبارات عمرانی
شهردار منطقه 5 نیز در این نشست از رشد 110درصدی اعتبارات عمرانی این منطقه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبارات شامل پروژه‌های عمرانی، تملکی و خدمات شهری است که مجموعاً 540میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند. مهندس رضا مسعودی اعتبارات جاری این مجموعه را رقمی بالغ بر 60میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان‌کرد: تعیین 600میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری منطقه 5 رویدادی است که قدردانی از اهتمام شورا و خانم خواست‌خدایی به عنوان ناظر شورا در منطقه را در پی دارد؛ چراکه با اهتمام آنها و حمایت شهردار شیراز این مهم امکان‌پذیر شده است. وی با بیان اینکه شهرداری منطقه 5 در سال جاری حدود 160 پروژه در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری و فضای سبز را در دستور کار دارد، اظهار داشت: مجموع این پروژه‌ها نیز نسبت به سال گذشته با رشد 100درصدی مواجه شده است. به گفته مسعودی، منطقه 5 در ادوار گذشته تنها از یک ایستگاه آتش‌نشانی برخوردار بوده که این برای منطقه‌ای با 22هزار هکتار حریم و 1700 هکتار محدوده و جمعیت 160هزار نفری کافی نبوده و نیست. شهردار منطقه 5 شیراز با ابراز خرسندی از اینکه امسال دومین ایستگاه در خیابان بنی‌هاشمی کلنگ‌زنی شده و در حال حاضر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا انتهای سال سومین ایستگاه نیز کلنگ‌زنی می‌شود. وی از منطقه 5 به عنوان قطب ورزشی شیراز یاد کرد و گفت: ورزشکاران بنامی در این منطقه سکونت دارند و در این راستا پروژه‌های ورزشی متعددی نیز در سطح منطقه تعریف شده که از آن جمله می‌توان به سه سالن سرپوشیده اشاره کرد. به گفته شهردار منطقه 5 شیراز، علاوه بر اینها پنجمین سرای مطالعه نیز به زودی آغاز به کار می‌کند؛ همچنین یک پارک پنج هکتاری که به نام شهدا مزین است، با اعتباری بالغ بر 25میلیارد تومان پس از چهل سال به صورت کامل بهسازی می‌شود و چندین فضای ورزشی در آن پیش‌بینی شده است. مسعودی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرا و پیش‌بینی چندین پروژه لوله‌گذاری با هدف کنترل سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در سطح منطقه خبر داد و افزود: در محلات کمتربرخوردار نیز پروژه‌هایی مانند لوله‌گذاری، احداث پارک، سرای مطالعه، زیرسازی آسفالت و... در حال انجام است. وی با بیان اینکه ایجاد بولوار ذاکر عباسعلی می‌تواند روند توسعه منطقه را بهبود ببخشد؛ اظهار داشت: در زمینه خدمات شهری نیز طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در دست اقدام است که از آن جمله می‌توان به اجرای 17 کیلومتر شبکه آبیاری فضای سبز و تأمین روشنایی معابر اشاره کرد. مسعودی همچنین به برخی از معضلاتی در منطقه 5 وجود دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: پدیده زمین‌خواری با جعل اسناد و متخلفان حوزه ساخت و ساز که بدون توجه به قوانین ساختمان‌های ناایمن را در برخی مناطق احداث می‌کنند، از جمله چالش‌هایی است که این منطقه با آن دست به گریبان است؛ هرچند از طریق تعامل با دستگاه قضایی در حال پیگیری آنها هستیم. شهردار منطقه 5 موضوع آلودگی‌های زیست محیطی رودخانه چنار راهدار را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با همکاری خانم خواست‌خدایی، ناظر محترم شورا در منطقه این موضوع را پیگیری کردیم. به گفته وی، مهم‌ترین معضل این رودخانه فعالیت 4 کارخانه نشاسته‌سازی است که پساب خود را وارد این رودخانه و بوی بسیار مشمئزکننده‌ای را در تابستان ایجاد می‌کنند.او در بخش پایانی سخنانش از حمایت‌های شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز و به ویژه پشتیبانی ناظر شورا در این منطقه قدردانی کرد.
 پیشتازی منطقه 5 در اجرای شبکه فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در این مراسم گفت: بیش از 2800 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر شیراز اجرا شده و برخوردارترین منطقه بر اساس آمار و اطلاعات شهرداری منطقه 5 است. بهمن بهروزی با ارائه توضیحاتی در این زمینه افزود: منطقه 5 شهرداری شیراز 450 کیلومتر طول دارد که بیش از 90 درصد از آن به شبکه فاضلاب پیوسته است. او با انتقاد نسبت به سرازیر شدن فاضلاب‌های صنایع به رودخانه چنارراهدار گفت: بافت مسکونی اطراف چنارراهدار به شبکه فاضلاب متصل شده و این در حالی است که آبفای شیراز مسئولیتی در قبال جمع‌آوری فاضلاب‌های صنعتی ندارد و برای حل این مشکل نیازمند همکاری‌های بیشتر هستیم. وی با اشاره به این موضوع که فاضلابی که در معابر و رودخانه چنارراهدار رها می‌شود صرفاً مربوط به بخش خانگی نیست، بیان داشت: در مجاورت شهرک صنعتی تصفیه‌خانه پیشرفته‌ای احداث شده و از یاوران شورا و معتمدان محلات دعوت می‌کنیم تا بازدیدی از این مجموعه داشته باشند. مدیرعامل آبفای شیراز با تأکید بر این موضوع که تورم و گرانی سد راه آبفای شیراز برای خدمت‌رسانی نشده است، اظهار داشت: رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار شیراز در اولویت است. او خواستار مساعدت یاوران شورا برای اجرای بهینه پروژه‌ها شد و اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آب‌رسانی در کلان‌شهر شیراز در مردادماه به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از خط دوم خط انتقال آب درودزن، جریان آب پایدار در مقیاس 850 لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب‌رسانی شیراز اضافه شد. بهروزی با اشاره به فرسودگی 700 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی شیراز گفت: به دنبال جذب اعتبار برای ترمیم شبکه هستیم. او با اشاره به برخی از چالش‌هایی که در تابستان کلان‌شهر شیراز با آنها روبه‌رو بود، اظهار داشت: خشکی چاه‌ها یکی از مشکلات عدیده‌ای بود که منجر به بروز مشکلاتی برای شهروندان شد که با اقدامات فوری به دنبال حل آنها برآمدیم. او در بخش پایانی سخنانش از انشعابات غیرمجاز و عدم استفاده صحیح از پمپ به عنوان چالش‌های اساسی در حوزه آب‌رسانی یاد کرد.
 پاسخ‌گویی دستگاه‌ها به مطالبات مردمی
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است در ادامه این مراسم مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز و قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق شیراز پاسخ‌گوی پرسش‌های یاوران شورا و معتمدان محلات بوده و به بیان فعالیت‌های خود در زمینه‌های مختلف پرداختند. همچنین در این نشست صمیمانه جمعی از یاوران شورا و معتمدان مردم خواستار عمل‌گرایی مسئولان شده و به طرح مسائلی در حوزه‌های ایمن‌سازی مسیرها، توسعه فضای سبز، تداوم آسفالت و رسیدگی به بحران چنارراهدار شدند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی