[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فانتوم؛ لیزر جدید سایز یخچالی ارتش آمریکا، روزنامه شیراز نوین

لیزر جدید ارتش ایالات متحده که به اندازه یک یخچال است، «فانتوم» نام دارد و شرکت سازنده آن موسوم به نورثروپ گرامن به طور رسمی این لیزر جدید سبک وزن، قدرتمند و مقاوم را به ارتش ایالات متحده تحویل داده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دولت ایالات متحده به تازگی یک لیزر کوچک شده جدید با انرژی بالا را از شرکت نورثروپ گرامن(Northrop Grumman) دریافت کرده است.
این بسته لیزری جدید که فانتوم(Phantom) نامیده می‌شود، به اندازه کافی کوچک شده است و تنها ۹۱ کیلوگرم وزن دارد؛ طوری که می‌توان آن را دو نفره حمل و نصب کرد.
این لیزر به منظور استقرار سریع در موقعیت‌های تاکتیکی مختلف طراحی شده است.
کوچک اما قدرتمند
این لیزر پرانرژی و البته کوچک، حدود ۰.۳۴ متر مکعب اندازه دارد که تقریباً به اندازه یک یخچال کوچک است.
شرکت سازنده آن گزارش می‌دهد که کاربران این لیزر جدید می‌توانند آن را ذیل زیرسیستم‌های دیگر برای آزمایش و تحویل به مشتریان نظامی ادغام کنند.
ارتش آمریکا به دلیل توانایی لیزرها در درگیری با اهداف پرسرعت با کسری از هزینه‌ سلاح‌های رایج دیگر(به ازای هر شلیک) به لیزر به عنوان یک فناوری تغییردهنده بازی علاقه‌مند شده است.
بیشتر تمرکزها بر روی قدرت لیزر، نحوه هدف قرار دادن آن و نحوه کنترل آن در فواصل طولانی متمرکز شده است، اما حتی اگر یک سلاح لیزری قدرت فوق العاده‌ای داشته باشد، اگر به شکل بزرگ و حجیم و در عین حال شکننده طراحی شده باشد و چندین تن وزن داشته باشد، عملاً در بیشتر موقعیت‌ها غیرقابل استفاده می‌شود؛ از این رو، یک لیزر کوچک، قابل اعتماد و نیرومند مانند «فانتوم» می‌تواند راهگشا باشد.
اما این تنها بخشی از مشکل است؛ لیزرها باید کارایی لازم را نیز داشته باشند. لیزرها با گسیل فوتون‌هایی با فرکانس و حالت یکسان، پرتویی از نور منسجم را تولید می‌کنند و از پراکنده شدن و انتشار امواج به هر سو جلوگیری می‌کنند.
استقرار لیزرها در موقعیت‌های رزمی توسط ارتش ایالات متحده با چالش‌هایی مانند اندازه، قدرت مورد نیاز و هزینه‌های زیاد از اولین استفاده از آنها در طول جنگ ویتنام تاکنون مواجه بوده است.
در اوایل سال جاری، دفتر پاسخ گویی دولت ایالات متحده(GAO) گزارش داد که پنتاگون سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار برای توسعه سلاح‌های انرژی هدایت شده مانند لیزر که دفاع پیشرفته در برابر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین(پهپاد)، پرتابه‌ها و دیگر تهدیدها را فراهم می‌کنند، هزینه می‌کند.
در خلاصه‌ای از گزارش GAO آمده است: «با این حال، وزارت دفاع آمریکا برای خارج کردن این فناوری‌ها از آزمایشگاه و ورود به میدان رزم به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده است.»
این گزارش همچنین بیان می‌کند که در حال حاضر، ارتش ایالات متحده برای توسعه سلاح‌های لیزری برنامه دارد و شرکت نورثروپ گرامن با هدف کمک به ارتش در استقرار سلاح‌های انرژی هدایت‌پذیر، لیزرهای پرانرژی را برای نیروهای مسلح ایالات متحده توسعه می‌دهد.
اینها شامل لیزر روشنگر استراتژیک(SILL) و سیستم تسلیحات لیزری با انرژی ۳۰۰ کیلوواتی(HELWS) است که برای مقابله با تهدیدات سریع مانند پهپادها طراحی شده است. هدف این شرکت این است که «فانتوم» را به دلیل اندازه جمع و جورش به زرادخانه ایالات متحده تحویل دهد.
رابرت فلمینگ، معاون و مدیر کل سیستم‌های فضایی استراتژیک در شرکت نورثروپ گرامن توضیح می‌دهد: «نورثروپ گرامن با کوچک کردن این قابلیت پیشرفته در حال گسترش دامنه فناوری خود است و همچنان به پیشروی در توسعه لیزرهای پرانرژی ادامه می‌دهد. شرکت ما از تخصص خود در انرژی هدایت‌پذیر برای ارائه لیزری بسیار فشرده، سبک و کارآمد برای جنگنده‌ها استفاده می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی