[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

پاسداشت امنیت غذایی با کشاورزی دانش‌بنیان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از ثبت دو فقره اختراع در حوزه کشاورزی در این مرکز در دولت سیزدهم خبر داد که ثبت داخلی شده و نمونه مشابه خارجی ندارد.
دکتر ابوالفتح مرادی که در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت سخن می‌گفت، با اشاره به ثبت اختراع ماشین بینایی برای تعیین میزان شکستگی و ناخالصی دانه‌های گندم و برنج بیان داشت: اختراع این دستگاه با دقت صددرصدی می‌تواند دانه‌های شکسته گندم و برنج را از دانه‌های سالم تشخیص دهد؛ آن هم با یک‌دهم زمانی که در حالت عادی تلف می‌شود. وی با بیان اینکه این ماشین بینایی هیچ نمونه خارجی ندارد، افزود: این دستگاه ثبت داخلی شده، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. او یکی دیگر از دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس را اختراع فرمولاسیون و فرایند تولید نان سنگک از آرد گندم و آرد بلوط عنوان کرد و گفت: این اختراع نیز توسط همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس ثبت شده و در سلامت مردم نقش دارد.
دکتر مرادی با تأکید بر اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات کشاورزی کشور است، اظهار داشت: شایان ذکر است که این مرکز بیشترین سهم را در تولید و معرفی ارقام محصولات کشاورزی دارد. این مقام مسئول در تشریح برخی از دستاوردهای مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس طی دولت سیزدهم، گفت: یکی از اقدامات مهم این مرکز که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان انجام شده و در کشور بی‌نظیر است، تهیه الگوی کشت برای استان است که هم‌سو و در هماهنگی کامل با ستاد الگوی کشت کشوری است.
مرادی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تنها استانی است که خود الگوی کشت را برای استان تهیه می‌کند، افزود : در این راستا، الگوی کشت برای ۳ دشت قادرآباد- مادرسلیمان، نمدان اقلید و داریون تهیه شده و برای 9 دشت دیگر استان نیز در دست تهیه است. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با تأکید بر اینکه برای تهیه این الگوی کشت، ۳ اولویت برای ما حائز اهمیت است، گفت : این اولویت‌ها شامل حفظ منابع پایه آب و خاک، حفظ امنیت غذایی و توجه به حفظ و تأمین معیشت کشاورزان است. مرادی بیان داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بر اساس نقشه‌های تناسب اراضی، اراضی کلاس یک و دو را برای محصولات استراتژیک همچون گندم که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است، در نظر می‌گیرد؛ چراکه تولید این محصولات استراتژیک برای حفظ امنیت غذایی کشور دارای اهمیت است. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه الگوی کشت منجر به افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، به‌ویژه محصولات استراتژیک می‌شود، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات کشاورزی فارس این است که از تناسب اراضی هم در این الگوی کشت بهره برده می‌شود و جانمایی محل مناسب کشت هر محصول بر مبنای نقشه‌های تناسب اراضی، موجب افزایش عملکرد می‌شود و این امر می‌تواند به معیشت کشاورزان کمک نماید؛ چراکه محصولاتی انتخاب می‌شوند که مزیت نسبی بالاتری داشته باشند و برای هر واحد خاک بر مبنای تناسب اراضی تعیین شده باشند.
دکتر مرادی به نقش محوری محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در کارگروه نهضت آبخوان‌داری استان گریزی زد و گفت: امور فنی نهضت آبخوان‌داری بر دوش محققان این مرکز است و از جمله تهیه نقشه نقاط مناسب برای عملیات پخش سیلاب و آبخوان‌داری در استان، ایفای نقش کلیدی در ستاد گیاهان دارویی استان و همچنین تهیه نقشه تناسب اراضی و پهنه‌بندی عناصر غذایی خاک در دشت تنگاب فیروزآباد، از جمله اقدامات مؤثر محققان ماست.
این مقام مسئول از راه‌اندازی مرکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس خبر داد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در دستور کار ما قرار گرفته است که در حال حاضر ۹ شرکت برای استقرار و ۳ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند. او به رسالت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گریزی زد و اظهار داشت: از جمله این اقدامات اساسی، انحام پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، آموزش بهره‌برداران و کارکنان بخش کشاورزی است.
این مقام حوزه کشاورزی استان به دستاوردهای این مرکز در حوزه پژوهش هم اشاره کرد و گفت: ما در دولت سیزدهم، ۲۳۶ پروژه تحقیقاتی را به اتمام رساندیم که نتایج آنها آماده شده و در اختیار بهره‌برداران و مروجان عزیز بخش کشاورزی قرار گرفته است. همچنین ۲۹۴ پروژه تحقیقاتی در دست اجراست که این پروژه‌ها، بر مبنای مشکلات و مسائل مبتلابه کشاورزی فارس طراحی و برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود که در نهایت با نتایج این پروژه‌ها، مشکلاتی که در حوزه کشلاورزی گریبان‌گیر کشاورزان است، به حداقل می‌رسد.
مرادی افزود: در طول عمر دولت فعلی، همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، ۲۰۱ مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی و همچنین ۱۴ نشریه ترویجی تهیه کرده و به چاپ رساندند و ۱۰۶ مقاله هم در همایش‌های داخلی و خارجی ارائه کرده‌اند. وی به انتشار ۱۹ کتاب در حوزه‌های مختلف کشاورزی و همچنین معرفی ۳۱ رقم گیاهی اصلاح شده توسط مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات این مرکز، اصلاح و معرفی این ۳۱ رقم گیاهی است که شامل ۱۴ رقم مربوط به گندم به نام‌های: دانش، تابش، آینه، جلال، آزادگان، داریون، اوج، آراز، آرمان و تکتاز است. این مقام‌ مسئول حوزه کشاورزی ارقام اصلاح شده گندم دیم را شامل ارقام: مهتاب، راد، آبان و حور عنوان کرد و افزود: یک رقم اصلاح شده جو آبی به نام گلچین، ارقام معرفی شده اسپرس به نام‌های بهار، کوهین، مختار و ارقام سورگوم شامل فومن و منصور می‌باشد.
مرادی اضافه کرد: رقم ذرت اصلاح‌شده: چوگان، ارقام اصلاح شده چغندر قند به نام‌های روبینا، حسنا، زیبا و یلداست. همچنین ارقام اصلاح شده ماش به نام‌های زربخش و سخاوت می‌باشد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بیان داشت: همچنین در زمینه گیاهان باغی نیز رقم اصلاح شده گریپ‌فروت به نام مانا، رقم اصلاح شده زیتون به نام آوان و همچنین ارقام اصلاح شده لیموترش به نام‌های پرشیا و پارس ثبت شدند. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بیان داشت: در حوزه آموزش نیز رسالت ما آموزش اصول درست کشاورزی و انتقال نتایج تحقیقات به بهره‌برداران بخش کشاورزی است؛ به نحوی که آموزش بهره‌برداران، آموزش کارکنان و همچنین آموزش‌های رسمی فنی و حرفه‌ای در زمره رسالت‌های آموزش ماست و در همین راستا، دو هنرستان دخترانه و پسرانه کشاورزی در شیراز با هدف تربیت نسل آینده کشاورزی می‌باشد. وی گریزی هم به آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی زد و گفت: در این خصوص، 1929 دوره آموزشی برای 52038 نفر و همچنین در حوزه آموزش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه‌های وابسته و تابعه آن نیز، ۱۹۴ دوره آموزشی برای ۲۹هزار و ۵۰۶ نفر برگزار شده است.
مرادی با بیان اینکه در بخش آموزش‌های رسمی هم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، برنامه سنجش مهارت یا خوداظهاری را برای متقاضیان اخذ دیپلم کشاورزی ایجاد کرده است، اظهار داشت: این افراد پس از گذراندن ۴۳ واحد تئوری و عملی، گواهی مهارت دریافت می‌کنند که در نهایت به آنها دیپلم کشاورزی اعطا می‌شود و در این رابطه نیز در دولت سیزدهم، ۲هزار و ۸۷۳ نفر از متقاضیان در این دوره شرکت کردند. همچنین طی این مدت، ۲۸۵ نفر در ۲ هنرستان کشاورزی شیراز و علی‌آباد کمین در حال تحصیل هستند. این در حالی است که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس برای سربازان پادگان‌ها و توانمند کردن نابینایان، افراد معلول و بیماران خاص نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. مرادی از جمله اقدامات خاص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس را تولید و تکثیر هسته‌های اولیه بذری دانست و گفت: اگر یک سال هسته اولیه بذری تولید نکنیم، ۵ سال تأمین نان مردم با مشکل مواجه 
می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بیان داشت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۳۳۱ تن هسته اولیه بذری توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تولید شده است که این هسته‌های اولیه برای تولید بذر مورد نیاز کشاورزان در اختیار ۲۷ شرکت بذری استان فارس و حداقل ۱۶ استان دیگر قرار می‌گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی